بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ۱۸:۱۶:۴۳
روسیه شیر گاز را بر روی فرانسه بست
روسیه شیر گاز را بر روی فرانسه بست
شرکت گاز فرانسه اعلام کرد: دو روز است که هیچ گازی از روسیه دریافت نکرده‌ایم.
فارس

شرکت GRTgaz، شرکت انتقال گاز فرانسوی امروز گزارش داد، جریان گاز روسیه از آلمان به فرانسه متوقف شده است.
این شرکت توضیح داد که از روز 15 ژوئن یعنی دو روز پیش، هیچ گازی از روسیه از طریق این خط لوله دریافت نکرده است.
این شرکت با توضیح اینکه فرانسه در تابستان هیچ مشکلی برای تامین گاز نخواهد داشت، اعلام کرد، 56 درصد ظرفیت تاسیسات ذخیره سازی فرانسه پر شده که 19 درصد از نیمه ماه مارس بیشتر است.
اوایل این هفته گازپروم روسیه هشدار داد که ارسال گاز به اروپا را به علت موضوعات فنی ناشی از تحریم های غرب به شدت کاهش خواهد داد.
این شرکت تصریح کرد، شرکت آلمانی زیمنس انرژی، اپراتور تجهیزات نتوانسته واحدهای پمپاژ گاز تعمیر شده خط لوله «نورد استریم» را از یک مرکز تعمیر و نگهداری در کانادا به دلیل تحریم روسیه به این کشور بازگرداند.
فرانسه نزدیک به 17 درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق شبکه متصل به آلمان تامین می کند که به شدت به عرضه انرژی روسیه وابسته است.
واردکنندگان اروپایی گاز روسیه این اقدام گازپروم را «سیاسی» خوانده و محکوم کردند.
آنها می گویند، کرملین از انرژی برای مجازات کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل حمایت از اوکراین استفاده می کند.
عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم در هفته جاری 60 درصد کاهش یافته است و سبب شد تا قیمت گاز در اروپا به شدت افزایش یابد.
قیمت عمده فروشی گاز هلند که شاخص اروپاست، روز گذشته برای نخستین بار از ماه آوریل به بیش از 1500 دلار به ازای هزار مترمکعب افزایش یافت.
«گازپروم»، غول انرژی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: پس از کاهش حجم گاز ارسالی به آلمان از طریق خط لوله «نورد استریم» در روز سه شنبه، حجم عرضه را تقریباً یک سوم دیگر کاهش می ‌دهد.
گازپروم چند ساعت، پس از اینکه رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت، کاهش قبلی (روز سه شنبه) یک اقدام سیاسی بود و تنش ها با مسکو را تشدید کرد، این بیانیه را منتشر کرد.
به نوشته دویچه وله، ساعات اولیه روز چهارشنبه، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که این اقدام به طور واضح «با انگیزه سیاسی» بوده و نه نتیجه مشکلات فنی.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما