اقتصادی
خبرآنلاین
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۱۷:۵۹:۳۱
ماجرای قاچاق میوه‌های اسرائیلی به ایران چیست؟
ماجرای قاچاق میوه‌های اسرائیلی به ایران چیست؟
عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان قاچاق میوه‌های اسرائیلی از طریق امارات به ایران را تکذیب کرد.
خبرآنلاین

ظرف دو روز گذشته در اقدامی مشکوک، نوعی پرتقال اسراییلی در برخی میوه فروشی‌های شهر تهران توزیع شده که بر روی آن علامت تجاری(jaffa sweetie israel-po) نصب شده است. اصغر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: عرضه میوه های قاچاق اسرائیلی به ایران را تکذیب می کنم.

به گفته او، در سطح میدان عرضه هر گونه میوه قاچاق ممنوع است و در صورت رویت بازرسان اتحادیه و تعزیرات داخل میدان برخورد می‌کنند. هر چند ممکن است در خرده فروشی ها عرضه قاچاق صورت گیرد.

در این رابطه مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: در سنوات گذشته حدود ۱۵ سال پیش در مقطعی که پرتقال دچار سرمازدگی‌شده بود و اجبار به واردات پرتقال پیش آمد، این‌محصول از اطراف مدیترانه وارد شد که پس از ورود برچسب اسرائیلی روی میوه ها بود.

به گفته او، گرچه در آن‌ مقطع واردکنندگان پرتقال را از کشورهای ثالث مصر و ترکیه وارد کرده بودند، اما با واردکنندگان برخورد شد و دیگر از آن زمان شاهد ورود میوه های اسرائیلی نبودیم.

شادلو گفت: با توجه به آنکه در هیچ مسئله ای اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم، لذا وارداتی نداریم.

گرچه طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر قاچاق میوه های اسرائیلی از طریق امارات به ایران در فضای مجازی منتشر شد، اما مسئولان اتحادیه بارفروشان و تعدادی از نمایندگان مجلس این موضوع را کاملا تکذیب کردند.

دو اظهارنظر متفاوت

با این حال ورود این میوه به بازار تهران مورد پذیرش برخی مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این پرتقالها که علامت نصب شده تجاری بر روی آنها نشان می دهد تولید رژیم اشغالگر قدس است از طریق برخی میوه فروشیهای سطح شهر تهران عرضه شده است.

پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد این نوع پرتقال از روز چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه و از طریق یکی از وارد کنندگان معروف میوه به کشور وارد و در بخشهایی از تهران توزیع شده است که به خاطر هوشیاری مردم و برخی فروشندگان به سرعت جمع آوری شده است.

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره به مهر توضیح داد: مقداری از این نوع پرتقال تحت پوشش کارتنهای ساخت کشور چین به یکی از بازارهای میوه ما منتقل شده بود که با هوشیاری ناظران سازمان میادین حتی یک عدد از این نوع پرتقال در میادین شهرداری عرضه نشد.

بالاخره چین یا امارات؟

صفایی با ابراز تاسف و تعجب از ورود چنین محصولاتی به کشور گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد این نوع پرتقال با برچسب (jaffa sweetie israel-po ) و در پوشش صوری جعبه هایی که نشان می دهد ساخت کشور چین هستند از گمرک عبور کرده است.

وی افزود: سازمان میادین به محض اطلاع از این موضوع سریعا از طریق حراست کل شهرداری تهران نهادهای نظارتی و حراستی را در جریان این تخلف آشکار قرار داد.

ورود پرتقال اسرائیلی ازسوی یکی از واردکنندگاه معروف میوه

صفایی خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها مشخص کرد که ظاهرا این نوع پرتقال از طریق رسمی و به واسطه یکی از واردکنندگان معروف میوه به کشور وارد شده و در سردخانه ای در اطراف تهران متعلق به فرد یاد شده نگهداری می شده است و دو عمده فروش در تهران نیز این نوع پرتقال را بین خرده فروشان توزیع کرده اند.

صفایی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود این میوه ها از چه مجرایی به کشور وارد شده اظهار داشت: ما نگرانی خود را از بروز چنین اتفاقاتی اعلام می کنیم و خواستار برخورد شدید قضایی با عوامل وارد کننده و مسئولان سهل انگار هستیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما