بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ۰۸:۱۷:۵۴
انگلیس: باید واردات انرژی از روسیه را قطع کنیم
انگلیس: باید واردات انرژی از روسیه را قطع کنیم
«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس بامداد پنجشنبه خواستار قطع واردات انرژی شامل نفت و گاز از روسیه شد.
فارس

تراس طی اظهارات ضد روسی گفت: «جنگ در اوکراین جنگ ما و جنگ همه است. مصمم به همکاری با متحدان خود بر روی طرح جدید مارشال برای حمایت از اوکراین هستیم».

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، وی با مؤثر دانستن تحریم‌های جهانی علیه روسیه، ادعا کرد: «تحریم‌ها باعث شد روسیه نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند. ما باید صادرات نفت و گاز از روسیه را نیز تحریم کنیم».

وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر لزوم تقویت دفاع جمعی کشورهای اروپایی، اظهار داشت: «ما همکاری نظامی خود را دو برابر خواهیم کرد و باید از جنگ روسیه در اوکراین درس بگیریم. سیاست ناتو مقدس است و اگر سوئد و فنلاند بخواهند به آن بپیوندند، باید آن را بپذیریم».

تراس ضمن لازم دانستن حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق آسیا نیز توضیح داد: «ما باید از هرگونه تهدیدی در اقیانوس آرام جلوگیری کنیم و همکاری خود را با ژاپن تقویت کنیم. هیچ جایگزینی برای نیروی نظامی مستحکم با پشتیبانی از قابلیت‌های اطلاعاتی وجود ندارد».

بر اساس این گزارش، وی در ادامه ادعاهای ضد روسی خود افزود: «روسیه از درآمدهای نفت و گاز عایدی کسب می‌کند تا نفوذ بیشتری در جهان داشته باشد. ما تعرفه واردات تز روسیه را افزایش دادیم و بیش از هر کشور دیگری تحریم کردیم».

این دیپلمات ارشد انگلیسی مدعی شد: «ما منابع مالی پوتین را برای جنگش خشک می‌کنیم. ما می‌توانیم ظالمان را از اهرم‌های خود محروم کنیم. ما روابط خود را با کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و اتحادیه کشورهای آسیایی تقویت می‌کنیم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تراس همچنین با متهم کردن چین به حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، گفت: «پکن جنایات مسکو را محکوم نکرد و مبادلات تجاری این کشور با روسیه از ابتدای سال جاری یک سوم افزایش یافته است».

پیش از این نیز «جان کربی» سخنگوی پنتاگون با غیرمسئولانه دانستن تهدید روسیه به استفاده از سلاح اتمی، گفت نتیجه جنگ در اوکراین هر چه که باشد، محیط امنیتی اروپا را تغییر داده است. 

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما