بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۱۸:۰۲:۲۶
پاکستان: جهان باید از خدمات طالبان قدردانی کند
پاکستان: جهان باید از خدمات طالبان قدردانی کند
وزیر خارجه پاکستان در دیدار امیرخان متقی گفت که جامعه جهانی باید برای تامین امنیت در افغانستان از طالبان قدردانی کند.
فارس

 

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ پاکستان در دیدار با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان گفته است جهان باید از خدمات این گروه در حوزه امنیت قدردانی کند.
حافظ ضیا، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان در رشته‌توییتی نوشته است که دو طرف در این دیدار در مورد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه گفت‌وگو کرده‌اند.
به نوشته‌ ضیا، متقی از کمک‌های بشردوستانه‌ پاکستان به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که با بازگشت «امنیت و ثبات در افغانستان»، برای هر دو کشور و منطقه «فرصت خوبی» برای تبادلات اقتصادی و ترانزیت فراهم شده است.
او افزوده است که اکنون کالاهای تجاری آسیای میانه و آسیای جنوبی از طریق افغانستان صادر می‌شود.
به نقل از معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان، متقی از وزیر خارجه پاکستان خواسته است تا برای رفت‌وآمد مسافران میان افغانستان و پاکستان و همچنین تجارت، تسهیلات فراهم کند.
حافظ ضیا به نقل از وزیر امور خارجه‌ پاکستان نوشته است که افغانستان می‌تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی و ترانزیت در منطقه ایفا کند.
وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار گفت: صلح در افغانستان فرصت‌های جدیدی را برای انتقال انرژی به پاکستان فراهم کرده است.
وی در اظهارات خود گفته است: «جهان از شما انتقاد می‌کند، ولی از دستاوردهای شما نیز باید قدردانی شود».
معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان می‌گوید که بوتو زرداری از تلاش‌های این گروه در «تأمین امنیت» در افغانستان قدردانی کرد و آن را گامی مهم در جهت اعتمادسازی با جهان خوانده است.
این در شرایطی است که منابع خبری پاکستان گزارش دادند که کابل و اسلام آباد برای صادرات زغال سنگ به کشور همسایه توافق کردند.
روزنامه داوون گزارش داد: به دنبال کمبود برق ناشی از گرانی زغال سنگ در بازارهای جهانی، کابل و اسلام آباد برای صادرات زغال سنگ برای روشن کردن نیروگاهای برق این کشور به توافق رسیدند. 
پیش از این زغال سنگ به صورت محدود از مرز چمن به پاکستان صادر می شد، اما در توافق جدید قرار است دو گذرگاه غلام خان و خارلاچی(Kharlachi) در خیبرپشتونخواه نیز صادرات زغال سنگ انجام شود. 
مقامات پاکستان اعلام کردند که این توافق جدید بخشی زیادی از امنیت انرژی را تامین خواهد کرد و قرار است بخشی زیادی زغال سنگ از طریق کامیون و از راهی زمینی به پاکستان صادر شود. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما