بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ۰۸:۵۴:۴۹
حمله سایبری شبکه توزیع سوخت اروپا را مختل کرد
حمله سایبری شبکه توزیع سوخت اروپا را مختل کرد
شبکه تامین سوخت اروپا کمتر از یک سال از فلج شدن بزرگترین خط لوله سوخت آمریکا بر اثر حمله باج افزاری، قربانی حمله سایبری شد.
ایسنا

مدیر سازمان امنیت فناوری اطلاعات آلمان اظهار کرد: این وضعیت جدی بوده اما وخیم نیست. این حمله یک بازرگان نفت بزرگ را هدف گرفته و پرداختها در صدها جایگاه بارگیری سوخت را مختل کرده است.

شرکت مابانفت (Mabanaft GmbH&Co.KG) که مقادیر بزرگی سوخت را در آلمان ذخیره و توزیع می کند، روز سه شنبه اعلام کرد سیستمهای فناوری اطلاعات این شرکت هک شده و فعالیتهایش مختل شده است. یک شرکت واسطه که تحویل سوخت به مشتریان داخلی را از طریق رودخانه راین انجام می دهد، روز چهارشنبه اعلام کرد پایانه های متعدد در قطب تجارت نفت آمستردام-روتردامم-آنتورپ تحت تاثیر این واقعه قرار گرفته اند.

این وقایع نشان می دهند امنیت سایبری تا چه اندازه به نگرانی رو به رشدی در صنعت نفت تبدیل شده است. سال میلادی گذشته شرکت کلونیال پایپ لاین که گرداننده بزرگترین خط لوله سوخت رسانی در آمریکاست، پس از حمله سایبری که این شرکت را ناچار کرد خط لوله خود را ببندد، باج پرداخت کرد. توقف فعالیت این خط لوله باعث کمبود سوخت و افزایش قیمتها در آمریکا شده بود.

شرکت مابانفت که دیزل، بنزین و نفت کوره توزیع می کند، پس از حمله هک در ۲۹ ژانویه، ناچار شد وضعیت فورس ماژور در آلمان اعلام کند. اقدام مشابه از سوی شرکت اویل تنکینگ دویچه لند که یک شرکت ذخیره سازی سوخت مرتبط است، انجام شد. اعلام وضعیت فورس ماژور به یک شرکت اجازه می دهد به تعهدات قراردادی خود به دلیل شرایطی که از کنترلش خارج است عمل نکند.

شرکت اویل تنکینگ که پایانه هایی را در سطح بین المللی اداره می کند، تایید کرد که سیستمهایش به همراه مابانفت هک شده است. با این حال اعلام کرد همه پایانه هایش در بازارهای جهانی همچنان در امنیت کامل فعالیت می کنند. این شرکت در سطح جهانی بیش از ۴۰ پایگاه را اداره می کند.

به گفته شرکت "ریورلیک"، پایانه های متعدد در قطب تجارت نفت اروپا تحت تاثیر مسائل فناوری اطلاعات قرار گرفته اند.

طبق ایمیلی که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، شرکت "سی تنک ترمینال" که تاسیسات ذخیره سازی گسترده ای در آنتورپ دارد، از حمله سایبری متاثر شده است. در این نامه که از سوی یک شرکت همکاری کننده با "سی تنک" بوده است، تایید شده است سیستمهای فناوری اطلاعات این شرکت ذخیره سازی با اختلال غیرمنتظره ای روبرو شده اند.

نشریه هندلزبلات گزارش کرد دادستانها سرگرم تحقیق هستند تا دریابند آیا شرکت مادر مابانفت قربانی حمله باج افزاری شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مابانفت پیشتر گفته بود همه گروهها به تلاش برای برگرداندن هر چه سریعتر فعالیتها به وضعیت عادی در همه پایانه ها ادامه می دهند. با این حال به درخواست باج یا زمان رفع این وضعیت اشاره ای نکرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما