بین الملل
مهر
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۰:۳۵:۳۴
بایدن: به پوتین به شدت هشدار دادم
بایدن: به پوتین به شدت هشدار دادم
رئیس جمهور آمریکا درباره تماس تلفنی با همتای روس خود گفت که به وی هشدار داده است که هر گونه اقدامی برضد اوکراین، تاوانی سنگین در پی خواهد داشت.
مهر

به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در تماس تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود اعلام کرده است که هرگونه اقدام برضد اوکراین موجب اعمال تحریم ها برضد روسیه و افزایش حضور آمریکا در اروپا خواهد شد.

وی در این باره گفت: برای رئیس جمهور پوتین مشخص کردم که چناچه وی حرکتی اضافه تر انجام دهد، چنانچه وارد اوکراین شود، تحریم های شدیدی اعمال خواهند شد و به همراه شرکایمان در ناتو حضورمان در اروپا را افزایش خواهیم داد و تاوان سنگینی باید بابت آن پرداخت شود.

بایدن همچنین گفت که پوتین با سه کنفرانس عمده در ماه آینده به همراه مقامات ارشد برای کمک به یافتن راه حل موافقت کرد و گفت که انتظار پیشرفت از این مذاکرات را دارد، اما «من به وی گفتم که اینها موقعی موثر است که تنش ها را کاهش دهد».

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسکو با نگه داشتن نظامیانش در مرز اوکراین با تحریم هایی مواجه خواهد شد یا خیر، گفت: قرار نیست من این مسئله را عمومی اعلام کنم، اما صراحتا گفتیم که نمی تواند اقدامی برضد اوکراین انجام دهد.

بایدن و پوتین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه اواخر روز پنجشنبه و همزمان با افزایش تنش‌های بر سر اوکراین، به مدت یک ساعت به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند.

این تماس تلفنی دومین تماس بین رهبران دو کشور در ماه میلادی جاری است و پیش از مذاکرات برنامه ریزی شده بین این دو رئیس جمهور در ۹ و ۱۰ ژانویه در ژنو صورت می‌گیرد.

مقامات کاخ سفید گفتند که تماس روز پنجشنبه ۵۰ دقیقه به طول انجامید و پس از نیمه شب در مسکو به پایان رسید.

اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به تجمع نیروها در مرز با اوکراین متهم کرده اند و همراه با کی یف ادعا می‌کنند که مسکو مشغول آماده شدن برای تهاجم است. روسیه اما می‌گوید که این حق را دارد که نظامیانش را در داخل خاک خود، به هر کجا که می‌خواهد جابجا کند.

روابط روسیه و اوکراین پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف و پس از آن بازالحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش آلود شد و در چند وقت اخیر نیز این تنش‌ها به اوج خود رسیده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما