اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۸:۵۷:۰۷
چالش افزايش سهميه زائران ايراني و پروازهاي اربعين
چالش افزايش سهميه زائران ايراني و پروازهاي اربعين
در شرايطي که رييس جمهور وعده داد سهميه زائران ايراني براي اربعين افزايش پيدا خواهد کرد، شرکت‌هاي هواپيمايي گرچه آمادگي کاملي براي انجام اين سفرها را دارند اما براي برنامه‌ريزي اين پروازها بايد از مدت‌ها قبل اعلام مي‌شد.
ایسنا

هفته گذشته و در پي توافق دو کشور ايران و عراق مقرر شد تا مجوز سفر هوايي ۳۰ هزار زائر ايراني به اين کشور براي شرکت در مراسم اربعين صادر شود که در اين راستا ۴۰۰ پرواز به صورت رفت و برگشت از شش فرودگاه برنامه‌ريزي و اعلام شد.

البته پس از انتشار اين خبر نيز اعلام شد که ۱۰ فرودگاه بين‌المللي در کشور فعال هستند و در صورت افزايش سهميه زائران ايراني، بقيه آن‌ها و ديگر شرکت‌هاي هواپيمايي نيز براي پروازهاي اربعين آماده خواهند شد.

روز گذشته و در جريان سفر الکاظمي -نخست وزير عراق- به ايران و ديدار با رييس‌جمهور کشورمان، حجت‌الاسلام ابراهيم رييسي اعلام کرد که تعداد زائران ايراني در مراسم اربعين بيشتر مي‌شود. وي افزود: در آستانه اربعين حسيني هستيم و وضعيت کرونايي نه‌تنها براي دو کشور بلکه براي کل جهان است. گرچه حفظ و صيانت از زائران از اهميت بالايي برخوردار است و اين مساله محدوديتي در عراق ايجاد کرد اما در عين حال آقاي نخست وزير با توجه به اينکه عاشقان اباعبدالله بتوانند از اين زيارت استفاده کنند و عده داد تعداد زائران را تا ميزاني که امکان دارد، افزايش يابد.

در اين راستا ابوالقاسم جلالي –معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري- در گفت‌وگو با ايسنا درباره افزايش پروازهاي اربعين در صورت بيشتر شدن سهميه زائران ايراني اظهار کرد: براي ارائه خدمات بيشتر و بهتر به زائران ايراني در اين ايام آمادگي کاملي داريم اما بستگي به اين مسئله دارد که سهيمه ايران تا چه اندازه افزايش پيدا خواهد کرد و آيا شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي توان پشتيباني در اين زمينه را دارند يا خير چرا که مسيرهاي پروازي و برنامه‌هاي سفرهاي هوايي اين شرکت‌ها از قبل برنامه‌ريزي شده است.

وي افزود: در وهله نخست برنامه پروازهاي اربعين براي ۳۰ هزار زائر برنامه‌ريزي شد و در همين راستا ۴۰۰ پرواز را در مسيرهاي رفت و برگشت براي جا به جايي زائران پيش‌بيني کرديم. همچنين شش فرودگاه بين‌المللي براي انجام اين پروازها فعال شده و به تعدادي از ايرلاين‌هاي داخلي مجوز پرواز را داديم.

معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه همه ايرلاين‌هاي داخلي شرايط پرواز به عراق را دارند، گفت: اگر سهيمه ايران از ۳۰ هزار نفر بيشتر شود بايد ببنيم به چه ميزان اين سهميه افزايش پيدا خواهد کرد و در آن صورت ابتدا بايد در اين زمينه امکان‌سنجي کنيم ببنيم تا چه حد ظرفيت افزايش پروازها را داريم و اگر زائر باشد مي‌توانيم از ظرفيت ديگر فرودگاه‌هاي بين‌المللي و پروازهاي بيشتر براي خدمت‌رساني به زائران استفاده کنيم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما