بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۰۹:۱۸:۲۶
تاکید شرمن و مقام فرانسوی بر بازگشت متقابل به برجام
تاکید شرمن و مقام فرانسوی بر بازگشت متقابل به برجام
معاون وزیر امورخارجه آمریکا و دبیرکل وزارت امورخارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر لزوم بازگشت متقابل به برجام تاکید کردند.
ایسنا

وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا و فرانسوا دلاتر دبیرکل وزارت امورخارجه فرانسه روز جمعه در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و درباره موضوعات مختلف بین‌المللی به‌ویژه جنگ اوکراین رایزنی کردند.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف در این گفت‌وگو بر لزوم بازگشت متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردند.

آنها بدون اشاره به زیاده‌خواهی و کارشکنی‌های طرف آمریکایی در روند مذاکرات احیای برجام از ایران خواستند تا ‌از آنچه درخواست‌های فرابرجامی ایران خوانده شده، دست بردارد و موجب اجرای بازگشت متقابل به این توافق شود.

به گزارش ایسنا، اخیرا آمریکا و ایران با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، دور جدیدی از مذاکرات برجامی را به صورت غیرمستقیم در قطر برگزار کردند که در بر دارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد:‌ در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما