بین الملل
مهر
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۱:۱۵:۰۶
ایتالیا خواستار ارتباط با دولت طالبان در افغانستان شد
ایتالیا خواستار ارتباط با دولت طالبان در افغانستان شد
«ماریو دراگی»، نخست وزیر ایتالیا ارتباط با دولت طالبان در افغانستان را ضروری عنوان کرد.
مهر


نخست وزیر ایتالیا که ریاست نشست فوق العاده گروه ۲۰ درباره افغانستان را برعهده داشت، در سخنانی تاکید کرد که کشورهای گروه ۲۰ باید با دولت طالبان افغانستان ارتباط برقرار کنند، هرچند این ارتباط به معنای به رسمیت شناخته شدن طالبان نیست.

به گفته دراگی، دیدار مجازی اخیر گروه ۲۰ با وجود غیبت رهبران کلیدی مانند شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه موفقیت آمیز بوده است.

نخست وزیر ایتالیا پس از پایان نشست به خبرنگاران گفت: این اولین پاسخ چندجانبه به بحران افغانستان بود، چندجانبه گرایی با دشواری باز می‌گردد، اما در حال بازگشت است. در مورد لزوم مقابله با بحران فزاینده انسانی در افغانستان و حفظ موقعیت زنان در این کشور، اتفاق نظر مشترکی بین شرکت کنندگان وجود داشت.

ماریو دراگی این را نیز افزود که دیدن اینکه چگونه می‌توانید بدون مشارکت طالبان به مردم افغانستان کمک کنید بسیار دشوار است.

از سوی دیگر، «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که این اتحادیه بودجه‌ای یک میلیارد یورویی جهت برنامه کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی عظیم اجتماعی-اقتصادی و انسانی در این کشور، اختصاص داده است.

وی در بیانیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد که این پول، مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورویی که اتحادیه اروپا قبلاً برای نیازهای فوری بشردوستانه اعلام کرده بود، اضافه می‌کند و مابقی به کشورهای همسایه افغانستان می‌رسد که افغان‌هایی را که از سلطه طالبان فرار کرده‌اند، پذیرفته‌اند.

وی در بیانیه خود تاکید کرد که بودجه اتحادیه اروپا «حمایت مستقیم» از افغان‌ها است و به سازمان‌های بین‌المللی که در افغانستان کار می‌کنند هدایت خواهد شد و نه به دولت موقت طالبان که بروکسل آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ بر عهده ایتالیا است و نشست اخیر گروه ۲۰ پیش از جلسه اجلاس سران این گروه در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر در رم (۸ و ۹ آبان)، برگزار شد.

بحران افغانستان، نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در خصوص خطر ورود گسترده مهاجران افزایش داده است و برخی از کشورهای عضو پیشتر با طرح اسکان پناهندگان مخالفت کرده بودند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما