اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۰:۳۹:۴۸
100 میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران، آماده صادرات
100 میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران، آماده صادرات
بلومبرگ از امکان آزادسازی 100 میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران خبر داد، توان ایران در صورت رفع تحریم برای افزایش تولید نفت چقدر است؟
خراسان

مذاکرات مربوط به توافق هسته ای، علاوه بر جلب نگاه های داخلی، نگاه بازار نفت جهانی را نیز به خود جلب کرده است به طوری که بلومبرگ در گزارش اخیر خود، میزان نفت ذخیره شده ایران را 100 میلیون بشکه برآورد  کرد که می تواند در صورت توافق هسته ای به سرعت وارد بازار شود و افت فروش نفت روسیه در اروپا را جبران کند.به گزارش خراسان، به موازات خبرهایی که از مذاکرات هسته ای این روزها منتشر می شود، خبرها و گمانه ها درخصوص تاثیر توافق احتمالی بر حوزه های مختلف به خصوص بازار نفت در جریان است. در یکی از مهم ترین موارد، دیروز بلومبرگ گزارش داد: در حالی که ممکن است در صورت انجام شدن توافق، چندین ماه طول بکشد تا ایران میزان تولیدات نفت خام را به مقادیر پیش از اعمال تحریم‌ها بازگرداند، آن‌ها در کوتاه مدت نیز قادر خواهند بود با اتکا به ذخایرشان صادرات را افزایش دهند. این گزارش، میزان نفت ذخیره شده ایران را 100 میلیون بشکه برآورد کرده و افزوده است: در صورت رفع تحریم های آمریکا، انتظار می رود نفت ایران سریع تر از پیش بینی ها وارد بازارهای جهانی شود و افت فروش نفت روسیه در اروپا را جبران کند. 

ظرفیت سازی رشد 58 درصدی تولید نفت
در این حال مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران از ظرفیت سازی برای دستیابی به توان تولید نفت خام به میزان بیش از 4 میلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: با تمهیدات انجام شده، ظرفیت تولید نفت خام تا پایان سال جاری به 4 میلیون و 38 هزار بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که طبق گزارش اخیر اوپک، تولید نفت خام ایران در ماه جولای 2022 برابر با تیرماه 1401، دو میلیون و پانصدو پنجاه و هشت هزار بشکه در روز بوده است. بنابراین می توان گفت که در صورت رفع تحریم ها، امکان افزایش 58 درصدی نفت خام ایران در کوتاه مدت وجود خواهد داشت.

قابلیت افزایش تولید نفت ایران چقدر است؟
اما همان طور که اشاره شد، افزایش تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه مربوط به بازه زمانی کوتاه مدت است. گزارش 24 تیرماه خبرگزاری ایسنا به نقل از کارشناسان نشان می دهد که رسیدن به اعداد بالاتر نیز چندان دور از ذهن نیست، هر چند نیازمند زیرساخت هایی است که دستیابی به آن چندان دشوار نیست. در این خصوص خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از چشم انداز ظرفیت تولید نفت خام کشور به 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز تا هشت  سال آینده سخن گفته است.آن چه که مشخص است این است که افزایش تولید، به عوامل مختلفی نظیر افزایش ضریب بازیافت ذخایر نفت، روند توسعه میادین، اکتشافات جدید، توسعه صنایع پایین دست، پالایشی یا ظرفیت های صادراتی و ... بستگی دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما