ورزشی
تسنیم
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰
استقلال در تونل قهرمانی؛ پرسپولیس به دنبال نایب‌قهرمانی!
استقلال در تونل قهرمانی؛ پرسپولیس به دنبال نایب‌قهرمانی!
تیم فوتبال استقلال پس از تثبیت قهرمانی‌اش در لیگ بیست‌ویکم، انتظار دارد با عبور از تونل قهرمانی به مصاف آلومینیوم اراک برود.
تسنیم

با تعیین قهرمان لیگ بیست‌ویکم، شاید تنها حساسیت بازی‌های باقیمانده لیگ برتر، مربوط به تقابل تیم‌های پایین جدولی باشد. فاصله 9 امتیازی استقلال با پرسپولیس در صدر جدول، تکلیف قهرمان این فصل را سه هفته مانده به پایان لیگ مشخص کرد و حالا باید منتظر تیم‌های سقوط‌کننده باشیم. رقابتی که در انتهای جدول نزدیک‌تر و فشرده‌تر از بالای جدول است و روی کاغذ، چهار تیم هنوز احتمال سقوط‌شان وجود دارد.
پیکان - فولاد
با وجود اینکه پیکان و فولاد در این فصل، رتبه‌های میانی جدول را در اختیار دارند، اما می‌توان مربیان آنها را جزو مربیان موفق این فصل برشمرد. مجتبی حسینی که با بازیکنانی از دسته‌های پایین‌تر یا آکادمی باشگاه پیکان تیمش را آماده حضور در لیگ برتر کرد و حتی در نیم‌فصل اول، علیرضا کوشکی، از بهترین بازیکنانش راهی فولاد، رقیب این هفته پیکان شد، با وجود کسب نه‌چندان خوب در هفته‌های اخیر تیمش در نیم‌فصل اول آنقدر خوب کار کرده است که جایگاهی محکم در میانه بالای جدول دارد.
فولاد هم که شروع خوبی با عبدالله ویسی نداشت، با بازگشت جواد نکونام توانست خود را به بالای جدول برساند و از سوی دیگر در لیگ قهرمانان آسیا هم عملکردی قابل قبول داشت. حالا تقابل این دو مربی در روزهای پایانی لیگ، جذاب خواهد بود. فولاد به دنبال ارتقای جایگاه خودش است و پیکان نیز باید تلاش کند تا رتبه تک رقمی‌اش را از دست ندهد و از همین رو تقابل آنها در تهران، می‌تواند حائز اهمیت باشد.
تراکتور - پرسپولیس
در روزهای نه چندان دور، جدال تراکتور و پرسپولیس از حساس‌ترین دیدارهای فوتبال ایران بود. با این حال، اُفت شدید تراکتور در این فصل و البته جا ماندن پرسپولیس از قهرمانی و واگذاری آن به استقلال، سه هفته مانده به پایان لیگ برتر، از حساسیت این دیدار کاسته است. دو تیم در بالا و پایین جدول البته هنوز اهدافی دارند که شاید همین هدف، این تقابل را نه به حساسیت گذشته، اما به درجه‌ای قابل اعتنا از اهمیت برساند.
پرسپولیس نمی‌خواهد پس از واگذاری قهرمانی به رقیب دیرینه خود، نایب قهرمانی را هم به سپاهان واگذار کند و از همین رو برای دیدار با تراکتور، چاره‌ای جز پیروزی ندارد. تراکتور هم که با 25 امتیاز و روی کاغذ، هنوز خطر سقوط را حس می‌کند، حداقل باید یک امتیاز از این بازی بگیرد تا خیال خود را از ماندن در لیگ راحت کند.
سپاهان - شهر خودرو
بازی مرگ و زندگی برای شهر خودرو، چیزی جز دیدار با سپاهان نیست. تیمی که از ابتدای فصل با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود، پیش‌بینی می‌شد که در روزهای پایانی لیگ در منطقه سقوط قرار بگیرد و برای ماندن در لیگ برتر بجنگد. با این حال، شهر خودرو پس از چند تغییر و رسیدن به داود سیدعباسی روی نیمکت تیمش، شرایط بهتری پیدا کرد و برای ماندن در لیگ برتر امیدوار ماند. آنها هنوز هم شانس بقا در لیگ برتر را دارند، هر چند این شانس اندک است. به همین دلیل بازی با سپاهانی که حالا برای نایب قهرمانی و عبور از پرسپولیس تلاش می‌کند، بازی مرگ و زندگی برای سیدعباسی است که تیمش با 16 امتیاز قعر جدول را در اختیار دارد.
گل‌گهر - نفت مسجدسلیمان
گل‌گهر تا آخرین لحظه امیدوار به بازگرداندن رأی کمیته انضباطی در پرونده بازیکن گابنی‌اش بود تا بلکه 7 امتیاز از دست رفته این تیم در دیدار مقابل استقلال، سپاهان و پیکان بازگردد، اما اعاده دادرسی این تیم نیز رد شد و حالا پرونده در بخش جعل مدارک هم در حال بررسی است. هرچند آنها معتقدند اگر این اتفاق رخ نداده بود و فدراسیون از آنها 7 امتیاز کسر نمی‌کرد، می‌توانستند تا پایان لیگ برای قهرمانی بجنگند، اما واقعیت امروز لیگ نیز برای آنها چندان تلخ نیست. گل‌گهر توانسته با وجود کسر 7 امتیاز، با 42 امتیاز رتبه چهارم جدول را در اختیار داشته باشد و مسلماً نمی‌خواهد از این رده هم پایین‌تر بیاید. با این حال در مقابل، روزهای پایانی لیگ می‌تواند برای مسجدسلیمان تلخ باشید. تیمی که با دو تیم قعرنشین لیگ 3 و 4 امتیاز فاصله دارد و از دست دادن بازی مقابل گل‌گهر می‌تواند جای آنها را با فجر سپاسی تغییر بدهد، پس نفتی‌ها با تمام توان مقابل گل‌گهر خواهند جنگید.
فجر سپاسی - ذوب‌آهن
بازگشت فجر سپاسی به لیگ برتر، پس از سال‌ها دوری از سطح اول می‌توانست نوید روزهای خوب برای فوتبال کشور باشد که خاطرات خوبی از سفر به شیراز داشت. شیراز که با فجر سپاسی و تا حدودی برق روزی از قطب‌های فوتبال ایران در امر بازیکن‌سازی بود و بازیکنان زیادی را به تیم‌های بزرگ کشور و حتی تیم ملی معرفی می‌کرد، می‌توانست بازهم خاطرات خوبی را برای هواداران فوتبال در این شهر رقم بزند. با این حال، یک فصل رو به پایان است و هنوز ورزشگاه پارس شیراز که قرار بود ورزشگاه خانگی فجر باشد، به بهره‌برداری نرسیده است.
فجر با همین وضعیت و بلاتکلیفی در خانه، در حال پایان رساندن لیگ برتر است و شاید در روزهای پایانی، سقوطش قطعی شود. فجری‌ها برای جلوگیری از این اتفاق، یک راه دارند که در هفته سخت نفت مسجدسلیمان، از سد ذوب‌آهن عبور کنند تا برای ماندن در لیگ همچنان شانس داشته باشند.
صنعت نفت - مس رفسنجان
تیم تحت هدایت علیرضا منصوریان، شش هفته است که از پیروزی دور مانده و آنها پس از برتری مقابل پرسپولیس، فقط دو مساوی کسب کرده‌ و در چهار بازی شکست خورده‌اند. این عملکرد برای سرمربی صنعت نفت، می‌تواند در روزهای پایانی لیگ، منجر به قطع همکاری‌اش از هفتمین تیم تحت هدایتش در لیگ برتر شود. با این حال، سرمربی پر شورهای آبادانی، همچنان با آب و تاب، از روزهایش در صنعت نفت صحبت می‌کند تا بلکه نتایجش در زمین، کمتر به چشم هواداران بیاید. آنها در این هفته نیز، یک بازی سخت با مس رفسنجانی خواهند داشت که شاید در قواره یک مدعی ظاهر نشد، اما جزو تیم‌های با ثبات این فصل بوده و برای ماندن در میان تیم‌های بالانشین تلاش می‌کند.
استقلال - آلومینیوم
با روشن شدن تکلیف قهرمانی، استقلال به ساحل آرامش رسیده و فرهاد مجیدی با خیالی آسوده‌تر، لیگ را به پایان می‌رساند. قهرمان کردن استقلال پس از 9 سال که 5 دوره پیاپی و اخیر آن به رقیب دیرینه رسیده بود، مسئولیت مجیدی را برای قهرمان کردن این تیم بیشتر می‌کرد. در تمام این سال‌ها، مربیان ایرانی و خارجی زیادی همچون پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان، وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و محمود فکری یا نتوانستند تیم را به قهرمانی برسانند یا در نیمه راه، کارشان به پایان رسید. 
فرهاد مجیدی، تنها مربی استقلال است که توانسته بعد از امیر قلعه‌نویی این تیم را قهرمان کند. حالا آنها در نخستین بازی‌شان پس از قهرمانی با آلومینیوم اراکی بازی دارند که مهدی رحمتی را روی نیمکت دارد و با توجه به رگه‌های استقلالی این تیم با حضور بازیکنان سابقش روی نیمکت و درون زمین، انتظار می‌رود تونل قهرمانی هم برای این تیم زده شود.
برنامه کامل هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر و تک دیدار برگزار شده به شرح زیر است:
چهارشنبه 28 اردیبهشت
نساجی مازندران 2 - هوادار یک
پنجشنبه 29 اردیبهشت 
* تراکتور تبریز - پرسپولیس، ساعت 19
داوران: سیدرضا مهدوی، امیررضا آشورماهانی، احد سلطانی و فرزاد منصوری
ناظر: فریدون اصفهانیان
* سپاهان اصفهان -  شهر خودرو مشهد، ساعت 20
داوران: رضا کرمانشاهی، قهرمان نجفی، مرتضی سلمان‌نژاد و محمدرضا تارخ
ناظر: سعید بطحایی
* پیکان تهران - فولاد خوزستان، ساعت 18:30
داوران: کمیل غلامی، سعید قاسمی، امین زاهدی و مهدی مرجانزاده
ناظر: حسین خانبان
* گل‌گهر سیرجان - نفت مسجدسلیمان، ساعت 20
داوران: اشکان خورشیدی، محمدرضا منصوری، حمید سبحانی و ابوالفضل گرجی
ناظر: علیرضا یزدانی
* صنعت نفت آبادان- مس رفسنجان، ساعت 21
داوران: میثم حیدری، محمدجواد مداح، امید افخمی و روح الله شریفی
ناظر: ابوطالب طاهریان
* استقلال - آلومینیوم اراک، ساعت 21:15
داوران: جواد رحیم‌زاده، علی میرزابیگی، حمید نادری و وحید زمانی
ناظر: رحیم رحیمی‌مقدم
* فجر شهید سپاسی شیراز - ذوب‌آهن، ساعت 20
داوران: موعود بنیادی‌فرد، مهدی عالیقدر، فرهاد فرهادپور و مسعود حقیقی
ناظر: ایرج نظری
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما