ورزشی
فارس
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۲:۰۲:۳۰
افتخارآفرینی زنان محجبه ایران در بازی‌های اسلامی/ از رکوردشکنی دختر باد تا شکستن طلسم 56 ساله والیبال
افتخارآفرینی زنان محجبه ایران در بازی‌های اسلامی/ از رکوردشکنی دختر باد تا شکستن طلسم 56 ساله والیبال
بانوان ملی‌پوش کشورمان با کسب مدال‌های رنگارنگ و افتخارآفرینی رکوردهای خوبی را از خود به جا گذاشتند.
فارس

پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در حالی به میزبانی قونیه پیگیری می‌شود که بانوان کشورمان در رشته‌های مختلف موفق به رکوردشکنی، تاریخ‌سازی و شکستن طلسم شدند تا بار دیگر علاوه بر بالا بردن پرچم کشورمان در یک رویداد بین‌المللی ثابت کنند با حجاب و پوشش اسلامی مانعی برای کسب موفقیت ندارند. در همین خصوص می‌توان به فینالیست شدن بانوان والیبالیست و کسب مدال‌های متعدد در وزنه‌برداری، تکواندو و ورزش جانبازان و معلولین اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود و حتی در برخی برای نخستین بار رخ داد.
بانوان ورزشکار کشورمان که با کسب مدال‌های متعدد در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی بارها با پوشش خود توجه رسانه‌های خارجی را جلب کرده بودند و حتی الگویی برای کشورهای مسلمان دیگر بودند در بازی‌های قونیه هم ثابت کردند حرف‌هایی برای گفتن دارند.
نمونه‌ای از رکوردشکنی‌ها و مدال‌های کسب شده را در زیر می‌خوانید:
صعود تیم ملی والیبال بانوان به فینال و طلسم‌شکنی بعد از 56 سال
تیم ملی والیبال بانوان در حالی در بازی‌های کشورهای اسلامی برای نخستین بار حضور داشت که با الساندرا کمپدلی موفق به طلسم‌شکنی شد. آخرین مدال (برنز) والیبال بانوان در بازی‌های آسیایی و در سال 1966 کسب شد که ملی‌پوشان کشورمان موفق شدند بعد از 56 سال این طلسم را شکسته و ضمن مسجل کردن مدال نقره، راهی فینال شوند.
شاگردان کمپدلی در این دوره از بازی‌ها در مرحله گروهی در نخستین دیدار برابر ازبکستان پیروز شدند اما در بازی دوم مقابل ترکیه میزبان این دوره از رقابت‌ها 3 بر صفر مغلوب شدند. والیبالیست‌ها در مرحله نیمه‌نهایی 3 بر یک مقابل آذربایجان پیروز شدند تا راهی فینال شوند. در نهایت هم صاحب گردن آویز نقره شدند.
*وزنه‌برداری؛ طلایی ناب از جنس بانوی قهرمان
در وزنه‌برداری هم رکوردهای خوبی کسب شد. الهام حسینی در دسته 81 کیلوگرم در بازی های کشورهای اسلامی با رکورد 100 کیلو یک ضرب 123 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع 223 کیلوگرم نفر سوم  شد و طلای یک ضرب و برنز دو ضرب و مجموع را از آن خود کرد. در همین رشته  پوپک بسامی در دسته ۵۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد.
از دیگر مدال‌های کسب شده زنان در کاروان اعزامی می‌توان به تیم دوبل کامپوند زنان با حضور فرزانه عسگری و مریم یاور پور اشاره کرد که موفق به کسب مدال طلا شدند. تیم ملی تنیس روی میز زنان کشورمان نیز با ترکیب ندا شهسواری مهشید اشتری، شیما صفایی و پریناز حاجیلو کاروان را طلایی کرد.
* 6 مدال رنگارنگ برای تکواندوکاران و رکوردی که بدون ثبت رسمی برای فصیحی شکست
در تکواندو نتایج زیر توسط زنان کشورمان حاصل شد:
وزن 49-کیلوگرم: غزل سلطانی نقره
وزن 53-کیلوگرم: ناهید کیانی طلا
وزن 57-کیلوگرم: نسترن ولی‌زاده برنز
وزن 62-کیلوگرم: نرگس میرنورالهی نقره
وزن 67-کیلوگرم: زینب اسماعیلی نقره
وزن 73+ کیلوگرم: اکرم خدابنده نقره
فرزانه فصیحی قهرمان دوهای سرعت کشورمان در ماده 100 متر نقره گرفت. وی در این بازی‌های رکوردی را که در اختیار خودش بود شکست هر چند بعد از مدتی به دلیل مشکلات فنی اعلام شد ثبت رسمی نخواهد شد. فرزانه فصیحی در فینال زمان 11.12 ثانیه را ثبت کرد و رکورد ملی این ماده را شکست اما بر اساس نامه هیات فنی مسابقات این رکوردها ثبت رسمی نخواهد شد و نامعتبر است.
بانوان کشورمان با مدال‌های مختلف در این بازی‌ها نشان دادند راه موفقیت همواره باز است و با وجود تفاوتی که در نوع پوشش با دیگر ورزشکاران جهان دارند، این حجاب مانعی برای کسب مدال نخواهد بود. آنها با این افتخارآفرینی‌ها نشان دادند بانوی مسلمان ایرانی همیشه برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما