سیاسی
فارس
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۳:۵۲:۲۷
معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته در جریان نشست خبری خود از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد؛ بنابراین محمد مصدق کهنموئی، حقوقدان ۵۸ ساله تبریزی از این پس دومین شخص قوه قضائیه خواهد بود
فارس

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته در جریان نشست خبری خود از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد. بنابراین محمد مصدق کهنموئی، حقوقدان ۵۸ ساله تبریزی از این پس، دومین شخص قوه قضائیه خواهد بود؛ جایگاهی که پیشتر در اختیار رئیس کنونی قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای قرار داشت.

مصدق در سال ۱۳۴۲ در تبریز متولد شد و در سال ۱۳۵۶ برای کسب علوم و معارف دینی وارد حوزه علمیه تبریز شد اما پس از مدتی تحصیل در حوزه علمیه تبریز برای بهره‌مندی از محضر علما و فقهای برجسته حوزه علمیه قم راهی این شهر شد. وی در مدت تحصیل در قم از محضر بزرگانی همچون آیت‌الله جوادی آملی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی کسب علم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق در همان ایام در کنار تحصیل دروس حوزوی به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیز پرداخت و در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی با دفاع از پایان‌نامه‌اش با موضوع «تحلیل و بررسی صلح امام حسن علیه السلام» از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد. وی سپس تحصیلات تکمیلی خود را تا دریافت مدرک دکتری در گرایش حقوق کیفری ادامه داد.

علاوه بر این مصدق از سال ۱۳۷۱ کار قضایی خود را در سازمان  قضایی نیرو‌های مسلح آغاز کرد و به سمت‌های مختلف قضایی و اداری در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از قبیل دادیار، رئیس دادگاه، مدیرکل، معاون مدیرکل و معاون قضایی سازمان اشتغال داشت.

وی از سال ۱۳۹۵ تا اوایل ۱۳۹۸ معاون اول دادستان کل کشور، از سال ۹۱ تاکنون معاون دادستان کل ویژه روحانیت و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ معاون حقوقی قوه قضائیه بود و اخیر نیز در اردیبهشت ۱۴۰۰ به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب شده بود تا اینکه روز گذشته از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به سمت معاون اولی دستگاه قضا انتخاب شد.

نام محمد مصدق برای پژوهشگاران و دانشجویان حقوق نیز ناشناخته نیست و وی همچنین به عنوان یک شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی، بر مقوله تدریس و پژوهش تمرکز داشته و آثاری متعددی در رشته حقوق تألیف کرده است. از جمله تألیفات وی می‌توان به کتب «بایسته‌های حقوق جرای اختصاصی-۴جلدی»، «شرح قانون مجازات اسلامی»، «نگرش علمی کاربردی جرم کلاهبرداری» و «مسئولیت مرتکب به پرداخت هزینه‌های درمانی مازاد بر دیه» اشاره کرد که بعضا به عنوان کتاب مرجع دانشگاهی تدریس می‌شوند.

سال‌ها تدریس در حوزه و دانشگاه و ارتباط نزدیک با فضای علمی و پژوهشی دانش حقوق، ویژگی متمایز حجت الاسلام و المسلمین مصدق است که می‌تواند منجر به ارتباط نزدیک‌تر دستگاه قضا با دانشگاه و حوزه شود. وی از سرمایه‌های علمی و اجرایی دستگاه قضاست که مدارج مدیریتی در دستگاه قضا را از پایین‌ترین نقطه آغاز کرده و حال به عنوان دومین شخصیت دستگاه قضا به خدمت خواهد پرداخت و در آینده قطعا از او بیشتر خواهیم شنید.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما