بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۵:۴۵:۰۷
توصیه پامپئو به بایدن: تایوان را به رسمیت بشناسید
توصیه پامپئو به بایدن: تایوان را به رسمیت بشناسید
وزیر خارجه سابق آمریکا از دولت کنونی این کشور خواست استقلال تایوان از حکومت مرکزی چین را به رسمیت بشناسد.
فارس

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا امروز (جمعه) در جریان سخنرانی خود در تایپه توصیه کرد که واشنگتن باید تایوان را به‌عنوان یک کشور رسمی به رسمیت بشناسد و چین را به دلیل «لفاظی‌های بیهوده» مؤاخذه کند.

پامپئو طی سخنرانی در یک اندیشکده تایوانی گفت: «دولت آمریکا باید فوراً اقدامات لازم و طولانی‌مدت را برای انجام کار درست و بدیهی انجام دهد؛ اینکه تایوان را به‌عنوان یک کشور آزاد و دارای حاکمیت مستقل، از نظر دیپلماتیک به رسمیت بشناسد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی ادامه داد:‌ «در حالی که ایالات متحده باید به تعامل با جمهوری خلق چین به عنوان یک دولت مستقل ادامه دهد، به رسمیت شناختن ۲۳ میلیون مردم آزادی‌خواه تایوان و دولت قانونی و منتخب دموکراتیک آن را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت، از زیر بار آن فرار کرد، یا با آن برخورد کرد».

واشنگتن در سال ۱۹۷۹ با به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین به روابط رسمی دیپلماتیک خود با تایوان پایان داد. در حالی که نام رسمی تایوان، جمهوری چین است، سیاستمداران اغلب به این جزیره با نام «تایوان» در اظهار نظرهای عمومی خود اشاره می‌کنند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا، تصریح کرد: «پامپئو یک سیاستمدار سابق است که اعتبارش مدت‌هاست شکسته شده است. حرف‌های بیهوده چنین فردی هیچ موفقیتی نخواهد داشت».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا علیرغم فقدان روابط رسمی دیپلماتیک، عدم فروش تسلیحات و سفر مقامات ارشد به تایپه، از تایوان حمایت می‌کرد.

پیش از این، مقام‌های تایوانی گفته بودند نگران هستند در حالی که توجه آمریکا و کشورهای غربی به اوکراین معطوف شده، چین هم برای ضمیمه کردن این جزیره به خود اقدام کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما