سیاسی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۲:۲۶:۳۵
ادعايي درباره تغييرات اساسي طرح جنجالي مجلس درباره فضاي مجازي
ادعايي درباره تغييرات اساسي طرح جنجالي مجلس درباره فضاي مجازي
سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه طرح مجلس درباره کاربران فضاي مجازي تغييرات اساسي داشته است، گفت: احتمال بازبيني و حذف بسياري از پيشنهادهاي مندرج در طرح اوليه در بررسي‌هاي کميسيون مشترک، از سوي کارشناسان اين حوزه و نمايندگان وجود دارد.
ایرنا

«مجيد انصاري» در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، با اشاره به بررسي طرح حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايه کاربردي فضاي مجازي در کميسيون مشترک مجلس گفت: فضايي که درباره اين طرح ايجاد شده به دو موضوع سابقه و موارد مطرح شده در اين طرح که قبلا تحت عنوان صيانت بود، برمي‌گردد.

وي گفت عنوان طرح از «صيانت» به «حمايت از حقوق کاربران» تغيير کرده که اين دو واژه از نظر مفهومي تفاوت زيادي دارند.

سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه تغييرات اساسي در اين طرح ايجاد شده است، گفت: ممکن است بسياري از پيشنهادهاي طرح اوليه در بررسي‌هاي کمسيون مشترک، از سوي کارشناسان اين حوزه و نمايندگان بازبيني و حتي حذف شود.

نماينده مردم ممسني و رستم خاطرنشان کرد: پيشنهادهاي مندرج در اين طرح به منزله قانون نيست و اين طرح پس از بررسي در جلسات مختلف از سوي اعضاي کميسيون مشترک و اعلام نظر شوراي نگهبان به قانون تبديل مي‌شود.

انصاري با بيان اينکه اين طرح به دنبال نظام‌مند کردن و قانوني کردن فضاي مجازي است، گفت: اگر چه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مختلفي از سوي شوراي عالي فضاي مجازي در اين زمينه وجود دارد، اما اين دستورالعمل‌ها اجرايي و عملياتي نشده است.نظام‌مند کردن دستورالعمل‌ها و پوشاندن لباس قانون به آنها باعث مي‌شود در جايگاه برتر قرار بگيرند و دستگاه‌هاي ذي ربط خود را ملزم به اجرايي کردن اين بخش‌نامه و آيين‌نامه‌ها بدانند.

 سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس يادآورشد: برخي بر اين باورند که اين طرح به محدود سازي فضايي کسب و کارمنجر مي شود در حالي که اتفاقا در اين طرح تلاش شده که اين فضا اهميت بيشتري پيدا کند و حتي ظرفيت اشتغال بيشتري فراهم کند.

نماينده مردم ممسني و رستم با بيان اينکه در پاره‌اي از مواقع ممکن است حقوق کاربران يا حقوق کساني که در فضاي مجازي به کسب و کار مشغول اند مورد تضييع قرار گيرد، گفت: قانونگذار در طرح حمايت از حقوق کاربران فضاي مجازي در پي حمايت از حقوق کاربران و کساني است که در اين فضا به کسب و کار مشغول هستند. اين طرح تکاليفي را براي پلتفرم‌هايي که در اين فضا فعال هستند مشخص مي‌کند و ‌اينگونه نيست که سهم ايجاد کنندگان و کار آفرينان ناديده گرفته شود.

انصاري با بيان اينکه نگاه طرح حمايت به فضاي مجازي مثبت است، گفت: بايد منتظر بررسي و تصميم کميسيون مشترک در مورد اين طرح باشيم، نخبگان، صاحب نظران، منتقدين و حتي مخالفين اين طرح که احساس مي‌کنند جاهايي از اين طرح در تعارض با حقوق کاربران است و يا محدوديتي ايجاد خواهد کرد و چنين برداشتي را از اين طرح دارند فرصت خوبي است تا در کميسيون مشترک حضور يافته و نظرات خود را بيان کنند.

نماينده مردم ممسني و رستم با اشاره به فرصت ايجاد شده براي منتقدان طرح در کميسيون مشترک اظهار کرد: بر خلاف صحن که غير از نمايندگان و نماينده دولت کسي نمي‌تواند در صحن حضور پيدا کند، در کميسيون‌ها فرصت  خوبي براي صاحب نظران، کارشناسان، نخبگان و منتقدين فراهم شده که استدلال‌هاي خود را بيان کنند چه بسا اين نوع حضور و نظرات منطقي منتقدين به اصلاح يا حتي حذف يک ماده از طرح منجر شود.

سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه قوانين تصويب شده کميسيون مشترک آزمايشي است، گفت: قوانين مصوب در صحن دائمي هستند، در حالي که مصوبات کميسيون مشترک براي مدت زمان‌ آزمايشي تصويب مي‌شوند و مانند ساير مصوبات مجلس، نيازمند تاييد شوراي نگهبان هم هستند.

نماينده مردم رستم و ممسني اظهار داشت: وقتي مصوبات در صحن بررسي مي شود زمان و وقت کافي براي بررسي موارد ريز کارشناسي وجود ندارد در حالي که در کميسيون مشترک موضوعات با فرصت و فراغ بال بررسي مي‌شود.

انصاري گفت: در صحن علني نمي‌توان به اندازه کافي از نظرات صاحبنظران استفاده کرد در حالي که در کميسيون مشترک فرصت بررسي ديدگاه‌هاي مختلف وجود دارد.

سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس بيان داشت: يکي از معايب بررسي طرح در کميسيون مشترک اين است که همه نمايندگان نمي‌توانند در اين زمينه اظهار نظر کنند و از سوي ديگر افزايش مدت زمان و استفاده از ظرفيت نخبگان در کميسيون مشترک  يک حُسن محسوب مي‌شود.

نماينده مردم ممسني و رستم گفت: اين طرح بعد از بررسي در کميسيون و راي شوراي نگهبان به صورت قانون آزمايشي اجرا مي‌شود و با اجرايي شدن مي‌توان اصلاحاتي بر روي اين طرح انجام داد و حتي ممکن است با توجه به نگاه مجلس به قانون دائمي هم تبديل نشود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما