سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ۱۰:۱۰:۵۲
خبرگزاری آمریکایی: احتمالا تا پایان ژانویه توافقی بین طرفین حاصل خواهد شد
خبرگزاری آمریکایی: احتمالا تا پایان ژانویه توافقی بین طرفین حاصل خواهد شد
آخرین خبر

به گزارش خبرگزاری آمریکایی ان‌پی‌آر، برای اولین بار در ماه‌ها گذشته، نشانه‌هایی از پیشرفت به سوی احیای توافق هسته ای وجود دارد که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی محدود می‌کند. توافق هسته ای ایران توافق بزرگی بود که دولت اوباما در سال 2015 انجام داد و دولت ترامپ در سال 2018 آن را کنار گذاشت و اعلام کرد که به اندازه کافی محدود کننده نیست. مذاکرات در وین در حال انجام است و اکنون مذاکره کنندگان در حال استراحت کوتاهی طی تعطیلات سال نو هستند.
بایدن از قبل از روی کار آمدن در مورد بازگشت به توافق هسته ای صحبت می کرد. اما چرا این هفته گفتگوها متفاوت بود؟
این خبرگزاری در ادامه نوشت: نماینده روسیه در گفتگوها از پیشرفتی که تاکنون به دست آمده بسیار خرسند به نظر می رسد. این شامل موافقت ایران با همه چیزهایی که تاکنون مذاکره کرده‌اند می شود. دیدگاه ایران نیز مثبت است. ایران می‌گوید قبل از لغو تحریم‌ها بازگشتی به محدودیت‌های توافق هسته‌ای وجود ندارد و لغو آن توسط تهران تأیید می‌شود. هنوز کاملاً مشخص نیست که چگونه این اتفاق خواهد افتاد. اما از نظر پیشرفت، ظاهراً این مذاکرات با وجود توقف 5 ماهه و البته با وجود خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در سال 2018 و تحمیل مجدد تحریم ها، به مسیر خود بازگشته است. از سوی دیگر، پرتاب ماهواره بر فضایی ایران در این هفته باعث نگرانی شده است. 
جالب اینجاست تمام طرف ها حتی در یک هتل مستقر نیستند. اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها و ایرانی‌ها در هتل کاملا مجلل کوبورگ پالاس می‌نشینند اما  تعدادی از نمایندگان آمریکایی‌ها در جای دیگری اقامت دارند. این کارها را کند می کند، اما ایرانی ها می گویند این بهایی است که ایالات متحده برای خروج از توافق و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران می پردازد.
مقامات ایالات متحده می خواهند که این کار به سرعت انجام شود. آنها نمی‌خواهند در حالی که ایران به شکستن محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق ادامه می‌دهد، گفتگوها طولانی شود. به عنوان مثال، ایران در حال حاضر سوخت هسته ای را با خلوص 60 درصد رسانده است. این به سوخت تسلیحاتی نزدیکتر از همیشه است. به نظر می رسد برخی از نمایندگان فکر می کنند که می توان این مذاکرات وین را قبل از پایان ژانویه (تا یک ماه آتی) به پایان رساند. یقیناً، دولت بایدن مایل است از وجود بحران هسته ای با ایران اجتناب کند. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما