بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ۰۸:۴۰:۴۶
کاخ سفید: انتظار استفاده روسیه از انرژی به عنوان سلاح را داشتیم
کاخ سفید: انتظار استفاده روسیه از انرژی به عنوان سلاح را داشتیم
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید عصر چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: متاسفانه این اقدام مانند استفاده از صادرات انرژی به عنوان یک سلاح پیش بینی شده بود.
ایرنا

مسکو هفتم اردیبهشت ماه جاری صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرد. گازپروم روسیه دلیل این اقدام را عدم پرداخت با روبل اعلام کرد. در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا بر داشتن آمادگی در مقابله با این گونه اقدامات مسکو  گفت که کشورهای عضو باید واکنشی هماهنگ داشته باشند.

خط لوله بسیار استراتژیک یامال گاز طبیعی روسیه را از طریق بلاروس به لهستان و آلمان می‌رساند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اواخر فروردین‌ماه، اعلام کرد که از این پس گاز کشورش تنها به روبل، واحد پول روسیه، معامله خواهد شد، شرطی که به گفته اروپایی‌ها خلاف قراردادهای موجود معامله نفت و گاز است و مورد موافقت آنها قرار نگرفته است.

 بر اساس گزارشها، ۴۰ درصد از گاز و زغال‌سنگ مصرفی، همچنین یک چهارم نفت و محصولات نفتی اروپا از  روسیه تأمین می‌شود و این آمار بیانگری وابستگی قاره سبز به انرژی روسیه است.بنابر این قطع کامل واردات گاز روسیه و جایگزین کردن منابع دیگر برای اروپا غیرممکن است. با این‌حال، اتحادیه اروپا می‌تواند وابستگی خود به گاز روسیه را در سال جاری از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد.

با این حال به‌ دلیل مخالفت چند کشور اروپایی از جمله آلمان، تحریم کامل نفت‌ و گاز روسیه هنوز در اتحادیه اروپا تصویب نشده است.

تقریباً یک سوم گاز اتحادیه اروپا در نیروگاه‌های برقی مصرف می‌شود و این کشورها در میان‌مدت شاید بتوانند با توسعه هر چه بیشتر منابع انرژی پاک خورشیدی و بادی، همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز دیگر کشورها تا حد زیادی از وابستگی به گاز روسیه کم کنند؛ اما در حال حاضر چاره‌ای جز ادامه واردات گاز روسیه نیست.

تشدید تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین، نگرانی‌ها را در مورد تبعات کاهش یا قطع احتمالی جریان گاز روسیه به اروپا چنان افزایش داده که کمیسیون اروپا و ایالات متحده وادار به بررسی گزینه‌های اضطراری برای جایگزینی گاز روسیه شده‌اند.

روسیه از لحاظ تاریخی بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا بوده است. پس از بروز اختلافات گازی میان روسیه، اوکراین و اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ و به دنبال آن وقوع بحران اوکراین در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۳، اتحادیه اروپا به فکر کاهش وابستگی خود به واردات گاز روسیه افتاد.

با وجود تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، این کشور همچنان تامین کننده ۴۰ درصد گاز مصرفی اتحادیه اروپاست. بر همین اساس، اتحادیه اروپا گفتگوها با برخی شرکای خود مانند آذربایجان را آغاز کرده تا بتواند تصویری واقعی از پتانسیل افزایش عرضه گاز در صورت تشدید بحران اوکراین به دست بیاورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین با گذشت بیش از دو ماه و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما