بین الملل
مهر
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۰۹:۰۲:۴۴
اعتراف دیرهنگام پنتاگون نسبت به وخامت اوضاع افغانستان
اعتراف دیرهنگام پنتاگون نسبت به وخامت اوضاع افغانستان
سخنگوی پنتاگون با اشاره به میزان پیشروی‌های گروه طالبان در افغانستان اعتراف کرد که، وضعیت افغانستان رو به وخامت است.
مهر

به گزارش نیوزویک، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اعتراف نسبت به وخیم شدن وضعیت افغانستان گفت: آمریکا همچنان به بررسی وضعیت افغانستان ادامه می‌دهد.
وی در این راستا افزود: ما از وخامت اوضاع امنیتی رخ داده در افغاستان آگاهی داریم و بیشتر بر حمایت هوایی از نیرو‌های افغان در میدان در هر زمان ممکن و همچنین تکمیل عملیات عقب نشینی به روشی ایمن و منظم است، تمرکز داریم.
کربی ضمن امتناع از تأیید یا تکذیب ارقامی که مطبوعات درباره وضعیت افغانستان گزارش می‌دهند، گفت: هیچ نتیجه احتمالی از جمله سقوط کابل اجتناب ناپذیر نیست.
از سوی دیگر رویترز به نقل از برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که، گروه طالبان می‌تواند کابل پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کرده و در ۹۰ روز این شهر را تصرف کند.
یکی از مقامات اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از افغانستان را در کنترل خود دارد.
از سوی دیگر،ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: واشنگتن بمنظور تعیین وضعیت کارکنان در سفارت کابل، تهدیدات در افغانستان را بصورت روزانه ارزیابی می‌کند.
وی ادامه داد: وجود یک محیط امنیتی چالش برانگیز در اطراف سفارت در کابل بدیهی است.
پیش از این نیز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز با اشاره به تحولات اخیر افغانستان تاکید کرد: از تصمیم خروج از افغانستان پشیمان نیستم.
وی در این راستا با اشاره به حملات گسترده طالبان و تغییر برنامه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: برنامه خروج نظامیان ما تغییر نخواهد کرد.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز خود پیش از این در اظهاراتی نسبت به اوضاع حاکم در افغانستان هشدار داد و گفت: وضعیت در افغانستان در مسیر صحیحی نیست و آمریکا همچنان به حمایت از نیرو‌های دولتی افغانستان ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: این حمایت ادامه دارد، اما تمرکز ما در حقیقت تکمیل و پایان یافتن خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری است و این امر و حمایت ما از نیرو‌های امنیتی افغانستان با حملات هوایی امکان پذیر است، زیرا ارتش افغانستان بر طالبان برتری دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما