بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۱۰:۱۰:۵۶
طالبان: آمریکا مانع به‌ رسمیت شناختن هیات حاکمه افغانستان می‌شود
طالبان: آمریکا مانع به‌ رسمیت شناختن هیات حاکمه افغانستان می‌شود
سخنگوی طالبان با بیان اینکه خواهان تعامل رسمی با جامعه جهانی هستیم، گفت: آمریکا مانع به رسمیت شناختن هیات حاکمه افغانستان می‌شود.
فارس

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در سالگرد خروج آمریکا از افغانستان گفت: هیات حاکمه افغانستان خواهان تعامل رسمی با جامعه جهانی است. 

مجاهد گفت: « آمریکا در افغانستان شکست خورده و متحمل هزینه سنگین سیاسی و اقتصادی شد و به این دلیل شاید آمادگی تعامل رسمی با ما را نداشته باشند.»

وی افزود: اما تعامل رسمی میان دو کشور افغانستان و آمریکا به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود. 

سخنگوی طالبان در ادامه به سیاست خارجی این گروه اشاره کرد و گفت: «سیاست امارت اسلامی تعامل با تمام کشورها براساس احترام متقابل است و کسی حق ندارد استقلال افغانستان را زیر پا بگذارد.»

 مجاهد اظهارات درباره تشکیل حکومت همه‌شمول از سوی جامعه جهانی، مداخله کشورها در مسایل داخلی افغانستان است و زمان مذاکره با طرف‌های داخلی گذشته است.

وی افزود: « ما قبل از اقدام نظامی و تصرف شهرها اعلام برای گفتگو اعلام آمادگی کردیم، اما این طرف مقابل بود که از گفتگو سرباز زد.»

ذبیح الله مجاهد در این گفت‌وگو، جبهه پنجشیر را تهدید جدی ندانست و گفت: فعالیت این جبهه تنها به شبکه‌های اجتماعی محدود شده است. 

پیش از این نیز سراج الدین حقانی، وزیر کشور طالبان نیز گفته بود که 20 سال با آمریکا مبارزه کردیم و چنانچه از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشویم، به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.

وزیر کشور طالبان بر آمادگی این گروه برای تعامل به دنیا تاکید کرد و گفت: دولت طالبان آماده‌ برقراری روابط دیپلماتیک با تمامی کشورهای همسایه و بین‌‌المللی است.

وی تاکید کرد: افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نخواهد بود و به گروه‌های مسلح نیز اجازه‌ فعالیت در این کشور داده نمی‌شود.

با گذشت نزدیک به یک سال، تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌رسمیت نشاخته است.

عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی حکومت طالبان است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما