سیاسی
ایلنا
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۱۱:۵۷:۰۸
انتصار: نمی‌دانیم موانع باقی مانده در مذاکرات وین دقیقا چیست
انتصار: نمی‌دانیم موانع باقی مانده در مذاکرات وین دقیقا چیست
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: درست است که اسرائیل رسما عضوی از توافق و مذاکره نیست ولی رژیم اسرائیل همیشه یکی از اعضای پشت پرده مذاکرات برجامی بوده است. در واقع باید سیاست برجامی آمریکا را از زاویه سیاست آمریکایی-اسرائیلی نگاه و ارزیابی کرد.
ایلنا

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی گمانه‌زنی‌ها در خصوص پاسخ آمریکا به دغدغه‌های تهران در قبال پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، گفت: در زمان کنونی نه اطلاع دقیقی از پاسخ ایران و نه از پاسخ آمریکا به پیش‌نویس اروپا داریم. آنچه در برخی رسانه‌های خارجی اعلام شده گمان‌زنی بیش نیست.  بطور کلی، آنچه این روزها در رصد فضای داخلی ایالات متحده به چشم می‌خورد، بیشتر مربوط به خیمه شب‌بازی‌های ترامپ و مسائل کمرگیر اقتصادی هستند و در مورد سیاست خارجی مسائل مربوط به تشنج روابط روسیه و چین با آمریکا است که سیاست‌های بایدن آتش آن‌ها را شعله‌ورتر می‌کند و این‌ها بیشتر مورد توجه هستند. برجام مساله اصلی مردم در آمریکا نیست. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که برخی صاحبنظران معتقدند دولت بایدن از ابتدای دور جدید مذاکرات نسبت به اتخاذ تصمیمات ضروری و ارائه ابتکار عمل‌های مذاکراتی برای پیشبرد گفت‌وگوها با تزلزل روبرو بود و اکنون و با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر تحت فشار است، این گزاره را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: این  ارزیابی درستی است و من با آن موافقم.  بایدن در عمل همان سیاست ترامپ را در مورد ایران دنبال کرده است؛ چراکه وی به خوبی می‌داند هرگونه تزلزلی در این مورد یا آنچه مخالفان بتوانند امتیاز دادن به ایران وانمود کنند، خنجری در بدنه دولت او بخصوص با نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر خواهد بود. 

انتصار در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی با اینکه عضوی از برجام و مذاکره نیست بارها گستاخانه اعلام کرده که حتی در صورت توافق تمامی ابزار خود را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به کار می‌گیرد، این خودخواهی چه پشتوانه‌ای دارد و اینکه این رژیم در ایجاد فشار روی سازمان انرژی اتمی و دولت آمریکا چقدر موثر بوده است، گفت: این درست است که اسرائیل رسما عضوی از این توافق و مذاکره نیست ولی رژیم اسرائیل همیشه یکی از اعضای پشت پرده مذاکرات برجامی بوده است. در واقع باید سیاست برجامی آمریکا را از زاویه سیاست آمریکایی-اسرائیلی نگاه و ارزیابی کرد.

وی افزود:  این اغراق نیست که بگوییم تاکنون اسرائیل نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری سیاست برجامی آمریکا و سازمان انرژی اتمی داشته و در آینده نیز خواهد داشت.   

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از روند احیای برجام طی روزهای آینده چیست، گفت: جواب به این سؤال مشکل است؛ چراکه نمی‌دانیم موانع باقی مانده در مذاکرات وین دقیقا چه هستند. متاسفانه آنچه ما در مورد مذاکرات وین می‌دانیم از طریق رسانه‌ای یا بهتر بگوییم کژآگاه‌سازی رسانه‌های غربی بوده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما