بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۸:۵۷
توئیت اولیانوف درباره نشست امروز شورای حکام با محوریت ایران و اوکراین
توئیت اولیانوف درباره نشست امروز شورای حکام با محوریت ایران و اوکراین
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که ایران و اوکراین از موضوعات مورد بررسی در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
فارس

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (چهارشنبه) ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان ماه در توییتی اعلام کرد نشست نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا یک ساعت دیگر آغاز می‌شود. 

وی افزود: حساس‌ترین موارد دستورکار این نشست، ایران، اوکراین و (توافق) آکوس است. 

این نشست در حالی قرار است برگزار شود که آمریکا به همراه سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران روز جمعه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار دادند. 

شامگاه جمعه ۲۰ آبان ماه خبری منتشر شد که آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کنند که در آن پاسخ ایران به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مکان‌های ادعایی «ضروری و فوری» عنوان شده است. در پیش نویس این قطعنامه، درباره عدم همکاری کافی ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده ابراز نگرانی شده و عنوان شده که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به صدور قطعنامه در شورای حکام گفت:  اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نخواهد کرد و صرفا در روند همکاری‌های فنی اخلال ایجاد می‌کند و ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در آژانس و در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در همان چارچوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی اقدامات واکنش متقابل را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم، نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه و مشکل خواهد کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما