بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۰۸:۳۳:۴۷
ارتش آمریکا: اقدام نظامی چین علیه تایوان بعید است
ارتش آمریکا: اقدام نظامی چین علیه تایوان بعید است
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بعید دانستن احتمال اقدام نظامی چین علیه تایوان، گفت اما پکن در حال ایجاد توانمندی‌هایی برای این منظور است.
فارس

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت، بعید است چین در چند سال آینده تلاش کند تایوان را به طور نظامی تصرف کند، حتی با وجود اینکه ارتش این کشور توانمندی‌های را ایجاد کرده که امکان بازپس‌گیری اجباری این جزیره خودگردان را فراهم می‌کند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میلی در پاسخ به این سوال که آیا چین آماده اقدام نظامی علیه تایوان است، توضیح داد: «بر اساس تحلیلی که از چین دارم، فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک این احتمال وجود داشته باشد، می‌دانید که چنین روزنه‌ای به بازه‌های شش، دوازده، و حتی بیست‌وچهار ماه تعریف می‌شود».
وی ادامه داد: «با این حال، چینی‌ها به وضوح و بدون ابهام در حال ایجاد توانمندی‌هایی جهت فراهم کردن این گزینه‌ها برای رهبری ملی خود در صورت انتخاب در مقطعی در آینده هستند. اما در آینده نزدیک؟ احتمالاً نه. ولی هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد».
پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.
پیش از این، وزیر دفاع تایوان که مدعی است خطر چین برای این کشور به بیشترین میزان خود طی چهار دهه اخیر رسیده، گفت از سال آینده میلادی نیروهای ذخیره ارتش نیز تمرینات بیشتری جهت آمادگی برای درگیری نظامی خواهند داشت.
با این حال «چن مینگ تونگ» مدیر کل دفتر امنیت ملی تایوان چند روز پیش با هشدار درباره حوادث غیرمترقبه‌ای که ممکن است با چین به‌وجود آید، اما تاکید کرد که احتمال وقوع جنگ بین دو کشور بسیار کم است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما