بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۳:۱۹:۴۱
اتحادیه اروپا از روسیه ۲۹۰ میلیارد یورو طلب خسارت کرد
اتحادیه اروپا از روسیه ۲۹۰ میلیارد یورو طلب خسارت کرد
یک رسانه روسی از درخواست پرداخت خسارت ۲۹۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از روسیه به دلیل جایگزینی کالاهای ساخت روسیه با کالاهای خارجی خبر داد.
ایرنا


روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز یکشنبه نوشت: اتحادیه اروپا در نامه ای به سازمان جهانی تجارت، روسیه را به نقض معیارهای این سازمان متهم و درخواست غرامت ۲۹۰ میلیارد یورویی از این کشور کرده است.  

در این نامه اتحادیه اروپا به سازمان جهانی تجارت، ادعا شده است که روسیه با اجرای سیاست جایگزینی کالاهای خارجی، در مورد کالاهای اروپایی تبعیض قائل می شود.  

رسانه روسی نوشت: سازمان جهانی تجارت این نامه را پذیرفته و این سازمان قرار است به این پرونده که ازنظر مبلغ بالاترین رقم درخواست غرامت در تاریخ سازمان جهانی تجارت است، رسیدگی کند.  

در گزارش ایروستیا آمده است: اتحادیه اروپا به سه دلیل از روسیه ناراضی است. اول اینکه سازمان های دولتی امتیازات غیرموجه دریافت می کنند و در مناقصه ها تا ۳۰ درصد مبلغ برای سفارش را پایین تر از حد معمول اعلام می کنند.

نکته دوم که نارضایتی اروپایی ها را برانگیخته است نیاز به کسب مجوز دولتی در روسیه برای خریدهای خارجی شرکت های روسی است در حالی که برای محصولات ماشین سازی ساخت روسیه، گرفتن چنین مجوزی لازم نیست.

به نوشته روزنامه روسی، اتحادیه اروپا از سهمیه اعمال شده در روسیه برای خرید ۲۵۰ قلم کالا ازجمله خودرو و وسایل نقلیه و تجهیزات پزشکی و منسوجات ناراضی است.    

 در ادامه گزارش رسانه روسی آمده است که کشورهای غربی در گذشته هم از سیاست های روسیه به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده بودند.

نیکلای نپلیویف رئیس اتحادیه مستقل مدیران تجاری روسیه در گفت و گو با ایزوستیا اعلام کرد: باتوجه به اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا بطور همزمان علیه روسیه به سازمان جهانی تجارت شکایت کرده اند، این اقدام را می توان در راستای تشدید تنش ها بین مجموعه کشورهای غربی و روسیه ارزیابی کرد.  

کاترین تای نماینده تجاری آمریکا در سازمان جهانی تجارت هفته گذشته در بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرد مدعی شد که رویکرد روسیه برای جایگزینی کالاهای خارجی با کالاهای ساخت این کشور و ایجاد تسهیلات برای کالاهای روسی، نقض معیارهای سازمان جهانی تجارت است.

این مقام آمریکایی هشدار داد که کشورش در چارچوب سازمان جهانی تجارت، به اقدامات روسیه پاسخ خواهد داد.  

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این ادعای مقام آمریکایی گفت: ادعای کاترین تای نماینده آمریکا در سازمان جهانی تجارت مبنی بر نقض معیارهای این سازمان ازسوی روسیه بی اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با رد اتهام آمریکا در مورد طرح های جایگزینی واردات در روسیه که آن را مغایر با معیارهای سازمان جهانی تجارت خوانده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر آمریکا بارها روسیه را تحریم کرده و تهدیدهای مختلف علیه این کشور ازجمله حذف از سامانه سوئیفت مطرح کرده است.  

آمریکا بیش از ۱۰۰ بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه و شرکت ها و شهروندان این کشور نقض کرده است و اتحادیه اروپا نیز از سال ۲۰۱۴ به این طرف هر سال بسته های تحریمی خود در مورد روسیه را تمدید می کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما