سیاسی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ۱۱:۲۹:۳۹
اظهارات ديپلمات ايراني در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل درباره ترور حاج قاسم
اظهارات ديپلمات ايراني در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل درباره ترور حاج قاسم
معاون نماينده ايران در سازمان ملل گفت: ملت ايران مصمم به پيگيري اجراي عدالت در مورد ترور بزدلانه قهرمان بزرگ ضد تروريسم ژنرال قاسم سليماني و همرزمانش توسط آمريکا است.
ایسنا

در جريان نشست شوراي حقوق بشر که در ژنو در حال برگزاري است، علي آبادي معاون دفتر نمايندگي ايران نزد سازمان ملل متحد در ژنو، ضمن تاکيد بر اين موضوع که جنايات بين المللي نبايد بدون مجازات باقي بمانند، تصريح کرد: ملت ايران مصمم است که عاملان جنايت بزدلانه ترور ژنرال قاسم سليماني  قهرمان بزرگ ضد تروريسم و همراهانش را که توسط آمريکا صورت گرفت به دست عدالت بسپارد.

وي که ذيل موضوع "تقويت حقيقت، عدالت، جبران و تضمين عدم تکرار جنايات"، در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن مي گفت همچنين ضمن اشاره به جناياتي که در حق ملت ايران در جريان جنگ تحميلي با همراهي و کمک اتباع و شرکتهاي برخي کشورهاي اروپايي و آمريکا در تجهيز ارتش صدام به تسليحات شيميايي صورت گرفته است، از اين کشورها خواست که به تعهدات بين المللي خود در پيگيري مرتکبان و جبران در حق قربانيان، عمل کنند .

معاون نماينده ايران در سازمان ملل در اين نشست با اشاره به دو دهه اشغالگري آمريکا و متحدانش در افغانستان خواستار بررسي جناياتي که طي اين بيست سال در نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بين الملل بشردوستانه توسط اشغالگران صورت گرفته است شد.

علي آبادي تاکيد کرد  که آمريکا و نظاميان اين کشور و متحدانش در قبال اين جنايات صورت گرفته مسئوليت دارند و اينکه آمريکا بعد از دو دهه اشغالگري و مداخلات نظامي افغانستان را ترک کرده است نبايد روند بررسي و تعقيب جنايات صورت گرفته را تضعيف نمايد.

لازم به ذکر است که در اين نشست که در جريان چهل و هشتمين اجلاس شوراي حقوق بشر در ژنو برگزار شد، گزارشگر ويژه حقوق بشر در مورد"تقويت حقيقت، عدالت، جبران و تضمين عدم تکرار جنايات"،  گزارشي تحت عنوان « مسئوليت پذيري: تعقيب و مجازات نقض هاي فاحش حقوق بشر و نقض هاي شديد حقوق بين الملل بشردوستانه در چهارچوب فرايندهاي عدالت انتقالي» ارايه کرد و کشورها نظراتشان را در اين زمينه و بويژه ضرورت بدون مجازات نماندن جنايات صورت گرفته در گذشته در پرتو تغيير و تحولات  ارايه دادند، هدف اصلي بي مجازات نماندن جنايات صورت گرفته در گذشته و جلوگيري از تکرار آنها در آينده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما