اجتماعی
خراسان
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۰۸:۰۵:۲۴
دارویار؛ ذبح طرح خوب با اجرای فاجعه بار
دارویار؛ ذبح طرح خوب با اجرای فاجعه بار
اولین روز های اجرای طرح دارویار برای اصلاح یارانه دارو داد مردم را از اجرای ناقص طرح درآورد.
خراسان

اصلاح یارانه دارو براساس طرحی به نام «دارویار» که باید با وجود اصلاح ارزی واردات و تولید داروها در کشور، از مردم در برابر گرانی داروها حفاظت کند اما انگار در روزهای ابتدایی طرح نگرانی هایی که مردم و مسئولان از آن سخن گفته بودند در برخی موارد به وقوع پیوسته است، در گذشته این اشکالات اجرایی بیان و برای آن راهکارهای مناسب پیش بینی می شد، اما حالا در عمل داد مردم از گرانی دارو که به دلیل اجرای ناقص این طرح به وجود آمده، بالا رفته ولی متولیان استانی پاسخ درخوری نمی دهند! این همان زنگ خطری است که پیش از این هم برای طرح های خوب دولت پیش آمده و پای اجرا در آن می لنگیده است، دارو همانند گوشت یا مرغ نیست که مردم بتوانند تا حل مشکلات فنی و رفع ناهماهنگی های سیستمی صبر کنند و خرید نکنند و نیاز به ورود سریع و چاره اندیشی به موقع مسئولان احساس می شود، هرچند اولین قدم برای اصلاح اشکالات قبول آن است اما با پیگیری های خراسان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمه سلامت از هرگونه پاسخ در این موضع طفره رفته و به نوعی اشکالات را نمی پذیرند.

باری که به دوش مردم افتاد
به گزارش «خراسان رضوی»، طبق وعده وزارت بهداشت، با اجرای طرح دارویار ، قیمت داروهایی که با نسخه پزشک برای بیمار تجویز می‌شود، نباید هیچ افزایش قیمتی داشته باشد تنها خرید دارو به صورت آزاد و بدون نسخه (البته به غیر از داروهای OTC)، شامل افزایش قیمت خواهد بود. برای راستی آزمایی از این وعده مهم که اصلی ترین دغدغه مردم و مسئولان در اجرای این طرح بوده، به داروخانه های بزرگ شهر مشهد می رویم. در اولین داروخانه فردی که برای بیمار خود با نسخه پزشک اطلاعات مربوط به نسخه را در اختیار متصدی داروخانه قرار می دهد پس از چند دقیقه به او پاسخ داده می شود که دارو خارجی است و سیستم برای ثبت دارو اجازه نمی دهد و اگر می خواهد باید آن را به صورت آزاد خریداری کند. بیمار تاکید می کند این دارویی است که چند بار دیگر تجویز شده و مشکلی برای ثبت و دریافت با بیمه نبوده اما کارشناس داروخانه مجدد صحبت های قبلش را تکرار می کند و پیشنهاد می دهد از هرکدام از قرص ها یک ورق را به صورت آزاد تهیه کند تا مشکلی برای بیمار پیش نیاید  و بعدا نسخه را دوباره به داروخانه بیاورند شاید سیستم اصلاح شود. یکی دیگر از بیماران   ادعا می کند برای همسرش آمپول خون سازی را برای بیماری خاص دریافت می کرده که پیش از این قیمت آن 45 هزار تومان بوده اما حالا یکی از داروخانه های بزرگ و مرکزی مشهد به او گفته علاوه بر این، باید 300 هزار تومان ما به التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند. این فرد می گوید: قبلا مصرف ما از این دارو هم زیادتر بود و هرماه باید 12 عدد از این دارو را دریافت می کردیم که چون بیمه و بیمه تکمیلی داشتیم قیمت هر عدد 45 هزار تومان بود که اصلا هیچ وجهی برای آن پرداخت نمی کردیم اما حالا برای هرکدام از این ها باید 300 هزار تومان بدهیم و می گویند دیگر بیمه تکمیلی این مبلغ را قبول نکرده و بقیه هزینه را باید خودم پرداخت کنم. در یکی از داروخانه های بزرگ دیگر نیز با مشکل دیگری در این زمینه روبه رو بودیم، چندین نسخه و همراهان بیماران که ساعت ها منتظر بودند اما سیستم بیمه هیچ دارویی را قبول نمی کرد و داروخانه هم اعلام می کرد که اگر نیاز فوری به دارو دارند باید آزاد حساب کنند! این ها بخشی از مشکلات روزهای ابتدایی اجرای طرح دارویار بود.

مصاحبه را منتشر نکنید!
حالا پس از این کش و قوس ها به سراغ مسئولان بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا این مشکلات ابتدای اجرای طرح را پیگیری کنیم. کفشدار طوسی روابط عمومی بیمه سلامت استان پس از شنیدن اشکالات اجرایی و حتی تایید برخی از آن ها، زمانی که با سوالات ما درباره این اشکالات اجرایی مواجه شد اعلام کرد که «از قول من هیچ مصاحبه ای را ننویسید.» پس از این اقدام قابل تامل روابط عمومی بیمه سلامت استان که پیشتر به عنوان پاسخگوی سوالات بیمه ای این طرح نیز معرفی شده بود، سوالات را طبق خواسته وی به صورت مکتوب ارسال کردیم اما وی این دفعه پاسخ گویی را به وزارت بهداشت پاس داد و در پیامی کوتاه نوشت: حسب پیگیری انجام شده لطفا سوالات مد نظر در این باره را از روابط عمومی وزارت بهداشت پیگیری کنید.

وضعیت گل و بلبل از نگاه معاون علوم پزشکی مشهد!
در ادامه از وحدتی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز موضوع را پیگیری کردیم اما وی با بیان این که روز جمعه به همراه مدیرعامل بیمه سلامت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی به داروخانه های بزرگ شهر رفته و بازدید داشته و هیچ مشکلی در این زمینه مشاهده نکرده است، گفت: من نمی توانم به سوالات کلی پاسخ دهم، این طور نمی شود که شما چند مورد کلی را بگویید و من هم پاسخ بدهم، اسم و فامیل افراد، شماره نسخه ها، نام داروخانه و نام داروها را دقیقا به من بگویید تا بتوانم پیگیری کنم، همین طور روی هوا نمی شود، شاید اصلا این ها دارو نخریدند، مکمل غذایی بوده، مکمل ها که اصلا جزو بیمه نبوده اند، مشکل قطعی سامانه هم که از قبل بوده و جدید نیست، ممکن است موقتی قطع باشد، شما اگر پاسخ می خواهید دقیقا اطلاعات را ارسال کنید یا بگویید بیایند و در دانشگاه علوم پزشکی شکایت بنویسند تا بتوانیم آن داروخانه متخلف را پیگیری کنیم. وی افزود: اگر برای یک نفر انجام شده باشد حتما برای چندین نفر شده، خود ما هم تماس هایی داشتیم و مشکلاتی را بیان کرده اند اما اگر سند و مدرک نباشد پاسخ ندارد، از کجا معلوم درست باشد؟

طرحی خوب که نیاز به جراحی اجرا دارد
به هرحال اگرچه این طرح خوب، می تواند دست دلالان و قاچاقچیان دارو از کشور را قطع و به رونق تولید دارو در داخل کشور کمک کند، اما عدم تخصیص به موقع منابع و پیش بینی نکردن دقیق مشکلات و البته اجرای پر مشکل آن ، برای مردم مشکل ساز شده و ممکن است اثرات مثبت آن را تحت الشعاع قرار دهد و باید فوری به آن رسیدگی کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما