ورزشی
خبر ورزشی
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۰۹:۱۰:۴۸
مهم‌ترین رویدادهای ورزشی سال ۲۰۲۲/ سال جام‌جهانی، المپیک و جام ملت‌ها!
مهم‌ترین رویدادهای ورزشی سال ۲۰۲۲/ سال جام‌جهانی، المپیک و جام ملت‌ها!
سال ۲۰۲۲ از نظر تقویم ورزشی چند رویداد مهم را در خود جای داده که مهم‌ترین آنها بدون شک جام جهانی قطر است.
خبر ورزشی

سال ۲۰۲۲ شروع شده است. سالی که از نظر ورزشی بیش از هر چیز تحت تاثیر نام جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار دارد. اما در این سال رویدادهای ورزشی بسیار مهم دیگری نیز برگزار خواهد شد. از المپیک گرفته تا مسابقات جهانی و قاره‌ای مهم در رشته‌های مختلف ورزشی.
در این مطلب مروری خواهیم داشت بر مهمترین تورنمنت‌های ورزشی ۲۰۲۲.
جام ملتهای آفریقا
آیا شیرهای رام نشدنی کامرون می‌توانند جام را در خانه خود فتح کنند؟ اریک ماکسیم چوپوموتینگ مهاجم بایرن‌مونیخ در تیم کامرون که سال ۲۰۱۷ قهرمان این رقابت‌ها شد حضور نداشت. اما حالا و یارانش این شانس را دارند که در سرزمین مادری خود بدرخشند. ۲۴ تیم در این رقابت‌ها حضور دارند، رقابت‌هایی که از ۹ ژانویه (۱۹ دی) شروع می‌شوند و ستاره‌های بزرگی چون محمد صلاح، سادیو مانه و ریاض محرز نیز در آن حضور دارند. الجزایر مدافع قهرمانی و فاتح سال ۲۰۱۹ این رقابت‌ها است.
اوپن استرالیا
اولین گرنداسلم تنیس جهان در سال ۲۰۲۲ از روز ۲۷ دی شروع می‌شود. سؤال مهم این است که نواک جوکوویچ می‌تواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند؟ او از صحبت کردن در مورد اینکه واکسن کرونا زده یا نه امتناع کرده است. واکسینه شدن علیه کرونا یکی از شرایط حضور در این رقابت‌ها است هرچند که تأییدیه یا معافیت پزشکی نیز با شرایط خاص از تنیس‌بازان این تورنمنت پذیرفته می‌شود. تردیدها همچنین در مورد حضور رافائل نادال دیگر غول تنیس جهان نیز وجود دارد، کسی که به تازگی به کووید-۱۹ مبتلا شده بود.
المپیک زمستانی
رقابت‌های المپیک زمستانی که قرار است از ۱۵ بهمن در شهر پکن شروع شود از همان زمانی که این شهر در سال ۲۰۱۵ به عنوان میزبان رقابت‌ها انتخاب شد، جنجالی بوده است. اتهامات در مورد نقض حقوق بشر در چین منجربه این شد که آمریکا و برخی از متحدانش تصمیم به تحریم کردن سیاسی این رقابت‌ها بگیرند. شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌هایی که قرار است در این رقاب‌ها به این دلیل اعمال شود نیز دیگر مسائلی است که کیفیت برگزاری این المپیک را تهدید می‌کند.
فرمول یک
رقابت‌های فرمول یک ۲۰۲۲ از روز ۲۹ اسفند و با گرندپری بحرین کلید می‌خورد. قوانین جدید و تغییرات فنی در این مسابقات اعمال خواهد تا فاصله عمیقی که بین تیم‌های قدرتمند و ضعیف وجود دارد را کمتر کند. البته رقابت‌های ۲۰۲۱ هم در اوج هیجان برگزار شد و به پایان رسید و انتظار می‌رود که امسال هم یک رقابت نزدیک دیگر بین مکس فرستاپن قهرمان فصل قبل و لوئیس همیلتون ستاره بریتانیایی رقم بخورد و شاید هم راننده سومی وارد رقابت قهرمانی شود و از دیگران سبقت بگیرد.
مرد آهنین قهرمانی جهان
با توجه به شیوع ویروس کرونا رقابت‌ها مرد آهنین قهرمانی جهان برای اولین بار از سال ۱۹۷۸ تا کنون نه در هاوایی و نه در اکتبر برگزار نخواهند شد. در عوض، این رقابت‌ها که شامل ۳.۸۶ کیلومتر شنا، ۱۸۰٫۲ کیلومتر دوچرخه سواری و ۴۲٫۲ کیلومتر دوندگی است در تاریخ ۱۷ اردیبهشت در آمریکا برگزار خواهد شد.
تور دو فرانس
صدو نهمین دوره بزرگ‌ترین رقابت دوچرخه‌سواری جهان در کپنهاگن در تاریخ اول جولای (۱۱ خرداد) شروع می‌شود. دو مرحله بعدی در دانمارک خواهد بود و بعد از آن، دوچرخه‌سواران به فرانسه منتقل می‌شوند تا باقیمانده این رقابت ۳۳۲۸ کیلومتری را طی کنند. ترادی پوگاکار قهرمان تور ۲۰۲۱ شود. آیا این ستاره اسلوونیایی می‌تواند در سال ۲۰۲۲ هم در خیابان شانزلیزه پاریس پیراهن طلایی را یک بار دیگر بر تن کند؟
جام ملت‌های اروپا زنان
برای دومین بار بعد از سال ۲۰۰۵، انگلیس قرار است میزبان رقابتهای جام ملت‌های اروپای زنان باشد، رقابتی که از ۱۶ خرداد شروع می‌شود. برخلاف ۱۶ دوره قبل، این بار سه شیرها جزو مدعیان قهرمانی هستند. آلمان هم تیمی است که بعد از ناکامی در یورو ۲۰۱۷ و جام جهانی زنان ۲۰۱۹ به دنبال کسب موفقیت در این تورنمنت است.
دو و میدانی قهرمانی جهان
رقابتهای دو و میدانی قهرمانی جهان در شهر یوجین ایالت اورگن آمریکا از ۲۵ خرداد شروع می‌شود و این بار برخلاف سال ۲۰۱۹ که در قطر برگزار شد انتظار یک هوای مطلوب‌تر و حضور جمعیت بیشتری در این رقابت‌ها می‌رود. البته اعتراض‌های زیادی بابت انتخاب شهر یوجین به عنوان میزبان رقابت‌ها شد چرا که این انتخاب بدون تشریفات سنتی انتخاب میزبان انجام شد. این شهر جایی است که کمپانی عظیم نایکی در آن قرار دارد.
جام جهانی
قطر سرمایه گذاری زیادی در ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های جدید انجام داده است. اما گروه‌های حقوق بشری به شدت این کشور امیرنشین را مورد انتقاد قرار داده اند که دلیل ویژه آن، وضعیت کارگران خارجی در این کشور است که آمار مرگ و میر تعداد زیادی از آن‌ها در ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی ثبت شده است. دیدار فینال این تورنمنت که قرار است که پاییز برگزار شود روز ۲۷ آذر خواهد بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما