بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۰۸:۴۳:۳۸
ادامه تنش ميان اعضاي ناتو؛ نشست وزيران دفاع فرانسه و انگليس لغو شد
ادامه تنش ميان اعضاي ناتو؛ نشست وزيران دفاع فرانسه و انگليس لغو شد
در ادامه تنش ميان پاريس با لندن و واشنگتن به دليل توافق اخير اين دو کشور با استراليا، فرانسه نشست وزيران دفاع اين کشور با انگليس را لغو کرد.
فارس

«بن ‌والاس» وزير دفاع انگليس قرار بود نشست دو روزه دوجانبه‌اي با «فلورنس پارلي» همتاي فرانسوي خود در لندن داشته باشد اما اين ديدار به دليل تنش اخير در روابط پاريس با لندن و واشنگتن به دليل قرارداد زيردريايي هسته‌اي با استراليا لغو شد.

«پيتر ريکت» مشاور سابق امنيت ملي انگليس با تاييد اين خبر گفت که اين نشست به تعويق افتاده است.

سران کشورهاي آمريکا،‌ انگليس و استراليا بامداد روز پنجشنبه يک توافقنامه براي همکاري در حوزه‌هاي ديپلماتيک، امنيتي و نظامي در سراسر منطقه هند و اقيانوس آرام امضا کردند. برنامه زيردريايي‌هاي اتمي استراليا اولين پروژه بزرگ اين توافق خواهد بود. در چارچوب اين معاهده به استراليا براي دستيابي به زيردريايي‌هاي اتمي کمک خواهد شد.

پس از امضا شدن اين توافق، استراليا اعلام کرد که  توافق ۹۰ ميليارد دلاري زيردريايي با فرانسه را فسخ خواهد کرد.

«ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه در واکنش به اين قرار داد گفته بود: «اين واقعاً خنجر از پشت است. ما با استراليا رابطه مبتني اعتماد برقرار کرده‌ايم. اين اعتماد تضعيف شده است. و امروز من از فسخ اين قرارداد عصباني هستم».

برخي رسانه‌ها و تحليلگران، هدف اصلي و پنهان از تشکيل اين معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چين در شرق آسيا و ديگر مناطق جهان دانسته‌اند.

سفير فرانسه در استراليا توافق نظامي واشنگتن-لندن-کانبرا را «خيانت و اشتباهي بزرگ» توصيف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوي پس از اعلام رسانه‌ها از لغو قرارداد زيردريايي اتمي با استراليا مطلع شدند.

فرانسه همچنين در اعتراض به اين اقدام استراليا و توافقش با آمريکا و انگليس، سفيرانش را از کانبرار و واشنگتن براي مشورت فراخواند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما