اقتصادی
تسنیم
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۱۳:۰۶:۲۵
اظهارنظر جدید مقام عراقی درباره بدهی گازی بغداد به ایران
اظهارنظر جدید مقام عراقی درباره بدهی گازی بغداد به ایران
سخنگوی وزارت برق عراق به موضع گیری درباره بدهی گازی بغداد به کشورمان پرداخت.
تسنیم

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: در برخی ساعات با کمبود برق در برخی مناطق به دلیل کاهش صادرات گاز از ایران مواجه هستیم، به دلیل آنکه بدهی‌ها با وجود تعیین سقف زمانی به ایران پرداخت نشده و این امر به کاهش ساعات دسترسی به برق منجر شده است.
وی اشاره کرد که برخی مشکلات نیز در برخی مناطق مسکونی، فنی و در نتیجه خرابی برخی تجهیزات در شبکه برق است که تعمیر خواهد شد.

العبادی تاکید کرد که ساعات دسترسی به برق کمی کاهش یافته و دلیل آن کاهش صادرات گاز از ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها است.
وی تصریح کرد که مذاکرات و نشست‌های عراق با ایران با هدف ایجاد راه حل و تعیین سقف زمانی برای پرداخت بدهی‌ها ادامه دارد و دولت و پارلمان عراق و همه به دنبال راه حلی برای پرداخت این بدهی‌ها هستند.

پیش از این وزارت برق عراق اعلام کرده بود که با ایران توافق کرده که پرداخت 1.6 دلار بدهی بابت واردات گاز را از پایان ماه مه به ایران آغاز کند.
این وزارتخانه تأکید کرده بود که در وضعیت دولت پیشبرد امور و ناتوانی دولت از اختصاص بودجه لازم، در پرداخت این بدهی‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.
اقدامات بغداد برای حفاظت از دکل‌های برق همزمان با افزایش دما در عراق
از سوی دیگر العربی الجدید گزارش داد: با آغاز روند افزایشی دما در عراق، وزارت برق این کشور نسبت به حملات به سامانه انتقال برق هشدار داد.
وزارت برق عراق تاکید کرد که با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، آمادگی‌های زودهنگام برای حمایت از خطوط انتقال و اختصاص پهپادها و دوربین‌های حرارتی به عمل آمده است.
سال گذشته شاهد سلسله هجمات تقریبا روزانه به دکل‌های برقی از سوی عناصر گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌ها بودیم که منجر به قطع برق مناطق گسترده‌ای از عراق شد؛ امری که دولت را واداشت تا نیروهای ارتش را مسئول حفاظت از این دکل‌ها کند همچنین پاداش مالی برای اطلاع‌رسانی درباره گروه‌هایی که در این حملات دست دارند، تعیین شد.
طی ماه جاری در استان‌های عراق حدود 5 عملیات تخریب دکل‌های انتقال و سیم‌های برق در شماری از مناطق ثبت شده است که می‌تواند آغازی برای احتمال بازگشت عملیات خرابکارانه باشد.
در همین رابطه، وزارت برق عراق ضمن ابراز نگرانی از این امر و تاکید بر اتخاذ تدابیر امنیتی سختگیرانه برای حفاظت از خطوط انتقال برق، از زبان «احمد موسی»، سخنگوی این وزارتخانه اظهار داشت: ما نسبت به تکرار عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات و دکل‌های برقی همانند تابستان گذشته نگران هستیم.
موسی تاکید کرد: نخست وزیر عراق به صورت زودهنگام به همه یگان‌ها و واحدهای نظامی و امنیتی با هماهنگی وزارت برق دستور داده تا ضمن بکارگیری پهپادها و حرکت منظم گشتی‌ها، دیگر راهکارهای لازم برای حمایت از تاسیسات برقی را به عمل آوردند.
وی تاکید کرد: وزارت برق کاملا با نهادهای امنیتی در این باره هماهنگ است و شماره تلفن‌های فوری برای تماس شهروندان در صورت رصد هرگونه اقدام و حرکت مشکوک و خرابکارانه‌ای اختصاص یافته است.
این مقام عراقی گفت: تابستان گذشته حدود 174 دکل برقی مورد تخریب قرار گرفتند که منجر به قطع برق و بروز مشکلات برای شهروندان شد.
در همین ارتباط، فرماندهی عملیات مشترک عراق اظهار داشت: عملیات مراقبت از طریق دوربین‌های حرارتی و پهپادها در تامین امنیت خطوط انتقال برق تاثیرگذار خواهد بود به خصوص که نمی‌توان نیروهای لازم برای استقرار در مناطق وسیع دکل‌های برقی را تامین کرد لذا در درجه نخست بر مراقبت پهپادی و دوربین حرارتی تکیه خواهیم کرد و ثانیا از اطلاعات و تماس‌های شهروندان استفاده خواهیم کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما