سیاسی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۱۴:۱۲:۰۹
رئيس سازمان انرژي اتمي: آمريکا تحريم‌ها را به شيوه عملي و قابل راستي آزمايي لغو کند
رئيس سازمان انرژي اتمي: آمريکا تحريم‌ها را به شيوه عملي و قابل راستي آزمايي لغو کند
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به شکست سياست فشار حداکثري آمريکا عليه ايران تصريح کرد: زمان آن فرا رسيده که ايالات متحده سياست هاي غلط خود را اصلاح کرده و همه تحريم ها را به شيوه‌اي عملي، موثر و قابل راستي آزمايي لغو کند.
ایرنا

محمد اسلامي روز دوشنبه در شصت و پنجمين کنفرانس عمومي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين بيان داشت: برنامه جامع اقدام مشترک که با هدف رفع موانع پيشرفت توسط جمهوري اسلامي ايران توافق گرديد يک نمونه بارز از حسن نيت جمهوري اسلامي ايران است که ايالات متحده آمريکا با بي توجهي کامل نه تنها به آن عمل نکرد بلکه با بکارگيري سياست هاي يکجانبه گرائي مفاد برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض نمود و از آن خارج شد. سياست به اصطلاح "فشار حداکثري" نيز به شکست انجاميد و دولت آمريکا راهي ندارد به غير از اينکه اعتياد خود به تحريم هاي يکجانبه را ترک کند و به قوانين بين المللي احترام بگذارد.

وي افزود: در اين زمينه، تنها پس از حدود دو سال و نيم از گسترش مداوم تحريم هاي فراگير اقتصادي توسط ايالات متحده و عدم انجام اقدامات عملي از سوي سه کشور اروپائي و اتحاديه در اجراي تعهدات خود، مجلس شوراي اسلامي ايران در دوم دسامبر 2020 قانوني را تصويب کرد که بر اساس آن، دولت موظف شد در صورت تداوم عدم پايبندي مشارکت کنندگان توافق ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون اجراي کليه فعاليت هاي راستي آزمايي و نظارت فراتر از موافقت نامه جامع پادمان در ايران را متوقف نمايد.

متن کامل سخنراني رئيس سازمان انرژي اتمي از اين قرار است:

آقاي رئيس،مديرکل، عاليجنابان، خانم ها و آقايان،

بسيار خوشبختم که به عنوان رئيس جديد سازمان انرژي اتمي ايران، در شصت و پنجمين نشست ساليانه آژانس بين المللي انرژي اتمي حضور دارم آقاي رئيس، انتخاب جنابعالي را به رياست اين گردهمائي با اهميت تبريک عرض مي کنم. براي صرفه جوئي در زمان، نسخه کوتاه سخنراني خود را ارائه نموده و متن کامل، متعاقبا توزيع خواهد شد.

آقاي رئيس،

روند غيرقابل اجتناب و تقاضاي روزافزون انرژي که براي توسعه پايدار يک الزام جدي به شمار مي رود، با چالش هايي روبروست و جامعه جهاني مي بايست با گامهاي دسته جمعي به مشکلات پيش رو در اين زمينه رسيدگي نمايد.

آژانس، بر اساس اساسنامه خود موظف به ياري رساندن بدون تبعيض به کشورهاي عضو، در توسعه بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي مي باشد. با توجه به نيازها و اولويت کشورها، آژانس همچنين  مي بايست نسبت به تقويت حوزه هاي همکاري فني مبادرت ورزد و بر اين اساس، به کشورهاي عضو در رسيدن به اهداف توسعه پايدار از طريق توزيع دانش، تجربه و انتقال فن آوري و تجهيزات، بدون هرگونه تبعيض و سياسي کاري، مساعدت و همراهي نمايد.

عاليجناب؛

برنامه جامع اقدام مشترک که با هدف رفع موانع پيشرفت توسط جمهوري اسلامي ايران توافق گرديد يک نمونه بارز از حسن نيت جمهوري اسلامي ايران است که ايالات متحده امريکا با بي توجهي کامل نه تنها به آن عمل نکرد بلکه با بکارگيري سياست هاي يکجانبه گرائي مفاد برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض نمود و از آن خارج شد. سياست به اصطلاح "فشار حداکثري" نيز به شکست انجاميد و دولت آمريکا راهي ندارد به غير از اينکه اعتياد خود به تحريم هاي يکجانبه را ترک کند و به قوانين بين المللي احترام بگذارد.

در اين زمينه، تنها پس از حدود دو سال و نيم از گسترش مداوم تحريم هاي فراگير اقتصادي توسط ايالات متحده و عدم انجام اقدامات عملي از سوي سه کشور اروپائي و اتحاديه در اجراي تعهدات خود، مجلس شوراي اسلامي ايران در دوم دسامبر 2020 قانوني را تصويب کرد که بر اساس آن، دولت موظف شد در صورت تداوم عدم پايبندي مشارکت کنندگان توافق ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون اجراي کليه فعاليت هاي راستي آزمايي و نظارت فراتر از موافقت نامه جامع پادمان در ايران را متوقف نمايد.

آقاي رئيس؛

اکنون زمان آن فرا رسيده که ايالات متحده سياست هاي غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحريم ها را به شيوه اي عملي، موثر و قابل راستي آزمايي لغو کند.

حضار گرامي؛

جناب آقاي آيت الله دکتر سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور محترم جمهوري اسلامي ايران، اعلام کرده اند که دولت خواهان مذاکرات نتيجه محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحريم هاي ناعادلانه عليه ملت ايران است.

آقاي رئيس؛

ايران همواره با آژانس همکاري کرده است، در عين حال لازم است که آژانس بين المللي انرژي اتمي از سياسي کاري بپرهيزد و استقلال، بي طرفي و حرفه اي بودن خود را حفظ کند.

همانطور که در چندين تصميم و قطعنامه مصوب کنفرانس عمومي بيان شده است، حمله به تاسيسات هسته اي که براي اهداف صلح آميز استفاده مي شود، مغاير با قوانين بين المللي است و کليه حملات مسلحانه به تاسيسات هسته اي داراي کاربرد صلح آميز، بايد به صراحت ممنوع شود. متأسفانه بي عملي سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي در برخورد با اقدامات تروريستي عليه تاسيسات صلح آميز هسته اي، متجاوزان را تشويق به ادامه و حتي نقض اساسي ترين و بنيادي ترين اصول حقوق بين الملل و منشور سازمان ملل متحد کرده است. بسيار ضروري است که آژانس فوراً به اين موضوع توجه کند تا هم از تاسيسات هسته اي در برابر چنين اقدامات يا تهديدهايي محافظت نمايد و هم از اعتبار خود صيانت کند. 

آقاي رئيس؛

ما اعتقاد راسخ داريم که راه حل اصلي براي تهديدهاي موجود ناشي از سلاح هاي هسته اي، خلع سلاح هسته اي کامل و قابل راستي آزمايي است. ما خواستار اجراي کامل ماده ششم ان.پي.تي هستيم و از اينکه کشورهاي داراي سلاح هسته اي بر حفظ زرادخانه ها و سيستم هاي انتقال خود مصمم هستند و برخي از آنها به طور جدي به دنبال بروزرساني آنها مي باشند، عميقا ابراز تاسف مي کنيم.

ايران به عنوان مبتکر ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه از سال ۱۹۷۴، نگراني جدي خود را از برنامه هسته اي مخفي نظامي رژيم صهيونيستي بيان مي دارد.

متأسفانه، علي رغم تصويب قطعنامه کنفرانس بازنگري NPT در سال ۱۹۹۵ و همچنين برنامه هاي اقدام بعدي آن در سال هاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، اين رژيم هنوز فعاليت ها و تاسيسات هسته اي خود را ذيل موافقتنامه جامع پادمان آژانس قرار نداده، اقدامات تروريستي خود عليه تأسيسات صلح آميز هسته اي را ادامه داده، دانشمندان هسته اي را ترور نموده و بدين طريق، ثبات و امنيت منطقه و يکپارچگي و اعتبار NPT و آژانس بين المللي انرژي اتمي را به خطر انداخته است.

نمايندگان محترم؛

ايمني هسته اي هميشه جزو اولويت هاي ما بوده و از اينرو، براي تقويت مقررات ايمني مرتبط اهميت زيادي قائل هستيم. جمهوري اسلامي ايران مجددا تأکيد مي کند که مسئوليت ايمني و امنيت هسته اي به طور کامل بر عهده دولت هاي عضو است.

در مورد امنيت هسته اي، معتقديم اقدامات اتخاذ شده نبايد مانع همکاري بين المللي در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي شود و مسئوليت هاي تعيين شده آژانس را ذيل برنامه همکاري فني تضعيف کند.

آقاي رئيس،

در خاتمه، اميدواريم به روزي برسيم که شعار "استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچ کس" در سراسر جهان رسميت يافته و محقق گردد. تحقق اين پيام، نقش انرژي هسته اي در ايجاد صلح، سلامتي و رفاه در سراسر گيتي را برجسته نموده و بدان شتاب بدهد.

همچنين مي خواهم به اين نکته اشاره کنم که ايران مهد تمدنها و کشوري دوستدار صلح است که به لحاظ تاريخي به فن آوري و علوم در سراسر جهان ياري رسانده است. در اين چارچوب، ما براي دنبال نمودن فعاليت ها و برنامه هسته اي کاملا صلح آميز خود مصمم هستيم و همانگونه که توسط رئيس جمهور کشورمان، در طي نشست سران شانگهاي در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱، بيان گرديده "هيچ موضوعي نمي تواند فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را که در چارچوب مقررات بين المللي انجام مي شود، دچار توقف نمايد."

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما