فرهنگی
خراسان
۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ۱۰:۱۳:۰۲
قضاوت منصفانه آمار درباره «خنداننده‌شو 3»
قضاوت منصفانه آمار درباره «خنداننده‌شو 3»
رامبد جوان در «خندوانه»، راجع به تحلیل‌ها از گزارش روزنامه خراسان درباره افت تعداد آرای مردمی مسابقه استندآپ کمدی، گلایه کرد
خراسان

پنج شنبه هفته گذشته همزمان با پایان مرحله مقدماتی مسابقه «خنداننده‌شو 3» و اعلام نتایج آرای مردمی، در گزارشی در این صفحه، تعداد آرای برندگان فصل سه را در این مرحله، با تعداد رای‌های برندگان مرحله اول «خنداننده‌شو 2» مقایسه کردیم و طبق آمار، از افت شدید مشارکت مردم در انتخاب نفرات برتر مسابقه نوشتیم. این گزارش روزنامه خراسان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت، واکنش‌های فراوانی را برانگیخت و رامبد جوان نیز در برنامه سه‌شنبه‌شب «خندوانه» به این موضوع واکنش نشان داد. «خندوانه» و به ویژه بخش «خنداننده شو» یکی از برنامه‌های جذاب چند سال اخیر تلویزیون بوده و میزان توجه خراسان به این برنامه و تعداد مطالب و تیترهایی که درباره آن منتشر کرده، از این حیث است. بنابراین بدیهی است هرگونه نقدی نیز با هدف رفع اشکالات و جذاب‌تر کردن این برنامه صورت گرفته است.


انتقاد رامبد جوان از نظرات غیرمنصفانه
رامبد جوان پس از اجرای محمدحسین توسلی با اشاره به این که دوستانِ خبرنگار، روزنامه‌نگار و منتقد او مطلبی نوشته‌اند درباره این که شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به استعدادهای دوره‌های قبل ضعیف هستند، توضیح داد: «الان می‌‎توانم بگویم واقعا این تحلیل منصفانه نیست. در برابر این موضوع سکوت کردم چون همان طور که دیده‌اید، اصولا خیلی اهل جواب دادن نیستم، اما صادقانه مثل یک برادر می‌گویم منصفانه نیست. به این میزان از هوش و تلاشی که دارند روی صحنه خرج می‌کنند و موفقیتی که به دست می‌آورند، ارزش بگذارید.»


قضاوت بر اساس اعداد و ارقام
همان طور که اشاره کردیم، گزارش «افت شدید آرای مردمی در «خنداننده‌شو 3»» که پنج شنبه 23 دی در همین صفحه منتشر شد، توسط رسانه‌های مختلف بازنشر شد. در بخشی از این گزارش، بر اساس «آمار» کیفیت اجراها در «خنداننده‌شو 3» را به عنوان یکی از عوامل مشارکت کمتر مردم در رای دادن به استعدادها دانستیم. افراد و رسانه‌ها بر اساس آن چه در این گزارش آمده بود، از دیدگاه خودشان تحلیل‌هایی را درباره مسابقه و شرکت‌کنندگان ارائه دادند. تحلیل‌هایی که ممکن است گاهی همان طور که رامبد جوان اشاره کرده غیرمنصفانه نیز بوده باشد، اما آن چه در گزارش روزنامه خراسان به عنوان منبع این تحلیل‌ها آمده، بر اساس اعداد و ارقامی بوده که در «خندوانه» اعلام شده، نه تحلیل و دیدگاه شخصی، بنابراین نمی‌توان آن را غیرمنصفانه دانست.


نادیده گرفتن استعدادها؟
رامبد جوان در ادامه صحبت‌های خود درباره تحلیل‌های غیرمنصفانه گفته است که باید برای هوش و تلاش فراوان استعدادها و موفقیت آن‌ها ارزش قائل شد. منطقی است که او از مخاطبان «خندوانه» و مسابقه «خنداننده‌شو» بخواهد برای حمایت از شرکت‌کنندگان مسابقه، به استعدادها رای بدهند و در انتخاب نفرات برتر مشارکت کنند، اما بررسی این موضوع که تعداد آرای برگزیدگان «خنداننده‌شو» در فصل سوم به شدت افت کرده به معنی نادیده گرفتن شرکت‌کنندگان مستعد و ارزش قائل نشدن برای تلاش آن‌ها نیست. بی‌شک در همین فصل سوم «خنداننده‌شو»، شرکت‌کنندگانی مانند نیما سهرابی، محمدحسین توسلی، مصطفی احمدی (مازندران)، هانا ستوهی و مهدی داوودی بوده‌اند که با اجرای خوب خود موفق شدند نظر داوران و مخاطبان را جلب کنند.


زنگ خطری برای «خنداننده‌شو»
گذشته از همه تحلیل‌ها و نظرات مختلف، کاهش تعداد آرای مردمی در «خنداننده‌شو 3» زنگ خطری برای سازندگان «خندوانه» است تا در ادامه این مسابقه و احتمالا فصل‌های بعدی آن، نقطه ضعف‌ها و ایرادات را برطرف کنند. مقایسه ابعاد مختلف «خنداننده‌شو 3» با دو فصل قبلی، می‌تواند نتایج خوبی برای گروه سازنده «خندوانه» به همراه داشته باشد، به این ترتیب مخاطبان بیشتری به پیگیری مسابقه و رای دادن به شرکت‌کنندگان منتخب، ترغیب می‌شوند و به موفقیت بیشتر مسابقه نیز کمک مهمی خواهد شد.
 

نویسنده : مائده کاشیان

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما