بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۰۰:۰۱:۳۹
مقام لبنانی: لبنان و اسرائیل بر سر تعیین مرزهای دریایی توافق نکرده‌اند
مقام لبنانی: لبنان و اسرائیل بر سر تعیین مرزهای دریایی توافق نکرده‌اند
رئیس کمیسیون دفاع پارلمان لبنان گفت که اعلام تعویق استخراج گاز از میدان گازی «کاریش» توسط صهیونیستها نشانگر قدرت موضعگیری حزب الله و حکومت لبنان است.
فارس

«جهاد الصمد» رئیس کمیسیون دفاع پارلمان لبنان امروز پنجشنبه تأکید کرد که اعلام تعویق استخراج گاز از میدان گازی «کاریش» از سوی شرکت انگلیسی-یونانی نشانگر عدم دستیابی به توافق ترسیم مرزی بین لبنان و رژیم موقت صهیونیستی است.

الصمد به خبرگزاری آناتولی گفت که این مسئله، قدرت موضعگیری حزب الله و حکومت لبنان در پایبندی به حقوق نفتی این کشور در دریای مدیترانه را ثابت کرد.

وی تصریح کرد: شاید تعویق استخراج گاز، علت دیگری داشته باشد که همان برگزاری انتخابات اسرائیل است.

این مقام لبنانی خاطر نشان کرد، پیش از اینکه لبنان نتواند به حق خود در تعیین مرزهای دریایی دست یابد و منابع طبیعی خود را استخراج کند، رژیم صهیونیستی نخواهد توانست از این منطقه، گاز استخراج کند.

این در حالی است که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هفتم شهریور ماه جاری ادعا کرد، این رژیم و لبنان به توافق ترسیم مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند و استخراج گاز از میدان «کاریش» که قرار بود در ابتدای ماه سپتامبر باشد به ماه اکتبر موکول شد.

به ادعای این شبکه، بر اساس توافقی که با میانجی‌گری آمریکا بر روی آن کار می‌شود مرزهای دریایی بازترسیم می‌‎شوند، یک سکوی گاز در لبنان و یک سکوی گاز در فلسطین اشغالی نصب می‌شود، بخشی از سکوی گاز لبنان در داخل مرزهای مورد ادعای فلسطین اشغالی است و به این رژیم غرامت مالی داده می‌شود.

با وجود این‌که تحلیل‌های سیاسی رسانه‌های عبری از خوش‌بینی تل‌آویو در دست‌یابی به توافق با بیروت حکایت دارند، اما برآوردهای نظامی رژیم صهیونیستی مبتنی بر احتمال درگیری است. در همین راستا، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی  مدعی شد که تل‌آویو  از بیم آنکه حزب‌الله قبل از امضای توافق ترسیم مرزی دست به عملیاتی بزند، در مرز لبنان و فلسطین اشغالی در آماده‌باش مستمر خواهد بود.

در تاریخ ۱۲ مرداد نیز حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از پرواز سه پهپاد غیرمسلح بر فراز میدان گازی مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی (کاریش) خبر داد. هرچند ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هر سه پهپاد را رهگیری کرده و مورد هدف قرار داده است، اما حزب‌الله در بیانیه خود تأکید کرده بود که این پهپادها مأموریت اطلاعاتی داشته‌ و توانسته‌اند مأموریت‌شان را با موفقیت انجام دهند و پیام مدنظر حزب‌الله را منتقل کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما