فرهنگی
خراسان
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۵:۱۷:۵۷
گزارش جام جهانی دوحه از جام جم تهران!
گزارش جام جهانی دوحه از جام جم تهران!
غیبت گزارشگران اعزامی تلویزیون برای جام جهانی به چشم مخاطب خواهد آمد.
خراسان

در حالی که از مدتی پیش سازمان صداوسیما به صورت رسمی از خریداری حق پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی 2022 قطر خبر داده بود، جمعه‌شب اعلام شد گزارشگران تلویزیون برای گزارش مسابقات ایران در این جام به قطر نخواهند رفت؛ تصمیمی که حواشی فراوانی را نیز به وجود آورد و باعث شد شایعات عجیبی در فضای شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شود.


شبکه 3: از ابتدا قرار بر اعزام نبود
بعد از ظهر دیروز ایسنا در گزارشی درباره علت این امر، نوشت: «محمدرضا احمدی همراه با محمدحسین میثاقی اجرای «جام ۲۰۲۲» را برعهده دارد. «جام و جزیره» با اجرای جواد خیابانی از بخش‌های ویژه‌برنامه جام جهانی شبکه ورزش است که در قشم تولید می‌شود. پیمان یوسفی هم تهیه‌کننده «ورزشیا» در شبکه نسیم است. بر این اساس اگر سه فردی که نامشان به عنوان گزارشگران دیدارهای ابتدایی ایران در جام جهانی یاد شده، درست باشد، از همان ابتدا احتمال اعزام به قطر منتفی به نظر می‌رسید.» همچنین مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما در این باره توضیح داد. میثم فضلعلی به ایسنا گفت: «تاکنون خبری رسمی مبنی بر اعزام سه گزارشگر به قطر از سوی ما و شبکه اعلام نشده و در ادوار جام جهانی روالی برای اعزام گزارشگر در هر دوره وجود نداشته است. بنا به دلایلی گاهی اوقات اعزام شدند و بنا به دلایلی هم نشدند.» او همچنین با ابراز تعجب از انتشار اخباری مربوط به اعزام گزارشگران به قطر توضیح داد: «ما تاکنون خبری اعلام نکردیم که حالا خبر منتفی شدن آن منتشر شود.»

فرصتی که از دست رفت
با این که حضور احمدی و خیابانی به عنوان مجری و یوسفی به عنوان تهیه‌کننده در ویژه‌برنامه‌های جام جهانی، توضیح مناسبی درباره اعزام نشدن گزارشگر از سوی صداوسیما به قطر به شمار می‌آید، اما نمی‌توان منکر این امر شد که کیفیت پخش تلویزیونی مسابقات تیم ملی به استفاده از گزارشگر در داخل فضای ورزشگاه بستگی دارد. از سویی گزارشگر با دید بهتر به زمین، می‌تواند بیننده را از بسیاری اتفاقات حاشیه‌ای -که در مواردی شاید جذاب‌تر از متن مسابقه هم باشد- مطلع کند و از خارج کادر دوربین به مخاطب اطلاع‌رسانی کند و از سوی دیگر، صدای تشویق جمعیت حاضر در ورزشگاه، با حضور گزارشگر در صحنه، جلوه بهتری روی آنتن خواهد داشت و برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود. در اغلب موارد نیز گزارشگر اعزامی می‌تواند در خارج از ساعات برگزاری سه دیدار تیم ملی در جام جهانی، به گزارشگر میدانی حاضر در قطر بدل شود و با بازیکنان تیم ملی، هواداران و... گفت‌وگو کند یا از نقاط مختلف ورزشی یا حتی غیرورزشی قطر گزارش تهیه کند. به همین علت است که عبدا... روا و محمد میر به عنوان دو گزارشگر میدانی از جانب شبکه ورزش سیما به قطر اعزام شده‌اند. بنابراین اگر محمدرضا احمدی که از چهره‌های شاخص و محبوب ورزشی تلویزیون به شمار می‌آید، به قطر می‌رفت، احتمالاً آورده بهتری برای سازمان صداوسیما و مجموعه دست‌اندرکاران پوشش تلویزیونی مسابقات جام جهانی 2022 می‌داشت.

نویسنده : مصطفی قاسمیان

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما