بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ۰۸:۳۲:۵۸
نخستین سخنرانی داسیلوا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برزیل
نخستین سخنرانی داسیلوا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برزیل
لولا داسیلوا که توانست در دور دوم انتخابات، ژائیر بولسونارو را شکست دهد و برای سومین بار مقام ریاست جمهوری برزیل را کسب کند، در سخنانی پس از پیروزی‌اش گفت: برزیل به محافل بین المللی بازگشته است، دیگر نمی خواهد مطرود باشد و نیازمند اتحاد است.
ایرنا

به گزارش رسانه‌ها، وی در سخرانی خود گفت: به سود هیچ کس نیست که در ملتی گسسته که در جنگ همیشگی است، زندگی کند.

وی افزود: به جهانیان می گوییم که برزیل بازگشته و آماده است در مقابله با بحران آب و هوا، جایگاه خود را دوباره به دست آورد.

داسیلوا گفت : تلاش کردند، مرا زنده به گور کنند، اما اکنون من زمام امور کشور را به دست گرفتم، شرایط بسیار سختی بود، اما اطمینان کامل دارم به کمک مردم برزیل راه برون رفتی پیدا خواهیم کرد و آرامش را بار دیگر به دست خواهیم آورد.

وی گفت که او با تنها یک نامزد در انتخابات روبه رو نبوده است، بلکه با ابزار دولت که در خدمت یک نامزد قرار داده شده بود، روبه رو بوده است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: به پایان یکی از مهم‌ترین انتخابات کشورمان رسیدیم، انتخابات دو طرح مخالف برای برزیل را رو در روی هم قرار داد.

داسیلوا گفت: امروز تنها یک برنده دارد و آن مردم برزیل است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: این پیروزی، تنها پیروزی من و حزب کارگر و احزابی نیست که مرا حمایت کردند، بلکه پیروزی جنبش دمکراتیک بزرگی است که  فراتر از احزاب سیاسی، منافع شخصی و ایدئولوژی ها شکل گرفته است، تا دموکراسی پیروز شود.

دا سیلوا گفت که در روز ۳۰ اکتبر یک روز تاریخی است که اکثریت ملت برزیل خواستار دمکراسی بیشتر بوده‌اند.

وی ادامه داد: ملت برزیل امروز به دنبال آن است که در تصمیمات دولت با نشاط بیشتر حضور داشته باشد.

داسیلوا گفت: مردم برزیل می خواهند به خوبی زندگی کنند، به خوبی تغذیه کنند، یک شغل خوب و درآمد خوبی فراتر از تورم داشته باشند، آنها همچنان به دنبال آن هستند، از آموزش و بخش بهداشت عمومی جدیدی برخوردار باشند، آزادی دینی و مذهبی داشته باشند و به جای اسلحه، دوست دارند کتاب داشته باشند و در کل، ملت برزیل به دنبال آن است، امید را [به زندگی خود] باز گرداند.

وی افزود: چرخ اقتصاد بار دیگر به چرخش درخواهد آمد.

داسیلوا که از اویل ژانویه ۲۰۲۳ به صورت رسمی ریاست جمهوری را تحویل خواهد گرفت، گفت ، رییس جمهوری تمام ۲۱۵ میلیون برزیلی خواهد بود، چه کسانی که به او رای دادند چه کسانی که به او رای نداده اند.

رییس جمهوری منتخب برزیل خاطرنشان کرد: ما یک دولت و یک ملت هستیم.

وی ادامه داد: برزیل نیازمند صلح و وحدت و اتحاد است و این مردم از این پس دنبال نزاع و درگیری نیستند، و زمان آن فرا رسیده است که سلاح‌ها کنار گذاشته شوند.

داسیلوا در پایان افزود: می توانیم همگی این کشور را اصلاح کنیم، در یک دوران جدید زندگی خواهیم کرد؛ دوران صلح و محبت، اکنون، زمانی است که مردم برزیل حق دارند دوباره رویاپردازی کنند.
 
 با شمارش ۹۹ درصد آرای مأخوذه، داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و برای سومین بار رییس جمهوری برزیل شود.

در مقابل بولسونارو تنها توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری بززگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله این انتخابات بوده است.

روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

کمپین‌های انتخاباتی برزیل با قدرت برگزار شد، اما دو نامزد همدیگر را آماج حملات تند و اتهامات بی پرده قرار دادند.

داسیلوا ۷۷ ساله، سومین دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود را آغاز خواهد کرد. وی در بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ نیز رئیس جمهوری برزیل بوده است. او برای انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز نامزد شد، اما به خاطر آن که به اتهام فساد و پولشویی متهم بود، نتوانست وارد انتخابات شود و به خاطر فساد به زندان افتاد.

اما پس از تبرئه شدن از سوی دیوان عالی توانست وارد انتخابات کنونی شود. بیشتر زنان، افراد بی بضاعت، مسیحیان کاتولیک و مردم شمال شرق برزیل که روستایی هستند، از هواداران داسیلوا به شمار می‌روند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما