اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۳:۰۰:۱۴
تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده
تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا در روزهای اخیر هشدار داد که وضعیت همه‌گیری کرونا در اتحادیه اروپا همچنان رو به وخامت است و این وضعیت در ۱۰ کشور "بسیار نگران‌کننده" و در ۱۰ کشور دیگر "نگران‌کننده" عنوان شده است.
ایسنا

در این میان بنابر تازه ترین اطلاعات آماری سه کشور اروپایی آلمان، لهستان و جمهوری چک بیشترین افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در این قاره را به خود اختصاص داده در حالیکه روسیه نیز رکورد روزانه مرگ و میر بر اثر کروناویروس را شکسته است.

مرکز کنترل بیماری های اروپا که مقر آن در استکهلم است در آخرین ارزیابی خود از خطرات کرونا نتیجه گیری کرد که وضعیت اپیدمیولوژیک کرونا در اتحادیه اروپا در حال حاضر افزایش سریع و قابل توجه موارد ابتلا را نشان می‌دهد و هرچند نرخ مرگ و میر کرونا اکنون پایین است اما این نرخ نیز به آرامی در حال افزایش است.

بر اساس داده های پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، قاره اروپا با افزایش هفت درصدی آمار مرگ و میر و رشد ۱۳ درصدی موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ روبرو بوده است. تعداد قربانیان کرونا در اروپا به بیش از یک میلیون و ۳۵۲ نفر رسیده و موارد ابتلا به این بیماری نیز در این قاره از ۶۸ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر فراتر رفته که پس از آسیا در رتبه دوم جای دارد.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

"هانس کلوگه"، رئیس دفتر منطقه‌ای اروپایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته گذشته در اظهاراتی گفت: همواره بر این پیام تاکید شده است: همه این کار را انجام دهید. واکسیناسیون همان تاثیری را دارد که از ابتدا بر آن تاکید شده است، جلوگیری از بروز نوع شدید بیماری و به‌ویژه مرگ‌ومیر ناشی از آن. اما واکسنها تنها در کنار دیگر اقدامات پیشگیرانه، قوی‌ترین اثربخشی را خواهند داشت.

روز یکشنبه، روسیه ۱۲۱۹ مورد فوت ناشی از کرونا و ۳۸ هزار و ۸۲۳ مورد جدید ابتلا را گزارش کرد. از ۱۶ اکتبر روزانه بیش از ۱۰۰۰ مورد فوت بیمار کرونایی در این کشور گزارش شده است. همچنین از ماه جولای آمار فوتی ها کمتر از ۷۰۰ نفر نبوده است. این درحالیست که سال گذشته در این کشور، مرگ و میر ناشی از کرونا در ۲۴ دسامبر به ۶۳۵ نفر رسید.

در عین حال افزایش آمار هفتگی شیوع کرونا در آلمان، لهستان و جمهوری چک بارزتر است. در آلمان، مرگ و میرهای کرونایی افزایش ۴۲ درصدی داشته و در مجموع رقم ۹۸ هزار و ۱۹۴ فوتی گزارش شده است. موارد ابتلا نیز ۴۹ درصد افزایش یافت و در مدت یک هفته به رقم ۲۵۷ هزار و ۸۹۶ مورد رسید. تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در این کشوربه کروناویروس آلوده شده اند.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

آمار مرگ و میر در لهستان نیز ۴۶ درصد افزایش یافته و در مجموع تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۷ نفر جان خود را از دست داده اند. موارد ابتلا نیز شاهد افزایش ۲۷ درصدی بوده و در مجموع به بیش از سه میلیون و ۲۰۴ هزار نفر رسیده است.

جمهوری چک نیز ۳۵۷ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا را در مدت یک هفته گزارش کرد که افزایش ۳۴ درصدی را شاهد بوده است. موارد ابتلا نیز با افزایش ۳۵ درصدی در مجموع به بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر رسیده است.

با توجه به رشد آمارهای ابتلا و تلفات، مقامات آلمان در نظر دارند تا محدودیتهایی را برای افرادی در نظر بگیرند که از تزریق واکسن سر باز می زنند و بدین ترتیب قرار است از ورود این افراد به رستوران ها، کافه ها، سینماها و دیگر اماکن تفریحی جلوگیری شود. یکی از چالش های مقامات این کشور تردید شهروندان در واکسیناسیون است. با این وجود ۷۰.۱ درصد از جمعیت آلمان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند.

"مارکوس سودر"، نخست وزیر ایالت باواریا، هفته گذشته گفت: ما با دو ویروس در کشور مواجه هستیم؛ کروناویروس و تردید در واکسیناسیون.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

روسیه نیز یکی از کشورهایی است که پایین ترین میزان واکسیناسیون را گزارش کرده و ۴۱ درصد جمعیت آن حداقل یک دُز واکسن تولید داخل، از جمله اسپوتنیک را دریافت کرده اند. همچنین دو کشور دیگر اروپای شرقی نرخ واکسیناسیون پایینی دارند: اوکراین با ۳۰.۲ درصد و رومانی با ۳۷.۹ درصد. همچنین میزان واکسیناسیون در لهستان ۵۶.۵ درصد و در جمهوری چک ۶۰.۲ درصد است.

به گفته مقامات روسیه برای ورود به اماکن عمومی، رستوران ها، هواپیما و قطارهای بین شهری، گواهی سلامت ارائه خواهد شد.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

در سایر نقاط اروپا، وضعیت کروناویروس در انگلیس پس از چند هفته تثبیت شده است. مرگ و میرها هشت درصد کاهش یافته اما موارد ابتلا نیز ۰.۷ درصد افزایش یافته است. در انگلیس ۷۵.۶ درصد از مردم این کشور حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و امکان تزریق دُز یادآور پنج ماه پس از دُز دوم وجود دارد.

در اتریش هم موارد فوت ناشی از کرونا طی یک هفته ۴۱ درصد افزایش یافته و موارد ابتلا نیز ۴۳ درصد بیشتر شده است. قرار است از امروز (دوشنبه) تمامی افراد ۱۲ سال به بالا که به طور کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه نشده اند، قرنطینه شوند.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

براساس مقررات جدید، آن دسته از مردم این کشور که برای واکسیناسیون اقدام نکرده اند زمانیکه ۳۰ درصد از تخت‌های مراقبت‌های ویژه به اشغال بیماران کووید-۱۹ در آید اجازه ندارند از خانه خارج ‌شوند. همچنین این افراد از حضور در مکان های تفریحی، رستوران ها، آرایشگاه ها و سایر اماکن عمومی محروم می شوند. نرخ واکسیناسیون برای کل جمعیت  این کشور۶۸.۹ درصد اعلام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، روز شنبه، هلند نیز به عنوان اولین کشور غرب اروپا محدودیتهای کرونایی اعمال کرد که از فصل تابستان برداشته شده بود. این محدودیت‌ سه هفته‌ای شامل تعطیلی کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های از ساعت ۲۰ و تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ است.

بیش از نیمی از تلفات کرونا در هفته اول نوامبر در اروپا گزارش شد

همچنین بنابر تازه ترین آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در اروپا در هفته اول ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) ۱۰ درصد افزایش داشت.

بر اساس داده‌های هفته جاری این سازمان، بیش از نیمی از ۴۸ هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در جهان در این دوره زمانی در اروپا گزارش شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، بیشترین شمار تلفات ناشی از کرونا در روسیه ثبت شده که در هفته‌های اخیر رکوردشکن بوده و پس از آن کشورهای اوکراین و رومانی قرار دارند.

تاخت و تاز دوباره کرونا در اروپا / اعمال محدودیت برای شهروندان واکسینه نشده

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده است که شمار مبتلایان جدید در کشورهای روسیه، انگلیس و ترکیه، بالاترین میزان را داشته است.

در گزارش این نهاد بهداشتی همچنین آمده است که اروپا حدود دو سوم از ۳.۱ میلیون مورد جدید گزارش شده در جهان را در هفته اول نوامبر به خود اختصاص داده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما