سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۶:۲۰:۳۸
امیرعبداللهیان: اوکراین مدرکی درباره پهپادها ارائه نداده/ در سه موضوع با آمریکا اختلاف نظر داریم
امیرعبداللهیان: اوکراین مدرکی درباره پهپادها ارائه نداده/ در سه موضوع با آمریکا اختلاف نظر داریم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم، گفت:‌ روس‌ها به صراحت به ما گفته‌اند که صرفا از سلاح‌های ساخت خود استفاده کرده‌اند.
فارس

خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) دوم آذر ماه در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

*  در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است

وی در ابتدا گفت: خرسندم روند سیاست خارجی دولت آقای دکتر رئیسی ذیل دکترین سیاست خارجی متوازن و با اولویت نگاه به همسایگان و آسیا محور در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد. در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت، تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است و بخش عمده‌ای از این رشد، خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.

* توطئه برای جنگ تروریستی و داخلی و تجزیه ایران شکست خورد

وزیر خارجه بیان کرد: در ارتباط با برخی تحولات جدید در محیط داخلی ایران مایلم شما را از منظر سیاست خارجی در جریان برخی از امور قرار دهم. خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی و جنگ داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می‌شد، شکست خورد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در اثنای این توطئه، یک دیپلمات عالیرتبه غربی در یک دیدار دیپلماتیک اظهار داشت که آمریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت، تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر بغداد و برخی میادین استان‌ها در عراق و با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند و آقای عبدالمهدی در نهایت برای مصالحی بزرگ‌تر از سمت خود استعفا داد. آن مقام غربی مدعی بود که در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده، چنین فرصت بزرگی را آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خودشان می‌بینند و امیدوارند بتوانند به اهدافشان در این زمینه دست یابند.

* ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: دخالت‌های خارجی در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت. ما در دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر با همسایگانی که تروریست از منشا آن کشورها به سمت ایران هدایت می‌شد، در غائله زاهدان که جزییات آن در اختیار شماست و در مشکلاتی که در امنیت برخی استان‌های غربی ما پیش آمد که به صورت مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد.

وی ادامه داد: ما در هشت هفته گذشته طی دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات کشور دوست و برادر عراق با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان نشست‌های متعددی داشتیم و توافقات زیادی را به عمل آوردیم. دوستان ما در دولت مرکزی در عراق متعهد شدند برای دور کردن گروه‌های تروریستی و در ۷۶ نقطه تحرکاتی را در استان‌های غربی ما انجام داده بودند، این گروه‌های تروریستی را دور کنند و در فاصله زمانی که با ما هم توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند. 

* تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که گفت‌وگوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد، یادآور شد: قطعا زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند، نیازی به این که ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی‌ها به داخل کشورمان برخورد کنیم، نخواهد بود.

وی تصریح کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد. ما نیز در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفت‌وگوها و مذاکرات با مقامات کشور دوست و برادر عراق برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

* سه کشور اروپایی، آمریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در تماس با کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد و محکومیت قوی اظهارنظرهای سیاسی برخی از این مقامات و مقامات آمریکایی، به صراحت اینجانب و همکارانم مواضع جمهوری اسلامی ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم، منعکس کردیم. سه کشور اروپایی، آمریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند. مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند. برخی از مقامات در کشورهایی که ذکر کردم، تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه‌‌های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خودشان را در این رابطه اصلاح کنند.

وزیر خارجه تأکید کرد: رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه‌های دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران و در دل و روح هر ایرانی وجود دارد و مقام معظم رهبری هم همواره با حساسیت و دقت به همه ما رعایت دقیق آن را در همه سطوح در جامعه متذکر می‌شوند.

* بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، در هفته‌های گذشته به صراحت گفتم که پلیس در ایران با صبری راهبردی قویا خویشتنداری کرد. اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند. اینکه چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شده و آسیب‌های جدی دیدند، اینها همه نشانه رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیروهای حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر خارجه تصریح کرد: نیاز به این نداریم که آمریکا و اروپا که در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند و خود در استعمار ملت‌ها و کشورها تاریخ سیاهی دارند، بخواهند در خصوص حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مدعی باشند.

* تشکیل کمیته‌ای ملی زیر نظر وزیر کشور و سازمان امنیت کشور

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین گفت: در خصوص وقایع اخیر نیز کمیته‌ای ملی زیر نظر وزیر کشور و سازمان امنیت کشور تشکیل شده و جمعی از حقوقدانان و مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چارچوب کمیته‌ای مستقل مسائل را پیگیری می‌کنند و گزارش را علاوه بر داخل ما در  اختیار سایر جهات خارجی و بین‌المللی قرار خواهیم داد.

* در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور خواهیم کرد

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم مواضع غیرسازنده سه کشور اروپایی و آمریکایی‌ها در هشت هفته گذشته داشتند، در مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را با طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه‌ها در دستورکار خودش داشت. ضمن اینکه از خطوط قرمز خود عبور نکردیم. مایلم همین جا تأکید کنم در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور خواهیم کرد، ولی به طرف آمریکایی گفتیم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمزمان آمادگی داریم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: پیام‌ها بین ما و آمریکایی‌ها همچنان در حال تبادل است. ما در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم، ولی در مسیر اظهارات رسانه‌ای کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خودشان را ادامه می‌دهند. امیدوار هستم با نگاه واقع بینانه بتوانیم متناسب با منافع ملت و رعایت حداکثری منافع ملی کشور در صورتی که به گام پایانی توافق برسیم، بتوانیم از یک توافق خوب، قوی و پایدار برای مردم بزرگ ایران صحبت کنیم. 

* ایرانیان خارج از کشور

وزیر خارجه همچنین به ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت:‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور همواره مورد توجه جدی ما در دولت و در دستگاه دیپلماسی هستند. ایرانیان ظرفیتی فرهیخته در خارج از کشور هستند. آنچه برخی شبکه‌های ماهواره‌ای به نام ایران و ایرانی در خارج از کشور به نمایش می‌گذارد، واقعیت جامعه بزرگ ایرانیان در خارج از کشور متفاوت از این تصاویر بزرگ نمایی شده است. ما برای اینکه توجه ویژه‌ به ایرانیان خارج از کشور را مورد تأکید قرار بدهیم به نمایندگی‌های خودمان در خارج از کشور اعلام کردیم که ضمن توجه ویژه به امور کنسولی و حمایت از ایرانیان خارج از کشور آخرین وضعیت مراجعات ایرانیان مقیم خارج به کنسولگری‌ها را گزارش کنند.

وی گفت: برای ما مهم است که رصد کنیم در این جنگ ترکیبی و ادراکی چه وضعیتی برای جامعه ایرانیان در خارج از کشور رخ می‌دهد. نه تنها مراجعات ایرانیان به سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما کاهش نیافته بلکه شاهد رشد مراجعه ایرانیان برای انجام امور کنسولی و سفر به ایران هستیم. ما بزودی قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت در دستورکار داریم و در مجلس نیز همین طور و امیدواریم ایرانیان در خارج از کشور با پیوند هر چه بیشتر با سرزمین مادری برای آبادی و پیشرفت هر چه بیشتر ایران تلاش کنند. 

* یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تاخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد، حل مسائل اتهامی آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران بود

خبرنگاری با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای با آرایش جدید سؤال کرد که وی گفت:‌ یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تاخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد، حل مسائل اتهامی آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی در تبادل پیام‌ها به ما این بود که برجام را مورد تأیید قرار بدهیم، ولی مسائل بین ایران و آژانس در فرصت موسعی در آینده حل و فصل کنیم. معنایش این بود که ما پیچ و مهره‌ها و سانتریفیو‌ژها و توان هسته‌ای جدیدی که بر مبنای قانون راهبردی مجلس در کشور ایجاد شده را باز کنیم و به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دستمان کاملا خالی بود، در خصوص مسائل بین ما و آژانس اقدام کنیم. این یکی از خطوط قرمز ما بود.

وزیر خارجه ادامه داد: در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی، روسیه و چین و همچنین در تبادل پیام با آمریکا در این خصوص تأکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی خود منحرف شده و صرفا در مسیر سیاسی گام برداشته است. آنها گفتند ما تضمین می‌کنیم و به آژانس توصیه می‌کنیم که در مسیر فنی قدم بردارد. اتفاقی که هفته گذشته رخ داد و در حالی که معاونان وزیر خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر و با مدیرکل آژانس به توافق و نقشه راهی دست یافتند، مقامات آژانس گفتند قطعنامه‌ جدیدی در کار نخواهد بود و طبق توافق هیأت فنی آژانس به ایران می‌آید برای دریافت پاسخ‌ها و رفع ابهاماتی که وجود دارد و سؤالات مرتبط با آژانس.

وی گفت: در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی که علیه ملت ایران به راه انداختند، با یک قطعنامه جدید مواجه شدیم. به مقامات آمریکا و سه کشور اروپایی گفتیم چگونه به شما اعتماد کنیم در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید خود به سمت سوءاستفاده و رفتار سیاسی از آژانس برآمدید.

* تبادل زندانیان

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در فروردین ماه توافقی را در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا داشتیم. در آن توافق، آمریکا پیشنهاد کرد که با رسیدن به برجام و یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود و ما با به عنوان نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم، ولی ۴۰ روز بعد طرف آمریکایی اعلام کرد که بگذارید برجام انجام شود. ما به آنها گفتیم این افت و خیزهای شما در گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها، دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را قوی‌تر می‌کند. در موضوع زندانیان حاضر نیستید پیشنهاد خود را اجرا کنید. ۶ ماه گذشت و البته در یک و نیم ماه گذشته آمریکا به صورت جدی به دنبال تبادل زندانی‌ها هستند و ما نیز با نگاه به مسائل انسانی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

* برجام همچنان روی میز قرار دارد

وی گفت: دستورکار ما در وزارت امور خارجه پیگیری مذاکرات با روش مقتدرانه و حکیمانه و مبتنی بر تامین حداکثر منافع ملی در چارچوب بازگشت به برجام است. برجام با همه ضعف و قوت‌هایی که درباره آن گفته می‌شود، موضوعی است که همچنان روی میز قرار دارد و البته طرف‌های مقابل ما نیز معتقدند موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال گذشته دولت جدید در مورد آن گفت‌وگو شده، این موضوع می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.

*  تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نیز اظهار داشت: در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه ۱۱ ماه قبل از شروع جنگ اوکراین یکی از اقلام دفاعی و همکاری‌های دفاعی دو کشور فروش تعداد بسیار محدودی پهپاد ایرانی به روسیه بود. تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اخیرا تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در یک کشور ثالث گفت‌وگو کردند و ما بررسی‌های خودمان را در این زمینه ادامه می‌دهیم. وزیر خارجه اوکراین در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با من و قبل از این نشست گفت یک پهپاد به صورت سالم به دست نیروهای نظامی اوکراینی افتاده که این پهپاد روسی است، ولی شبیه پهپاد شاهد۱۳۶ ایرانی است و من به ایشان گفتم که این یک پهپاد شبیه پهپاد ایرانی است و این پهپاد روسی است، این گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است.

* روس‌ها به صراحت گفتند که صرفا از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ استفاده شده

وی گفت: البته به روس‌ها بیش از دو بار گفتیم و روس‌ها به صراحت گفتند که صرفا از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده است. از تداوم جنگ علیه اوکراین و درگیری و منازعه بین دو کشور ناخرسندیم و جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و همچنان به تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ و برای بازگشت صلح و آرامش به اوکراین و منطقه ادامه می‌دهیم.

* در سه موضوع با طرف آمریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره طرح روی میز و اینکه انتظار داریم ایران این طرح را بپذیرد. گفت: متنی که الان روی میز قرار دارد آخرین متن ما در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و همچنین ایده‌های مختلفی که در ماه‌های گذشته مطرح شد، تکمیل شده است. ما به صورت مشخص در سه موضوع با طرف آمریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم و سه کشور اروپایی در این موضوعات با طرف آمریکایی همکاری می‌کنند. آقای جوزپ بورل و انریکه مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی در این زمینه دست یابیم.

وی توضیح داد: یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و موضوع دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد و سعی کردیم این موضوع را فرموله کنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد کمپانی‌های خارجی در ایران بایستی به گونه‌ای باشد که سرمایه گذار خارجی برای انتقال سرمایه خود به ایران اعتماد داشته باشد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ادامه داد: اینکه گفته شود ما تا پایان آقای بایدن در توافق خواهیم ماند، ولی فردای آن را نمی‌دانیم. ما با یک پدیده در آمریکا طرف نیستیم، ما با یک حکومت و نظام سیاسی در آمریکا طرف هستیم. قرار نیست آمد و رفت دولت‌ها توافقات بین‌المللی را متزلزل کند. 

وزیر خارجه بیان کرد: براساس آخرین متنی که تجیمع شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده دیدگاه‌های دو طرف بود، اکنون در روی میز متن ارائه شده دارای چنین ویژگی از سوی بورل هستیم که به مقدار زیادی دیدگاه‌های طرفین در آن تجمیع شده است. ولی در سه موضوع مشخص همچنان معتقدیم که متن باید نیرومندتر شود.

وی درباره سومین مورد نیز اظهار داشت: سومین مورد هم این است که در راستای تضمین اقتصادی این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عامل برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند، باید با یک مکانیسم مورد توافق از میان برداشته شود. در این رابطه باید تبادل پیام‌ها ادامه یابد.

* اظهارات مقامات آمریکایی دوگانه و با هدف تشدید اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره است

امیرعبداللهیان درباره ارسال پیام‌ها از سوی آمریکا درباره مذاکرات و تضاد بین مواضع اعلامی و اعمالی آنها نیز گفت:‌ آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل عمل می‌کنند در رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهیم که این چه رفتار متناقضی است، پاسخ می‌دهند که آنها در رسانه نگاهشان به افکار عمومی داخل آمریکا است. اظهارات مقامات آمریکایی دوگانه و با هدف تشدید اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره است.

* سوریه و ترکیه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره عربی درباره تهدید اردوغان برای حمله به شمال سوریه نیز گفت: از ماه‌ها قبل که خبری روی میز رسانه‌های منطقه قرار داشت و در اوج این تحول، سفری به ترکیه و سپس به سوریه داشتم. ماحصل کار این شد دولت سوریه پذیرفت نسبت به حفظ تمامیت ارضی ترکیه و تامین امنیت مرز مشترک سوریه و ترکیه عمل کند و در مسیر امنیتی هم گفت‌وگوهایی بین مقامات این دو کشور انجام شد.

وزیر خارجه بیان کرد: ما همچنان به توصیه خود برای واگذاری نقش تامین امنیت مرز مشترک دو کشور به دولت سوریه و نیروهای مسلح سوریه تأکید داریم. تداوم حضور نظامی در خاک سوریه و اشغال این کشور را از سوی هر طرفی باشد غیرسازنده و باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌‌دانیم. البته نگرانی‌های کشور همسایه و دوست خود ترکیه را در حوزه امنیت ملی درک می‌کنیم.

* خودمان را به رعایت عدم اشاعه متعهد می‌دانیم

خبرنگار سی.بی.اس از وزیر خارجه پرسید که آیا برنامه ایران خروج از معاهده NPT است؟ که گفت: خودمان را به رعایت عدم اشاعه و NPT متعهد می‌دانیم. در این موضوع ایران بیش از همه طرف‌ها پایبندی خودش را نشان داده است. نگرانی جدی ما وجود صدها کلاهک هسته‌ای نزد رژیم صهیونیستی است و باید این رژیم جعلی و نامشروع نسبت به رعایت مباحث عدم اشاعه متعهد شود.

* گلایه و انتقاد خود را به مقامات عربستان منعکس کردیم

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: در عرصه سیاسی نسبت به آنچه در دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق به توافق رسیدیم، پایبند هستیم. آنچه در توافق طرف ایرانی باید انجام می‌داد انجام شده و بخش‌هایی از توافق از سوی مقامات سعودی انجام نشده است. گفت‌وگو و همکاری ایران و عربستان را به دلایل مختلف مفید، موثر و مناسب برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان در وقایع هشت هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد، گلایه و انتقاد خودمان را به مقامات عربستان منعکس کردیم و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رسانه‌ای غیر سازنده را در تعارض با توافقات دو کشور در بغداد می‌داند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه بیان کرد:‌ امیدواریم عربستان سعودی نسبت به آنچه در دور پنجم گفت‌وگوها در بغداد توافق شد، تعهداتش را عملیاتی کند تا دو کشور بتوانیم گام‌هایی را در بازگشت به وضعیت طبیعی برداریم. در همکاری‌های ایران با حوزه خلیج فارس شاهد پیشرفت در مناسبات دیپلماتیک هستیم و مقامات سیاسی کشورهای منطقه متفاوت از آمریکا، صهیونیست‌ها و سه کشور اروپایی در مسائل اخیر ایران هیچگونه موضع سیاسی غیرسازنده‌ای را اتخاذ نکردند.

* برنامه سفر آیت‌الله رئیسی به پکن

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و چین گفت: از سال گذشته در سفری که به چین داشتم، وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین شدیم که همه ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را در برمی‌گیرد، در مسیر درستی قرار دارد و همکاری‌های دو کشور رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در راستای منافع دو ملت نسبت به اجرای این توافق و افزایش حجم تبادل تجاری تا این لحظه انتظاراتی که از این توافق را داشتیم برآورده شده می‌دانیم و برای تداوم آن طرفین تلاش می‌کنند. بزودی دیدار سطح بالایی در یکی از پایتخت‌های دو کشور انجام می‌شود. برنامه سفر آقای رئیسی که از سوی رئیس جمهور چین به پکن دعوت شده در دستورکار وزارت امور خارجه و نهاد  ریاست جمهوری قرار دارد.

*  می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت: در خصوص برجام فهم همه طرف‌ها این است که در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفت‌وگو و مذاکره انجام شد. در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دادیم، اعلام کردیم که در چارچوب دیدگاه‌هایی که ارائه شده چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم. آقای بورل در حال پیگیری و هماهنگی است و طبعا زمانی این اتفاق می‌افتد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خود در این زمینه مطمئن شویم.

* آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه ایران می‌دانیم/ هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان نداریم

وی درباره مواضع غیرسازنده مقامات جمهوری آذربایجان و مناسبات ایران و آذربایجان نیز گفت: من ماه گذشته سفری به ایروان داشتم و هم آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان سفری رسمی به ایران انجام داد. بخشی از محافل رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان نسبت به این سفر واکنش نشان دادند. آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هیچگاه روابط خود را با یک طرف به حساب طرف دیگر تنظیم نمی‌کنیم. نگاه به سیاست همسایگی و مناسبات با همه همسایگان در اولویت ایران است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان ندارد، ولی به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کردیم که هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد. مقامات منطقه در مذاکرات دیپلماتیک به ما اطمینان دادند که چنین نگاهی وجود ندارد و چنین نگرانی هم در منطقه نباید وجود داشته باشد.

وی گفت: ما با نگاه به همسایگی و برادری مناسبات با آذربایجان و سایر کشورهای همسایه را پیگیری می‌کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما