اجتماعی
خراسان
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۰:۳۹:۳۵
گفت وگو با رئیس انستیتو پاستور درباره واکسن ایران - کوبا
واکنش رئیس انستیتو پاستور به ادعای محرز درباره واکسن ایران-کوبا
واکنش رئیس انستیتو پاستور به ادعای محرز درباره واکسن ایران-کوبا
خراسان

رئیس انستیتو پاستور ایران با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن کرونای ایرانی - کوبایی و با بیان این که نمی‌دانیم با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: من خبر سخنان خانم دکتر محرز را شنیدم و مطمئن نیستم که ایشان این سخنان را گفته باشند. بیان این سخنان از زبان ایشان باورپذیر نیست. مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته در گفت وگو با جماران  اعلام کرده بود:« مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه‌ای نداریم. برای این که خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند ».

دکتر علیرضا بیگلری در گفت‌وگو با خراسان  تاکید کرد: پیش فرض من این است که ایشان این سخنان را نگفته و این سخنان از جانب وی مطرح شده و دکتر محرز  تکذیب خواهد کرد. نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را بیان کرده‌اند.حتی اگر بحث  رقابت هم  وجود داشته باشد بیان این  سخنان غیرمنصفانه و غیراخلاقی است. وی تصریح کرد: اظهارات خانم محرز خستگی شبانه روزی  بچه‌های ما را به تن شان گذاشت.

بیگلری اظهار کرد: تضعیف و تخریب پروژه‌ای که درباره آن بهترین تعامل بین ایران و کوبا وجود دارد، درست نیست.  از سال گذشته که این پروژه با موسسه فینلای کوبا آغاز شد چهارشنبه هر هفته با آن‌ها جلسه مشترک داریم. درجلسه روزگذشته سفیر کوبا از شنیدن این اظهارات تعجب کرده بود.

وی با اشاره به همکاری بیست ساله با کوبا در حوزه ساخت واکسن گفت: ما برکت نیستیم که به جایی وصل باشیم پشتوانه ما مردم هستند،بیان این نوع سخنان به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند. زیر سوال بردن اقدامات موسسه‌ای که حدود 100 سال سابقه دارد صحیح نیست.

وی با بیان این که طی چند روز آینده اولین «پچ»  تولید شده را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم  افزود: طی ماه‌های مرداد و شهریور طبق برنامه ،خط تولید صنعتی  در موسسه واقع در کرج  نصب می‌شود  تا بدین ترتیب وارد فاز تولید صنعتی شویم.

بیگلری درباره مشخصات این واکسن گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا  قابلیت تزریق به سنین زیر 18 سال را هم دارد. به علاوه این واکسن در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند عارضه کمی داشته است. وی تاکید کرد: این واکسن در مقابله با سویه آفریقای جنوبی دارای کارکرد خوبی است  و زمینه کشش در بازارهای بین‌المللی را نیز  دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا   هم اکنون این  واکسن تزریق نمی‌شود، توضیح داد: هر واکسن پس از تولید به طور حتم باید یک ماه تست شود که آیا در این مدت یک ماه کارایی خود را از دست نداده است. رئیس انستیتو پاستور اضافه کرد: اطلاعات و نتایج مربوط به واکسن  مشترک ایران و کوبا  دو ماه دیگر به مراجع ذی صلاح ارسال می‌شود. وی افزود: پیش بینی ما این است که اولین محصولات خط تولید صنعتی شهریور یا اول مهر خواهد بود. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما