اجتماعی
ایرنا
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۷:۰۹:۴۸
متهم ردیف ۱۶ پرونده شهرداری شهریار پای میز محاکمه
متهم ردیف ۱۶ پرونده شهرداری شهریار پای میز محاکمه
هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به شهرداری شهریار در شعبه پنج دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی برگزار شد که «محمدرضا رهنما» متهم ردیف شانزدهم پای میز محاکمه حاضر شد.
ایرنا


به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به شهرداری شهریار  به ریاست قاضی بابایی امروز شنبه ۲۳ بهمن‌ماه در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در این جلسه که تعدادی از متهمان و وکلای ایشان حضور داشتند، قاضی بابایی از محمدرضا رهنما متهم ردیف شانزدهم خواست تا در جایگاه حاضر شود.
نخستین جلسه دادگاه ۲۱ دی ماه سال جاری برگزار شد و در آن جلسه، کیفرخواست پرونده توسط حمید عسگری پور دادستان شهریار قرائت شد. طبق اظهارات عسگری پور، اتهامات محمدرضا رهنما فرزند عزیزالله پیمانکار شهرداری  پرداخت رشوه به مسعود رهنما و درخشان نسب، تبانی در انجام مناقصات شهرداری و طرح پارک شاهد شهریار و رد سه باب مغازه به شهرداری عنوان شد.

رشوه، تبانی در مناقصات شهرداری و جعل، اتهامات متهم ردیف ۱۶
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: کیفرخواست صادره اتهامات شما دایر بر پرداخت رشوه به مسعود رهنما به میزان ۲۰ میلیون و پرداخت رشوه به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به آقای درخشان نسب، تبانی در مناقصات شهرداری، جعل در اسناد رسمی است، آیا این اتهامات را قبول دارید؟
متهم ضمن رد اتهامات با بیان اینکه درخواست صدور رای برائت دارد، گفت: قبل از درخشان نسب، پیمانکار شهرداری بوده‌ام و در زمان وی امضادار یا مقام اجرایی در شهرداری نبودم و صرفاً رئیس هیئت مدیره بودم و کار خاصی را نیز انجام نمی‌دادم.
متهم مدعی شد: بازپرس پرونده از من پرسید که آیا به شهرداری رشوه داده‌ای که بنده گفتم نه و ادامه دادم که در شب عید به شهرداری رفته و ۱۵ میلیون تومان به شهردار با عنوان کمک به شهرداری شهریار دادم تا بین بی‌بضاعتان تقسیم شود.

ادعای متهم ردیف ۱۶: شب عید به شهرداری شهریار رفتم و ۱۵ میلیون تومان به شهردار دادم تا بین افراد بی‌بضاعت تقسیم کند.
متهم درباره اتهام دوم خود نیز مدعی شد: به دلیل تشابه اسمی چنین اتهامی به من نسبت داده شده است.
متهم ردیف اول با بیان اینکه فقط در یک شرکت سهام دارد و سهام شرکت پدرش را نیز چند سال پیش واگذار کرده است، گفت: در شهرستان شهریار چندین طرح انجام دادم و در هیچکدام از طرح‌ها تدلیس صورت نگرفته است.
این متهم درباره اتهامات جعل نسبت به خود گفت: اصل نامه‌ها را به من ندادند و گفتند که آنها برای شهرداری است و به تو نخواهیم داد، حال من باید از کجا بفهمم که جعل بوده یا نه.
در ادامه جلسه میثم جوکار، وکیل متهم با درخواست ریاست دادگاه در جایگاه قرار گرفت.
وکیل متهم گفت: چرا برای ادعای پرداخت رشوه گزارشی ارائه نشده است؟ جرم آقای رهنما پسر خاله بودن با آقای درخشان نسب است، اگر قرار به پرداخت رشوه بود، آقای رهنما می‌توانست به جای رفتن به محل کار و دفتر شهرداری به خانه آقای درخشان نسب رفته و اقدام‌ به پرداخت رشوه کند.
وکیل متهم نیز ادعای موکل خود را تکرار کرد و افزود: موکل من برای کمک به مردم در شب عید کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به شهرداری شهریار داد که بین خانواده‌های بی‌بضاعت تقسیم شد.
وکیل متهم ردیف اول به رئیس دادگاه اعلام کرد که لایحه دفاعی را ظرف سه روز آینده به دادگاه ارسال خواهد کرد.

ادعای متهم سلیمی در دادگاه: کارشناس پرونده به نظام فنی اجرایی کشور مسلط نبوده است
در ادامه جلسه، قاضی بابایی با دعوت از علی سلیمی متهم دیگر پرونده خواست تا در جایگاه حاضر شود.
رئیس دادگاه خطاب به این متهم گفت: اتهامات شما تحصیل و ایجاد منفعت به نفع خود یا دیگری به مبلغ ۹۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۸۸ ریال و تبانی در انجام مناقصات در معاملات دولتی است.
متهم با رد اتهامات به دفاع از خود پرداخت و مدعی شد: کارشناس پرونده به نظام فنی اجرایی کشور مسلط نبوده است.
وی با بیان اینکه ایجاد نفع برای من صورت نگرفته است، گفت: در پروژه ۶۰۰ میلیون تومانی که مربوط به لکه‌گیری خیابان است، ایراد مالی گرفته‌اند؛ اول اینکه اینها در حیطه کاری بنده نبوده و از سوی دیگر، چرا در پروژه‌های ۲۰۰ میلیاردی و یا ۶۵ میلیارد تومانی که بنده آن را به اتمام رسانده‌ام، نتوانسته‌اند ایراد مالی بگیرند؟ 
در ادامه جلسه با درخواست رئیس دادگاه، محمد حیدری وکیل متهم برای دفاع از موکل خود در جایگاه ایستاد.
وکیل متهم در دفاعیات به قرائت قوانین مرتبط با اتهامات وارده به موکلش پرداخت و درخواست برائت برای متهم کرد. 
سپس رئیس دادگاه از افرادی که به عنوان ناظر در طرح‌های پرونده که به عنوان متهم در جلسه حضور داشتند دعوت کرد تا به نوبت در جایگاه حضور یافته و نسبت به اتهامات وارده علیه خود توضیح دهند.
پس از حضور ۹ نفر از ناظران طرح مربوط به پرونده در جایگاه و بیان اظهارات خود، قاضی بابایی جلسه بعدی برگزاری دادگاه را ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما