اجتماعی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۰:۴۱
معاون آموزش و پرورش شهر تهران:
ساختمان یک سوم از مدارس شهر ناایمن است
ساختمان یک سوم از مدارس شهر ناایمن است
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران گفت: براساس گزارش آتش‌نشانی از ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی این کلانشهر ۸۲۷ مدرسه ناایمن است و به عبارتی یک سوم فضاهای آموزشی شهر تهران از نظر سازه‌ای سست و ناایمن هستند.
ایرنا

محسن بهارلو روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس، درباره کیفیت فضاهای آموزشی این شهر اظهار داشت: با توجه به زلزله‌ای که در چند سال اخیر در پایتخت رخ داد، ستاد مدیریت بحران ماموریت پیدا کرد که محلات ایمن را شناسایی کند، در این راستا سازمان آتش‌نشانی نیز ماموریت پیدا کرد تا مدارس ایمن را بررسی و شناسایی کند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این شهر از لحاظ کمیت و کیفیت فضاهای آموزشی دچار مشکل است که برای حل این موضوع باید اقداماتی انجام دهیم، ذینفعانی پیدا، مجمع خیران را فعال و ظرفیت‌های قانونی را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه ماده ١٣ بند چهار قانون شوراهای آموزش و پرورش، به ما اجازه داده است تا املاک را تبدیل به احسن کنیم، گفت: بند «د» تبصره ١٢ قانون بودجه ١۴٠٠ ظرفیتی را برای انتشار اوراق مالی اسلامی (صکوک) ایجاد کرده است که بر اساس آن دولت می‌تواند ٢٠ هزار میلیارد اوراق را منتشر و برای پروژه‌ها استفاده کند.

بهارلو با اشاره به کمبود فضای آموزشی گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در این شهر ۳.۶ و در بعضی از مناطق مرکزی کمتر از ۲ مترمربع است.

وی اضافه کرد: استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش‌آموز ۸.۳ مترمربع و میانگین کشوری ۵.۲ مترمربع است.

بهارلو ادامه داد: این در حالی است که میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان تهران ۴.۲ متر مربع و در شهر تهران، ۳.۶ متر مربع است.

وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق مرکزی همچون ۱۱، ۱۲، ۹ و ۱۰ سرانه فضای آموزشی کمتر از ۲ مترمربع است.

استان تهران محروم در حوزه فضای آموزشی

وی افزود: استان تهران از لحاظ فضای آموزشی جزو استان‌های محروم است و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان و البرز قرار دارد.

بهارلو با بیان اینکه کمبود سرانه فضای آموزشی باعث شده که دانش‌آموزان را در مدارس محدودتری ساماندهی کنیم، اظهار داشت: میانگین کشوری تراکم جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس ۲۴ و در تهران ۳۲ نفر است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: اگر میانگین ٢ هزار و ۵٠٠ مدرسه دولتی را با ١٢ کلاس درس در نظر بگیریم، ٣٠ هزار کلاس درس داریم که هر کدام هشت نفر مازاد دانش‌آموز دارند و این موضوع بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد، یعنی ٢۴٠ هزار نفر بار مازاد در کلاس‌ها وجود دارد.

وی اظهارداشت: برای ساماندهی این تعداد دانش‌آموز، اگر بخواهیم مدارس ۱۵ کلاسه احداث کنیم و برای اینکه به تراکم استاندارد جمعیت دانش‌آموزی ۲۴ نفر برسیم، نیازمند ۶۶۶ فضای جدید آموزشی هستیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما