سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۱۳:۱۵:۲۷
سفر مهم مادورو به تهران؛ سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا امضا شد
سفر مهم مادورو به تهران؛ سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا امضا شد
رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا، روز شنبه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله دو کشور را امضا کردند. رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و ونزوئلا یک روابط راهبردی است، گفت: این موضوع ادامه دار خواهد بود و امضای سند 20 ساله بین دو کشور نشان دهنده این عزم است.
آخرین خبر

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه (21 خرداد) از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در مجموعه سعدآباد تهران به صورت رسمی استقبال کرد.
سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله بین تهران و کاراکاس امضا شد
در مراسمی که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، اسناد همکاری‌های جامع راهبردی میان دو کشور با حضور رؤسای جمهور دو کشور و جمعی از وزرای دولت سیزدهم انجام شد.
در این مراسم اسناد همکاری در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی، گردشگری و همچنین سند 20 ساله در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور ونزوئلا: از تجربه تاریخی ایران استفاده خواهیم کرد / ایران روی همکاری‌های ونزوئلا حساب کند
مهمترین بخش اظهارات مادورو در نشست خبری مشترک با رئیسی به شرح زیر است:
* از سال 2017 تا 2020 در برابر فشارهای امپریالیزم مقاومت کردیم.
* جبهه‌های بزرگ و مختلفی مثل انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاه را بین ایران و ونزوئلا شاهد هستیم.
* 18 جولای آینده پرواز مستقیم کاراکس به تهران و برعکس افتتاح خواهد شد.
* ایران در این سال‌ها یک معجزه در حوزه تولیدات کشاورزی انجام داده است .
* آینده دوستی ایران و ونزوئلا بسیار مسرت بخش و غیر قابل خدشه خواهد بود.
* دنیای آینده، دنیای برابری و عدالت و ایستادگی برابر امپریالیزم است.
* ایران و ونزوئلا باید با هم آینده را بسازند.

رئیس جمهور: سیاست خارجی ایران همواره ارتباط با کشورهای مستقل بوده است
مهمترین بخش اظهارات رئیسی در نشست خبری مشترک با مادورو به شرح زیر است:
* سیاست خارجی ایران همواره ارتباط با کشورهای مستقل بوده است.
* ونزوئلا نشان داد که در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان و امپریالیسم ایستادگی و مقاومت مثال زدنی داشته است.
* تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران فراوان بوده ولی ملت ایران این تحریم‌ها را برای خود فرصتی برای پیشرفت کشور قرار داده است.
* روابط ایران و ونزوئلا یک روابط راهبردی است و این موضوع ادامه دار خواهد بود و امضای سند 20 ساله بین دو کشور نشان دهنده این عزم است.

مشروح اظهارات رئیسی و مادورو را در ادامه بخوانید:
نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا امروز شنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: در همه حوزه‌ها از جمله حوزه های دفاعی، نفت و پتروشیمی با ایران روابط نزدیکی وجود دارد و همچنین قرار است در 18 جولای پرواز مستقیم بین ایران و کاراکاس برقرار شود.
وی افزود: از طریق این پرواز مستقیم می توانیم مسیر گردشگری بین دو کشور باز شود زیرا ونزوئلا از طبیعت بی نظیری برخوردار است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خودرییس‌جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره ارتباط با کشورهای مستقل بوده است، اظهار کرد: ونزوئلا نشان داد که در مقابل امپریالیسم و تحریم‌ها مقاومت داشته است. تحریم‌ها برای ملت ایران در این چهار دهه فراوان بوده است اما ملت ایران تصمیم گرفته است که از این تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای خود استفاده کند.
وی با اشاره به اعتراف مسؤولان آمریکایی نسبت به شکست پروژه‌ تحریم‌ها علیه ایران، یادآور شد: این به معنای شکست آنان و به نیز به معنای پیروزی جمهوری اسلامی است. ونزوئلا هم سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است اما سیاست این کشور هم این بوده که برابر تحریم‌ها ایستادگی کند و آنچه ما امروز از این کشور گزارش داریم این است که ابرتورم را پشت سرگذاشته و رشد اقتصادی را شروع کرده است.
رییس جمهوری تأکید کرد: این گزارش به همه ثابت می‌کند که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.
رئیسی با بیان اینکه روابط ما با ونزوئلا راهبردی است، ادامه داد: این روابط در ابعاد مختلفی ادامه دارد و امضای سند همکاری ۲۰ ساله جلوه‌ای از گسترش این روابط میان دو کشور است. در این دولت همکاری‌هایی با ونزوئلا صورت می‌گیرد که در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و حوزه کشاورزی است که همه اینها نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.
وی افزود: از حوزه‌های دیگری که می‌تواند زمینه همکاری باشد علم و فناوری است تا تجربیات ما را در اختیار ونزوئلا بگذارد. همچنین پرواز تهران - کاراکاس زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور ایجاد می‌کند که هم در حوزه تجاری و اقتصادی روابط را نزدیکتر می‌کند و هم موجب نزدیکی بیشتر دو ملت می‌شود.

گفتنی است؛ رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرد و صبح امروز از سوی رئیس جمهور کشورمان به‌طور رسمی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت.
سفر «نیکلاس مادورو» به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» انجام ‌شده و بعد از سفر آبان ۹۵، دومین سفر او به تهران است.
دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور ونزوئلاست.
وزرای امور خارجه، کشاورزی، ارتباطات، علوم و تکنولوژی، حمل و نقل و گردشگری ونزوئلا، مادورو را در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما