بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۱۳:۳۲:۳۱
جدال نمایندگان و رئیس دولت انگلیس در پارلمان بر سر رسوایی اخیر
جدال نمایندگان و رئیس دولت انگلیس در پارلمان بر سر رسوایی اخیر
با افشاگری‌ها و رو شدن اسناد تازه در مورد نقض مقررات کرونایی در دولت انگلیس، نمایندگان از همه احزاب می‌گویند نخست وزیر نمایندگان را نیز فریب داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان

جدال نمایندگان و رئیس دولت انگلیس در پارلمان بر سر نقض مقررات کرونایی با برگزاری چندین جشن در دولت آنهم در اوج محدودیت‌های کرونایی شکل تازه‌ای گرفته است. نمایندگان منتقد از همه احزاب می‌گویند نخست وزیر هم قانون را نقض کرده و هم درباره آن به مردم دروغ گفته و نمایندگان را نیز فریب داده است.

با افشاگری‌ها و رو شدن اسناد تازه درمورد نقض مقررات کرونایی در دولت انگلیس فشار‌ها بر نخست وزیر این کشور بیشتر و انتقاد‌ها نیز تند‌تر شده است.

کایر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس با انتقاد شدید از نخست وزیر این کشور و درخواست استعفای او گفت: نخست وزیر در ابتدا گفت جشنی برگزار نشده بعد که ویدئویی درباره برگزاری آن افشا شد، ابراز ناراحتی کرد، اما پس از اینکه عکس‌های منتشر شده نشان داد خودش در آن جشن حضور داشته گفت فکر کردم جلسه کاری است و این هفته با طرح بهانه جدید ادعا کرده کسی به او نگفته که حضورش خلاف قانون و مقررات است.

وندی چمبرلین، نماینده حزب لیبرال دموکرات گفته است: مردم حوزه انتخابیه من گفتند این بهانه‌ها را از نخست وزیر نمی‌پذیرند بنا بر این استعفای نخست وزیر مایه خرسندی است.

ایان بلکفورد، رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در پارلمان انگلیس هم گفت: این همان نخست وزیری است که گستاخانه فکر می‌کند فراتر از قانون است، حقیقت را پنهان می‌کند و مردم را به سخره گرفته است. با بقای او در رهبری حزب محافظه کار این حزب اعتبار خود را بیشتر از دست می‌دهد آیا اعضای این حزب نمی‌خواهند راه خروج را به او نشان دهند؟

درخواست‌ها برای استعفای نخست وزیر انگلیس به درون حزب حاکم، محافظه کار به ریاست جانسون هم کشیده شده، دیوید دیویس، عضو ارشد حزب محافظه کار که بخش عمده مذاکرات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را پیش برده به جمع مخالفان سرسخت جانسون پیوسته است.

او در پارلمان گفت: همانگونه که به چمبرمن نخست وزیر اسبق گفته شد باقی ماندن شما در قدرت دیگر زیادی است به خاطر خدا بگذار و برو، باید جانسون هم برود.

پاسخ نخست وزیر انگلیس به منتقدان، اما تعریف اقدامات دولت و درباره استعفا دو جمله پر تکرار بود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ضمن بر شمردن اقدامات دولت از جمله درباره واکسیناسیون گفت: نه، استعفا نمی‌دهم آقای رئیس مجلس، اما یادآوری می‌کنم قرار است درباره جشن‌ها در دولت بررسی انجام شود و باید منتظر نتیجه بررسی باشیم.

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در انگلیس معتقدند نخست وزیر این کشور برای انحراف افکار عمومی و بقای در قدرت دست به سلسه اقداماتی زده است از جمله لغو بیشتر محدودیت‌های کرونایی آنهم در شرایطی که روزانه بیش از صد هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند و بیش از سیصد نفر آنان جان می‌بازند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما