بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۲:۴۴
دانمارک پیشرفته‌ترین موشک خود را آزمایش کرد
دانمارک پیشرفته‌ترین موشک خود را آزمایش کرد
نیروی دریایی دانمارک در بحبوحه بحران اوکراین، پیشرفته‌ترین موشک دوربرد خود را که از روی یک ناوچه پرتاب شد، آزمایش کرد.
فارس

ناوچه دانمارکی «نیلز جوئل» اولین پرتاب آزمایشی موشک دوربرد «اس‌اِم-۲» را انجام داد که قادر است هواپیماها و موشک‌های دشمن را رهگیری و ساقط کند.

«یوهانس کیدموس» رئیس مرکز عملیات دریایی در آکادمی دفاع دانمارک ضمن تاکید بر اهمیت پرتاب آزمایشی این موشک ساخت آمریکا، اس‌ام-۲ را به‌عنوان نوآورانه‌ترین ابزار موجود در زرادخانه دانمارک معرفی کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، انتظار می‌رود موشک رهگیر دوربرد اس‌ام-۲ که بر روی ناوچه‌های جنگی نصب شده، توانمندی‌های نظامی دانمارک را ارتقا دهد و آن را به شریک ناتو در ماموریت‌های رزمی از جمله اسکورت کشتی‌ها تبدیل کند.

کیدموس در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «این پیشرفته‌ترین موشکی است که تاکنون در نیروهای مسلح داشته‌ایم. این موشک ظرفیتی قابل مقایسه با کمک‌های دیگر کشورهای ناتو خواهد داشت، بنابراین دانمارک را به یک شریک معتبر در ائتلاف ناتو تبدیل می‌کند».

بر این اساس‌، دریاسالار «توربن میکلسن» رئیس فرماندهی نیروی دریایی دانمارک، این پرتاب آزمایشی را «موفقیت‌آمیز و نقطه عطف مهم» خواند.

به نوشته اسپوتنیک، دانمارک دارای سه ناوچه با کالیبر مشابه نیلز جوئل است و قصد دارد روی همه آنها موشک‌های اس‌ام-۲ نصب کند.

به گفته میکلسن، این ناوچه‌ها از قبل دارای رادار، حسگرهای مختلف و خدمه آموزش دیده هستند که مجموعا آنها را برای نظارت بر حریم هوایی و شناسایی هواپیماها و موشک‌های دشمن کاملا مجهز می کند.

وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: «این موشک به سادگی ناوچه‌ها را برای دفاع هوایی بهتر می‌کند، که در رابطه با دفاع از دانمارک و حمایت از خواسته‌های ناتو مهم است».

«دان بی. ترمانسن» فرمانده اسکادران دوم نیروی دریایی دانمارک نیز هرگونه ارتباط بین پرتاب موشک و عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را رد کرد و آن را تصادفی خواند.

پیش از این، صربستان در نمایش قدرت در اروپا انواع موشک‌های زمین به هوای جدید ساخت چین و سایر سخت‌افزارهای نظامی را که از روسیه و حتی غرب خریداری کرده، به نمایش گذاشته بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما