اجتماعی
خراسان
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۰۸:۳۵:۵۱
نوزادفروشي و کودک ربايي
نوزادفروشي و کودک ربايي
خراسان

 با دستگيري سه عضو ديگر شبکه سازمان يافته کودک ربايي و خريد و فروش نوزادان در مشهد، ترفندهاي اعضاي اين شبکه زيرزميني براي بستري کردن زائوها در بيمارستان و دريافت قانوني شناسنامه براي نوزادان فروخته شده لو رفت. به گزارش اختصاصي خراسان، ماجراي اين شبکه پيچيده که اعضاي آن به صورت سازمان يافته در نقاط مختلف کشور و در زمينه خريد و فروش نوزادان و کودک ربايي فعاليت داشتند از آن جا در مشهد لو رفت که نهم شهريور مرد معتاد 43 ساله اي به نام «مهدي-خ» دختر بچه سه ساله اي را از درون حياط منزل شان واقع در خيابان نجف ربود و پياده پا به فرار گذاشت. مادر کودک که از پنجره آشپزخانه شاهد اين صحنه تکان دهنده بود،با جيغ و فرياد از اهالي و رهگذران کمک خواست تا اين که مرد کودک ربا به چنگ اهالي افتاد و دستگير شد.


 با گزارش اين حادثه تلخ به دادسراي عمومي و انقلاب مشهد، بي درنگ قاضي محمدحسين درودي (دادستان مرکز خراسان رضوي) که براساس تجربيات قضايي احتمال مي داد در پشت پرده کودک ربايي، تبهکاران حرفه‌اي و سابقه دار وجود داشته باشند، دستور داد پرونده مذکور در شعبه ويژه جنايي و توسط قاضي دکتر حسن زرقاني مورد رسيدگي تخصصي قرار گيرد. 

اين گونه بود که قاضي شعبه 211 دادسراي عمومي و انقلاب مشهد وارد عمل شد و با بهره گيري از راهنمايي هاي دادستان مشهد، دستورات محرمانه اي را براي ريشه يابي ماجراي کودک ربايي صادر کرد.
 مرد معتاد در بازجويي هاي تخصصي که زيرنظر قاضي زرقاني صورت گرفت به ربودن کودک با سفارش «نازيا» (سرکرده شبکه) اعتراف کرد. بدين ترتيب پرونده کودک ربايي به اداره مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي ارسال شد و «نازيا» به همراه يک متهم ديگر پرونده در يک قرار صوري به دام افتاد. وي در حالي که مدعي بود تعداد زيادي نوزاد و کودک را در استان هاي مختلف کشور خريد و فروش کرده است، برخي ديگر از اعضاي اين شبکه زيرزميني را لو داد که ردپاي بعضي از کارکنان مراکز درماني و وکلا را نيز به ميان کشيد. او گفت که کودکان و نوزادان را بين 10 تا 15 ميليون خريد و فروش مي کرد اما مادران واقعي نوزادان در جريان قرار داشتند. 
گزارش اختصاصي خراسان حاکي است، در پي اعترافات سه متهم دستگير شده در مشهد، گروه ويژه اي از کارآگاهان زبده دايره مبارزه با آدم ربايي با هدايت مستقيم سرهنگ مهدي سلطانيان (رئيس اداره جنايي آگاهي) عمليات رديابي ديگر اعضاي اين شبکه گسترده را آغاز کردند. آنان پس از ساعت ها کنکاش هاي اطلاعاتي به سرنخ هايي از يک زن ديگر رسيدند که در خريد و فروش نوزادان نقش اساسي داشت اما هنگامي که مخفيگاه «معصومه-ت» در شهرک مهرگان شناسايي شد، هيچ کس در منزل را باز نمي کرد به طوري که گويي کسي در اين خانه زندگي نمي کند! در همين حال سرکرده اين شبکه مدعي شد: او فردي سابقه دار است و به هيچ وجه در حياط را به روي ديگران نمي گشايد! به همين دليل کارآگاهان با کسب مجوز قضايي وارد مخفيگاه شدند واين زن 45 ساله را دستگير  کردند. 


بررسي هاي تخصصي نشان داد او به همين اتهام در شيراز تحت تعقيب کيفري قرار دارد و از تبهکاران حرفه اي است. اين زن جوان در بازجويي ها به خريد و فروش 15 نوزاد اعتراف کرد و رازهاي مگوي اين شبکه زيرزميني را فاش کرد. او در بخشي از اظهاراتش از يک «ماما» به نام «سولماز» نام برد که با اين شبکه همکاري دارد و برخي از نوزادان زائوها را در منازل و مخفيگاه ها به دنيا مي آورد!
بنابر گزارش خراسان، همين اعترافات کافي بود تا گروه ويژه کارآگاهان به سرپرستي سروان محمدرضا رجبي(افسر پرونده) ، تلاش گسترده‌اي را براي دستگيري وي آغاز کنند اما در اين ميان و بنا به دستور قاضي دکتر زرقاني، شگرد کارآگاهان براي دستگيري وي تغيير کرد و آن ها در يک قرار صوري، اين متهم را نيز به دام انداختند. با اين حال هر چه کارآگاهان در اعماق تاريک اين شبکه فرو مي رفتند زواياي پنهان بيشتري از فعاليت ها وتبهکاري هاي آنان آشکار مي شد به همين دليل کارآگاهان دامنه تحقيقات خود را گسترش دادند و به واسطه هايي رسيدند که در زمينه خريد و فروش نوزاد براي سرکرده اين شبکه فعاليت مي کردند. در ادامه اين عمليات هاي تخصصي، کارآگاهان زن 42 ساله اي به نام «سارا» را نيز در بولوار کشاورز مشهد دستگير کردند که مدعي بود فقط کودکان دوقلو و يک نوزاد را خريد و فروش کرده است اما به عنوان همراه «زائو» در مراکز درماني حضور مي يافت.
گزارش خراسان حاکي است، با دستگيري شش عضو اين شبکه که از نوزادفروشي تا کودک ربايي نقش داشتند، تحقيقات کارآگاهان با نظارت مستقيم سرهنگ کارآگاه «جواد شفيع زاده» (رئيس پليس آگاهي خراسان رضوي) وارد مرحله جديدي شد و همه ابعاد اين پرونده مورد کنکاش هاي دقيق پليسي قرار گرفت.


بررسي هاي ويژه کارآگاهان با توجه به اعترافات و اظهارات متهمان نشان داد که آن ها با ترفندهاي خاصي دست به اقدامات مجرمانه مي زنند تا فعاليت هاي آنان قانوني جلوه کند! تحقيقات ريزبينانه که زيرنظر قاضي دکتر زرقاني صورت مي گرفت، بيانگر آن بود که اعضاي شبکه برخي از زنان معتاد باردار را در پاتوق هاي خلافکاران شناسايي مي کنند و با پيشنهاد مبالغ نقد چند ميليون توماني جنين آن ها را مي خرند. وقتي هنگام وضع حمل رسيد «زائو» را در حالي با مدارک و شناسنامه خريدار نوزاد در بيمارستان ها بستري مي کنند که   دو تن از اعضاي شبکه نيز به عنوان «همراه زائو» در کنار وي مي مانند تا ماجراي فروش نوزاد لو نرود! و اين گونه بعد از تولد، نوزاد با مدارک قانوني بيمارستان تحويل خريدار مي شود. بررسي هاي تخصصي همچنين درباره ترفندهاي ديگر اعضاي شبکه نشان داد: آن ها دختران و زناني را که به طور ناخواسته  يا با روابط غيرشرعي باردار شده اند نيز طعمه نيات پليد خود مي کنند و با استفاده از مامايي که عضو اين شبکه است، نوزاد او را در منزل و مخفيگاه شبکه به دنيا مي آورند و سپس با اين ادعا که نوزاد را پيدا کرده‌اند با استفاده از نقص هاي قانوني و ترفندهاي خاص براي آن ها شناسنامه مي گيرند و به مبالغ بالايي به فروش مي رسانند.
بنابر گزارش اختصاصي خراسان، اعضاي اين شبکه گسترده که مدعي هستند در شهرهاي يزد، ميبد، اردکان، اصفهان، تهران، کرج، اهواز و ... رابطاني براي خريد و فروش کودکان دارند در ادامه به شگردهاي ديگري در اين زمينه اشاره کردند که مشخص شد: آنان زائوهايي را در مراکز درماني و بيمارستان هايي مانند بنت الهدي، ام البنين، هاشمي نژاد، جوادالائمه(ع) و ثامن الائمه(ع) بستري کرده اند و با توسل به شيوه ها و ترفندهايي دست به سوءاستفاده از خلأهاي قانوني زده اند. از سويي بررسي هاي بيشتر کارآگاهان نشان داد: متهمان دستگير شده حتي براي برخي از زائوها، صيغه نامه هاي جعلي نيز درست مي کردند تا پس از بستري در بيمارستان، شناسنامه به نام افراد خريدار صادر شود که صيغه نامه جعلي به نام آن ها بود!
به گزارش خراسان، در حالي که «نازيا» (سرکرده شبکه) ادعا مي کرد نوزادان را به مبالغي تا 15 ميليون تومان فروخته است اما اعترافات ديگر اعضاي اين شبکه بيانگر آن است که آن ها کودکان را تا بيش از 70 ميليون تومان و به صورت وجوه نقدي خريد و فروش کرده اند. همچنين بررسي سوابق برخي متهمان نشان داد که آن ها در سال 97   در مشهد به همين اتهام دستگير شده‌اند و حبس هاي طولاني مدت تعليقي دارند، اين در حالي است که يکي از کارکنان ثبت احوال که در پرونده سال 97 با اعضاي اين شبکه همکاري داشت از شغل خود اخراج شده است.
بنابراين گزارش، تحقيقات گسترده در اين پرونده حساس، در حالي با صدور دستورات ويژه قاضي دکتر حسن زرقاني همچنان ادامه دارد که ردپايي از يک پزشک و يک وکيل نيز در اين ماجرا ديده مي شود و تلاش کارآگاهان براي ريشه يابي تبهکاري هاي اعضاي اين شبکه در مناطق ديگر کشور آغاز شده است. از سوي ديگر با انتقال متهمان به زندان، رصدهاي اطلاعاتي براي دستگيري ديگر افراد مرتبط با اين شبکه ادامه دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما