بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۳/۱۵ ۱۳:۲۶:۱۵
از سر گیری اعدام‌های سیاسی در میانمار
از سر گیری اعدام‌های سیاسی در میانمار
براساس بیانیه وزارت خارجه فرانسه، این کشور تصمیم حکومت نظامی میانمار مبنی بر "از سرگیری اعدام زندانیان سیاسی" را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی همه کسانی شد که "مستبدانه در این کودتا بازداشت شده‌اند."
ایسنا

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر با تاکید بر موضع خود درخصوص مخالفت با اعدام در هر مکانی و در هر شرایطی اعلام کرد: «این تصمیم شرم‌آور است و بار دیگر مدافعان آزادی را هدف قرار می‌دهد.»

این وزارتخانه همچنین درخواست خود را برای "شروع مذاکرات در راستای پایان دادن به خشونت این رژیم" مجدد اعلام کرد.

ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور قدرت را در اول فوریه سال بعد آن به دست گرفت. ارتش میانمار در همان تاریخ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

پس از آن اعتراضات مردمی به کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های دیگر حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

فرانسه از همان تاریخ (۱ فوریه ۲۰۲۱) درخصوص اعدام‌های خودسرانه در میانمار ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرد که از تصمیمات حکومت نظامی میانمار "عمیقا متاسف" است؛ تصمیماتی که حق زندگی، آزادی و امنیت را نقض می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان کودتا حدود ۱۱۳ حکم اعدام اعمال شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما