ورزشی
خبر ورزشی
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۳:۱۸:۵۱
فرهاد مجیدی؛ بی‌خیال فوتبال مالکانه
فرهاد مجیدی؛ بی‌خیال فوتبال مالکانه
استقلال با جمعی از بازیکنان که سلطان آسمان بودند توانست جام قهرمانی را بدون شکست بربالای سر ببرد.
خبر ورزشی

قهرمانی تیم‌ها در تورنمنت‌های مختلف علاوه بر جام و افتخارات برای آن تیم می‌تواند دستاوردهای دیگری هم برای بقیه تیم‌ها داشته باشد! مثلا قهرمانی‌های بارسلونا و گواردیولا آغازکننده سبک نوین تیکی‌تاکا و فراگیرشدن آن در کل دنیای فوتبال بود یا قهرمانی تیم ملی یونان در یورو، فوتبال اتوبوسی را به سبکی فراگیر تبدیل کرد. در لیگ برتر خودمان هم بعد از موفقیت کارلوس کی‌روش در تیم ملی، سبکی از فوتبال دفاعی رواج پیدا کرد. حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس و قهرمانی‌های پی‌درپی این تیم اما باز سبک غالب در فوتبال ما را در میان بیشتر تیم‌ها به فوتبال مالکانه برگرداند. حالا هم گویا قرار است یک رنسانس اتفاق بیفتد و این رنسانس را استقلال با بالابردن جام رقم زده است. استقلال در فصول گذشته پابه‌پای پرسپولیس و سپاهان از تیم‌هایی بود که فوتبال مالکانه را در دستور کار خود قرار داده بود. نرسیدن به جام اما در نهایت فرهاد مجیدی را به فکر یک تغییر و تحول اساسی در این تیم انداخت. تغییری که شاید سبک بازی این تیم را نسبت به گذشته تماشاگرناپسندتر کرده باشد اما در رسیدن به جام قهرمانی موثر بود. فرهاد مجیدی از آن دسته مربیانی بود که مانند محرم نویدکیا در مصاحبه‌های قبلی‌اش اعتقاد داشت برد ۵ بر ۴ را بیشتر از برد یک بر صفر دوست دارد. در نهایت اما او با ثبت رکورد بیشترین نتیجه یک بر صفر به جام قهرمانی رسید.
سقوط مالکیت
استقلال این فصل با مالکیت توپ نزدیک به ۵۱ درصد، هفتمین تیم لیگ است. آماری که به شدت نسبت به حداقل یکی، دو فصل گذشته افت کرده و جایگاه استقلال را در این زمینه بسیار تنزل داده است. استقلال در حدود نیمی از بازی‌های این فصل، مالکیت بیشتری در اختیار داشته است که بیشتر در مقابل تیم‌های نیمه دوم جدول بوده است. در بیشتر این بازی‌ها البته این اختلاف مالکیت زیر ۵ درصد بوده است. در کنار این فاکتور در بحث پاس و دقت پاس هم استقلال با رتبه هفتم و هشتم برترین‌های لیگ به حساب نمی‌آید و این دو آمار هم مهر تاییدی بر تغییر سبک بازی استقلال نسبت به فصول گذشته است.

ارتش هوایی
برتری در کدام فاکتور توانست استقلال را به جام قهرمانی برساند؟ حدس زدن جواب این سوال کار سختی نیست. فاکتوری که استقلالی‌ها رتبه اول را در میان تیم‌های لیگ به خود اختصاص دادند، نبردهوایی موفق است. حضور رودی ژستد، کوین یامگا و آرمان رمضانی در ترکیب استقلال، کمک زیادی به فرهاد برای موفقیت تیم او در نبردهای هوایی بود. برتری در دو فاکتور دیگر نشان می‌دهد که شاگردان فرهاد مجیدی علاوه بر بازی هوایی در بازی فیزیکی هم تیم برتر لیگ بودند. آن‌ها در ارتکاب به خطا رتبه اول و در تعداد تکل موفق رتبه دوم لیگ را در اختیار داشتند. همچنین با استفاده از این تاکتیک‌ها با میانگین ۱۲.۲ شوت در هر بازی دومین تیم لیگ از لحاظ تعداد شوت به سمت دروازه حریفان بودند.
قهرمانی استقلال با این آمار و این سبک بازی احتمالا تغییری در سبک بعضی از تیم‌ها ایجاد خواهد کرد. پرسپولیس و سپاهان به عنوان سلاطین فوتبال مالکانه، سال پرفراز و نشیبی را گذراندند و فرهاد مجیدی با سبک بازی‌اش حاشیه امنیت و بدون باخت بودن را تا آخرین هفته حفظ کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما