بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۸:۵۸:۳۴
دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید
دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید
در حالی که پیشروی‌های برق‌آسای طالبان در سراسر افغانستان ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی اعلام کرد سفارت ایالات متحده در کابل به کارکنان خود دستور داده تا وسایل و اطلاعات محرمانه را نابود کنند.
ایسنا

به نقل از یورو نیوز،  بنابر همین گزارش این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که یک مقام دیپلماتیک ایالات متحده می‌گوید براساس برآوردهای یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در ۷ روز و یا حتی ۷۲ ساعت آینده کاملا محاصره شود.

سی‌ان‌ان می‌گوید کارکنان سفارت ایالات متحده همچنین موظف شده اند تا وسایلی که ممکن است برای اهداف تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند، از جمله پرچم‌های ایالات متحده و نشان‌های دولتی و نظامی این کشور را نابود کنند.

ایالات متحده با وجود اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان برای خارج کردن شهروندان این کشور و تضمین ادامه فعالیت دیپلماتیک، بسیاری از کارکنان سفارت خود را هم از پایتخت این کشور جنگ‌زده خارج می‌کند.

مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.

نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.

هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.

مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، سنگر جدید دولت و نیروهای مردمی به رهبری عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور انتخاب شد.

این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه روز جمعه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می‌گذارند و هماهنگ می‌شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند.

دوستم و نور به همراه شماری از دیگر چهره‌های شناخته شده افغانستان، مرکز فرماندهی را دفتر والی بلخ برگزیدند و تصمیم گرفته شد سپاه ۲۰۹ شاهین تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد، رهبری نیروهای مردمی بر عهده عطامحمد نور باشد و ژنرال دوستم بر عملیات‌ها نظارت کند و مشورت بدهد.

حاضران در نشست تعهد سپردند که در دفاع از دروازه افغانستان، بلخ، در برابر طالبان تا پای جان می‌جنگند. 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از گزارش‌های اولیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید حقوق بشر توسط طالبان در مناطق تحت کنترل آنها گفت که بسیار نگران است.  وی افزود: نظاره کردن از دست رفتن «حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده  وحشتناک و دلخراش است».

پنتاگون وزارت دفاع آمریکا، گفت که کابل برغم پیشروی سریع طالبان به سمت پایتخت افغانستان با «تهدید قریب الوقوع» روبرو نیست. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این حال در این کنفرانس مطبوعاتی گفت اگرچه پایتخت «در حال حاضر در معرض تهدید قریب‌الوقوع نیست» اما طالبان درصدد قطع ارتباط و به انزوا کشاندن کابل است.

این سخنان کربی در حالی است که طالبان با تصرف شهر پُلِ عَلم، مرکز ولایت لوگر به ۵۰ کیلومتری پایتخت و دروازه‌های آن رسیده‌اند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا  وعده داد که «به افغانستان پشت نخواهد کرد.»

وی همچنین از کشورهای غربی خواست تا با همکاری با یکدیگر مانع از تبدیل افغانستان به «خاکریزی برای تروریسم» شوند.

نخست وزیر بریتانیا که پس از جلسه اضطراری دولتش برای بررسی بحران افغانستان سخن می‌گفت وعده داد که کشورش مسیر «اعمال فشار سیاسی و دیپلماتیک» را دنبال خواهد کرد. بوریس جانسون با این حال احتمال «راه حل نظامی» در شرایط کنونی را رد کرد.

وی گفت: «آنچه ما اکنون باید انجام دهیم این است که به افغانستان پشت نکنیم. باید در مقابل به عنوان عضو شورای امنیت با شرکایمان همکاری کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت کابل اجازه تبدیل کشور به خاستگاهی برای تروریسم را نخواهد داد.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان انتقاد کرده بود. وی گفت: «نه موقع مناسبی بود و نه تصمیم درستی بود. القاعده احتمالا باز خواهد گشت.»

وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفته بود که از آنچه «یک تهدید برای امنیت و منافع» بریتانیا محسوب می‌شود نگران است. 

 گزارش‌ها از افغانستان حاکی است که گروهی از نظامیان آمریکایی برای کمک به روند تخلیه دیپلمات‌های ایالات متحده از افغانستان وارد خاک این کشور شدند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عضو این سازمان در بروکسل و بدنبال تصمیم واشنگتن و لندن به خارج کردن شهروندانشان از افغانستان، گفت که ناتو تا جای ممکن از دولت حمایت خواهد کرد و حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را با شرایط موجود «تطبیق» خواهد داد. 
وی افزود:« متحدان ناتو از میزان بالای خشونت ناشی از حمله طالبان، از جمله حمله به غیرنظامیان، ترورهای هدفمند و گزارش‌هایی که سایر موارد نقض جدی حقوق بشر را شامل می شود، نگرانند».

دولت‌های نروژ و دانمارک روز جمعه اعلام کردند که سفارتخانه‌های خود در کابل را بطور موقت می‌بندد.

اسلو و کپنهانگ همچنین همه کارکنان سفارتخانه‌هایشان را از افغانستان خارج خواهند کرد. همزمان فنلاند نیز اعلام کرد ۱۳۰ نفر از کارکنان محلی سفارت خود را از کابل خارج می‌کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرد که برلین با توجه به تحولات اخیر در افغانستان در نظر دارد تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در این کشور را به «حداقل ممکن» برساند. 

الیزا راگی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس (DFAE) هم گفت که سوئیس در پی تشدید خشونت در افغانستان ، تعداد کارکنان خود را در افغانستان به نصف کاهش داده و به سه نفر رسانده و قصد دارد آنها را به زودی تخلیه کند.

وی گفت: با توجه به پیشرفت اوضاع در افغانستان ، وزارت خارجه تعداد کارکنان سوئیس در این کشور را به نصف رسانده است. در نتیجه ، در حال حاضر سه نفر در کابل باقی مانده اند. وزارت خارجه این افراد را به زودی به کشوری دیگر منتقل می کند.

اسپانیا نیز به نوبه خود از تخلیه پرسنل و شهروندان خود در افغانستان و نیز افغانانی که در طول جنگ در افغانستان با نیروهای اسپانیایی همکاری کردند ، خبر داد. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه ، اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از وخامت اوضاع در افغانستان با توجه به پیشروی نیروهای طالبان به سمت کابل اعلام کرد و اعلام کرد.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که بازگشت کارکنان سفارت ، اسپانیایی هایی که در کشور باقی مانده اند و افغان ها و خانواده های آنها که در کنار هم کار کردند، آغاز شده است.

بلژیک و فرانسه بار دیگر از شهروندان خود در افغانستان خواسته اند تا با پیشروی طالبان افغانستان را ترک کنند.

آخرین تماس با فرانسوی ها در افغانستان از سوی سفارت این کشور در کابل در اواسط ماه ژوییه در میان تشدید جنگ در سراسر کشور و خروج نیروهای بین المللی صورت گرفت. به شهروندان فرانسوی پیشنهاد خروج از افغانستان با پرواز رایگان ویژه پاریس در 16 ژوئیه ، که توسط دولت سازماندهی شده بود ، داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فرانسه قصد تخلیه دیپلماتیک خود را دارد ، گفت: "به دلیل وخامت اوضاع امنیتی ، ما مجدداً هفته گذشته از فرانسوی ها خواستیم تا کشور افغانستان را در اسرع وقت ترک کنند. پاریس همچنان "تحولات نگران کننده" در کشور آسیای مرکزی را دنبال می کند. ووتر پولز ، سخنگوی وزارت خارجه بلژیک هم گفت که بروکسل قبلاً از بلژیکی ها خواسته بود که افغانستان را ترک کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما