بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ۱۷:۰۱:۵۰
ترکیه زیرآب اتحادیه اروپا را زد
ترکیه زیرآب اتحادیه اروپا را زد
وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به روابط خوب این کشور با اوکراین و توانایی که برای کمک به حل تنش‌ها با روسیه دارد، اما گفت ناتو یک عنصر کلیدی برای امنیت اروپا است که نمی‌توان آن را با ساختار اتحادیه اروپا جایگزین کرد.
فارس

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت نزدیکی آنکارا و مسکو در مسائل مختلفی، باعث نمی‌شود که این کشور روابط خوب با اوکراین را نادیده بگیرد.
چاووش اوغلو امروز (جمعه) که در نشست آکادمی امنیت بین‌المللی از طریق ویدئوکنفرانس صحبت می‌کرد، توضیح داد: « ترکیه روابط نزدیک با اوکراین را نادیده نخواهد گرفت. علی‌رغم روابط نزدیک با فدراسیون روسیه در مواجهه با تنش بین کی‌یف و مسکو، دیپلماسی برای حل آن مورد نیاز است».
به نوشته شبکه «ریانووستی»، وی همچنین اظهار داشت: «مناقشه روسیه-اوکراین و روسیه-ناتو به ابعاد خطرناکی رسیده است. فقط به این دلیل که ما روابط جامعی با روسیه داریم به این معنا نیست که اصول و روابط نزدیک خود را با اوکراین نادیده می‌گیریم».
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین افزود: «ما در حل چنین معادلات پیچیده‌ای هر کاری را بتوانیم انجام می‌دهیم. این کار دشواری است، اما دیپلماسی برای آن لازم است».
بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید عنصر کلیدی امنیت یورو-آتلانتیک باقی بماند و اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ناتو باشد.
به نوشته ریانووستی، وی در این‌باره توضیح داد: «برخی کشورها سعی می‌کنند اتحادیه اروپا را جایگزین ناتو معرفی کنند. این رویکردی غیرسازنده و غیر واقعی است. تقسیم ناپذیری امنیت فرا-آتلانتیکی اصل اساسی ما است».
وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه ناتو در حال تحول است و تلاش می‌کند خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهد، اضافه کرد: «تمرکز اصلی بر تقویت بعد سیاسی در برنامه ناتو ۲۰۳۰ است».
چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به اینکه ترکیه به عنوان دومین ارتش قدرتمند در ناتو عضویت دارد، افزود این کشور همچنین با جایگاه پنجم در عملیات و ماموریت‌های این ائتلاف نقش فعالی در این اقدامات ایفا می‌کند.
وی پیش از این نیز با بیان اینکه برخی «مراکز قدرت» به دنبال تیره کردن روابط این کشور با روسیه هستند، گفت که دو کشور با جدیت در پی گسترش روابط خود هستند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما