اقتصادی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۰:۴۸:۵۰
توصیه به خرید و فروش سهام ممنوع شد
توصیه به خرید و فروش سهام ممنوع شد
مدیر عامل شرکت توسعه و آموزش بورس گفت: مرامنامه گام اول در راستای تشکیل یک تشکل از مدرسان بازار سرمایه است که در آینده این تشکل مسئول پایش، رصد و حتی رسیدگی به تخلفات خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان

حسین اسکندری مدیر عامل شرکت توسعه و آموزش بورس در رابطه با مرامنامه گفت و گویی را با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داده است.

ساماندهی کانال های تلگرامی آموزشی بورس در فصازی مجازی به کجا رسید؟
اسکندری: با توجه به رشد ابعاد بازار سرمایه، کسب و کار در این حوزه نیز توسعه پیدا کرد. این موضوع سبب افزایش کانال‌ها شده  که   نیازمند ساماندهی است. بهترین راه این بود که از خبرگان و کارشناسان این حوزه استفاده شود تا محتوای کانال ها رصد و پایش شود. مدرسان این حوزه  بهترین ناظران هستند. برای این منظور مدرسان بازار سرمایه در یک تشکل خود انتظام بر محتوای منتشر شده در فضای مختلف نظارت خواهند کرد.

مرامنامه چیست؟
اسکندری: هر اقدامی نیازمند رعایت مقررات اخلاقی در حوزه حرفه است. مدرسان بازار سرمایه به این نتیجه رسیدند که باید بندهایی برای ایجاد نظام ثابت در برخورد با محتوا و افراد، کنار هم قرار داد، کنار هم قرار گرفتن این بندها اصول اخلاقی را ایجاد می کند و  با توافق مدرسان قرار است منتشر شود و افرادی که می خواهند در بازار سرمایه فعالیت آموزشی داشته باشند با پذیرفتن این بندها به نوعی تایید مدرسان را دارند. به این بندها مرامنامه می گویند.

بندهای این مرامنامه چیست؟
اسکندری: جزئیات باید از مدرسان پرسیده شود اما عموما به رعایت اخلاق حرفه ای باز می گردد و چون در بازار هر نوع آموزشی پیوند مستقیم با دارایی افراد دارد مقرر شد از توصیه به خرید و فروش سهم اجتناب شود.

این برنامه و مرامنامه قرار است از چه زمانی آغاز شود؟
اسکندری: اتفاقی نیست که بگویم از یک تاریخ خاص شروع می شود قبل از این موضوع با تعدادی از مدرسان در ارتباط بودیم.  اتفاق جدیدی که قرار است رقم بخورد این است که ما با سه مولفه مدرسان را معرفی می کردیم نام افراد، دوره ای که برگزار می کنند و موسسه برگزار کننده در دوره جدید موسسه برگزار کننده را حذف کردیم و قرار شد صلاحیت های علمی و حرفه ای احراز و اسامی اعلام شود.

گروه کارشناسان برای نوشتن مرامنامه چگونه انتخاب شدند؟
اسکندری: در مرحله اول یک بانک اطلاعاتی از افراد و سابقه تدریسی آنها وجود دارد از این دوستان خواهش شد در کنار هم قرار گیرند و بعد از برگزاری جلسات مختلف یک سری اصول به عنوان مبنا قرار گرفت. افراد  جدید را هم بر اساس این اصول به این بانک اطلاعاتی اضافه خواهند شد. در کل این تشکل یک واسط با قانون و افراد متخلف است برای این که کارشناسی با تخلفان رسیدگی شود.

آیا این تشکل می توانند دغدغه ها در این حوزه را برطرف کند؟

اسکندری: برای شروع بله اما برای توسعه و قدرتمند شدن آن باید قدم های دیگری را برداشت.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما