سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۱:۲۵:۴۴
تلاش جمهوری‌خواهان آمریکا برای مشروط کردن برجام به قطع روابط ایران و چین
تلاش جمهوری‌خواهان آمریکا برای مشروط کردن برجام به قطع روابط ایران و چین
گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه سنا لایحه‌ای را تحت عنوان «پاسخگویی چین و ایران» ارائه کردند تا اجرای برجام را به قطع روابط چین و جمهوری اسلامی ایران مشروط کنند.
فارس

روبیو در توجیه ارائه طرح ضدایرانی خود گفت: «احیای توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه به طور مشابه به حزب کمونیست چین پاداش می‌دهد و آن را غنی می‌کند. ما نمی‌توانیم به دولت بایدن اجازه دهیم که همچنان به واگذاری امتیاز به دیکتاتورها در قبال وعده‌های توخالی ادامه دهد. این خطرناک و ضد آمریکا است».

از طرف دیگر، بلکبرن نیز در موضعی مشابه با انتقاد از برجام اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و مدعی شد: «توافق اوباما و بایدن ایران همیشه شکست خورده است. دولت بایدن نباید دوباره وارد توافقی شود که به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد به‌ویژه زمانیکه آن‌ها به حمایت مالی از تروریسم، حمایت از دولت خطرناک چین کمونیست و تسهیل نسل‌کشی ادامه می‌دهند. این لایحه، مانع از تخصیص دلارهای مالیات‌دهندگان برای توانمندسازی کاخ سفید برای حمایت از این رژیم فاسد می‌شود».

بر اساس این گزارش، سناتور «ریک اسکات»، «بیل کسیدی»، «تام تیلیس»، «مایک براون» و «تد کروز» از حامیان اصلی این لایحه هستند و «باب گود» نماینده کنگره نیز، لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است.

طبق لایحه فوق، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید توسط دو سوم از اعضای سنا به تصویب درآید و هرگونه تعهد یا صرف هزینه یا بودجه برای توافق هسته‌ای تا زمانیکه ایران به تمامی توافقات از جمله انتقال پول از چین مشارکت راهبردی امنیتی و نظامی با چین پایان ندهد، ممنوع خواهد بود.

این لایحه همچنین حمایت ایران از گروههای مقاومت در منطقه همچون حماس را ممنوع کرده است و جمهوری اسلامی ایران را ملزم می‌کند تا انهدام تمامی تسلیحات، مواد و زیرساخت‌های شیمیایی را تأیید کند و وزیر امور خارجه ایالات متحده را ملزم می‌کند تا گزارشی را به کنگره ارائه دهد که در آن توضیح داده شود که چگونه هر توافق آینده با ایران هر یک از الزامات ذکر شده در بالا را برآورده می‌کند.  

سناتورهای جمهوری‌خواه که همواره مخالف برجام بوده‌اند، در لایحه فوق بدون اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، خواستارمحکوم کردن پاسخ‌های حماس به حملات رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها و عمل به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها، بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران اخیراً در جلسه کمیته امور خارجی سنا شانس رسیدن به توافق را پایین خواند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در واکنش به اظهارات رابرت مالی و اظهارات مقامات فرانسه در همین ارتباط و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و این‌که آیا این‌ها به معنای به بن بست رسیدن توافق است، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما