بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۴:۰۴:۱۶
روايت کماندويي که اسامه بن لادن را کشت
روايت کماندويي که اسامه بن لادن را کشت
با گذشت ۱۰ سال از مرگ اسامه بن لادن، مردي که او را با شليک گلوله کُشت در مورد چگونگي اين عمليات توضيح داد.
باشگاه خبرنگاران جوان

به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس ۲۴، اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده افغانستان در ماه مه سال ۲۰۱۱ در ماموريت نيرو‌هاي ويژه آمريکا در پاکستان کشته شد. با گذشت ده سال مردي که بن لادن با شليک وي کشته شد در مورد چگونگي اين عمليات توضيح مي‌دهد.

اول مه سال ۲۰۱۱ ساعت ۲۲ و سي دقيقه دو بالگرد کماندو‌هاي آمريکايي پايگاه نظامي آمريکا در جلال آباد افغانستان را ترک کردند. مقصد آنان ابوت آباد پاکستان بود. يازده هزار کيلومتر آن طرف‌تر در واشنگتن، باراک اوباما، رئيس جمهور وقت آمريکا، جو بايدن، سيا و تيم حاضر در کاخ سفيد همه عمليات را به صورت مستقيم دنبال مي‌کردند.

رابرت اونيل کماندويي که به بن لادن شليک کرده است گفت: «ما بدون عجله پيش مي‌رفتيم. آنچه مي‌خواهم برايتان بگويم کاملا واقعي است. زني که محل حضور بن لادن را مشخص کرد يکي از زنان سيا بود. ما از پيش خبر داشتيم که در نخستين راه پله به خالد بن لادن، پسر اسامه بن لادن بر مي‌خوريم. وي ۲۰ يا ۲۱ ساله بود. او مسلح بود و ما او را کشتيم.

آمريکايي‌ها به طبقه سوم رسيدند. اونيل گفت: من به سمت راست چرخيدم و در آنجا اسامه به لادن در فاصله يک متري من بود. دست او بر روي شانه زنش امل بود و او را به سمت من هل داد. به خودم گفتم حتما جليقه انتحاري دارد. من بن لادن را زود شناختم. وي نسبت به آنچه من فکر مي‌کردم جثه بزرگتري داشت. ريش هايش خاکستري بود، اما مطمئنا خودش بود.

اونيل ادامه داد: اسامه خودش را تسليم نکرد و قصد داشت خودش را منفجر کند. من دو مرتبه به سرش شليک کردم. او به روي زمين افتاد و من براي اطمينان سومين تير را هم شليک کردم. درست بعد از اينکه به زمين افتادم به خودم گفتم اين بهترين يا بدترين کاري بود که تا کنون انجام دادم، زيرا نمي‌دانستم بعد از آن چه اتفاقي مي‌افتد.

کماندو جسد را شناسايي کرد و از طريق بيسيم کلمه «جرونيمو» را گفت که اسم رمز براي اعلام کشته شدن اسامه بن لادن بود.
اونيل در انتها گفت: من در آنجا يک پسربچه دو ساله را ديدم که پسر ديگر بن لادن بود. در آن زمان احساسات انساني بار ديگر بازگشت. زيرا به عنوان پدر من هيچ ارتباطي ميان اين پسر بچه با همه ماجرا نمي‌ديدم. من پسر بچه را روي تخت در کنار مادرش قرار دادم.

کماندو‌هاي آمريکايي جسد تحت تعقيب‌ترين تروريست جهان را با خود بردند. پس از شناسايي دوباره، جسدش از روي يک ناو به درياي عربي انداخته شد.

باراک اوباما در همان نيمه شب اعلام کرد عدالت اجرا شد. مهمترين ماموريت وي انجام شد.

رابرت اونيل هم يک سال بعد از ارتش بازنشسته شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما