اقتصادی
فارس
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۹:۵۰
وجود یک میلیون و پانصد هزار تقاضای مؤثر خودرو در کشور
وجود یک میلیون و پانصد هزار تقاضای مؤثر خودرو در کشور
معاون وزیر صمت در توضیح وضعیت صنعت خودرو با اشاره به اینکه سال 90 یک میلیون و 420 هزار خودروی سواری تولید شد، گفت: بیشترین تعداد خودرو در سال 93 وارد کشور شد و در سال 96 حدودا 70 هزار دستگاه وارد شده است اما برای هم اکنون پیش بینی ما این است که یک میلیون و 500 هزار تقاضای مؤثر برای خودرو داشته باشیم.
فارس

مهدی صادقی نیارکی با اشاره به اینکه در سال 1396 یک میلیون و 550 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد، گفت: در آن سال هزار دستگاه وارد شده بود و حداکثر تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه اعلام شد.

* تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال جاری

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تولید یک میلیون دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده است که برای سال آینده رشد حدود 50 درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم.

* برنامه‌ریزی برای رشد 50 درصدی تولید خودرو

وی افزود: اگر قیمت خودرو قیمت واقعی باشد، خیلی از تقاضاها ممکن است وجود نداشته باشد ولی تقاضا را یک میلیون و 500 هزار دستگاه در نظر بگیریم باید ببینیم که چه میزان می‌توانیم صادر و چه میزان تولید کنیم.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه سال آینده برنامه رشد 50 درصدی را در تولید خواهیم داشت، افزود: خودروسازان انواع و اقسام شرایط و لیزینگ را مطرح می‌کنند.

* قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد

معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار داشت: تقاضای موثر عددی است که باید به صورت کارشناسی شده و موثر مطرح شود، که باید به صورت کارشناسی شده و موثر مطرح شود، قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم و مانند تمام کالاهایی که قانون واردات و صادرات اریم براساس تعرفه باید کنترل صورت گیرد.

* وزارت صمت پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است

وی در مورد عرضه خودرو در بورس بیان داشت: سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل در مدت اخیر پیشنهادی در این باره نداشته است.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: موضوع عرضه خودرو در بورس که از سوی سازمان بورس و بورس کالا پیشنهاد شده است به خودروهای غیر مشمول که بخش خاصی از جامعه متقاضی آن می‌باشد، بر‌می‌گردد.

وی اظهار داشت: این خودروهای خاص که بخشی از نیاز جامعه را برآورده می‌کنند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند.

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باید کارشناسی شود گفت: باید مشخص شود که آیا در کشورهای توسعه یافته دنیا نیز عرضه در بورس برای خودرو انجام می‌شود یا خیر؟ و فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس باید به دقت بررسی شود.

وی  اظهار داشت: از سوی دیگر باید فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس برای مردم، مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز مشخص و معین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیچ مقطعی پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است و این طرحی بود که در ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند و در ادامه شرکت بورس کالا به این موضوع ورود کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما